GRIP voert al 15 jaar een pleidooi voor het recht op inclusief onderwijs. Daarbij hoorden ook een aantal acties. Zo tilden we op 1 september 2003 een leerling in zijn rolstoel de school binnen met een hoogtewerker.

Helaas is er in de voorbije vijftien jaar niet veel vooruitgang geboekt. Het leerzorgdecreet werd afgezwakt tot het M-decreet, inclusief onderwijs voor leerlingen die nood hebben aan een aangepast individueel curriculum dreigt te blijven steken in de experimentele fase. 

Toch blijft GRIP ijveren voor een erkenning van mensenrechten in dit domein. Het VN-Verdrag voor de Rechten van Personen met een Handicap (art. 24) stelt immers dat men het recht op inclusief onderwijs moet waarborgen. Voor GRIP betekent dit dat men het inschrijvingsrecht moet verstevigen. Op dit moment hebben ouders een "smeekrecht": ze mogen scholen uit het gewoon onderwijs vragen of ze hun kind met een handicap er mogen inschrijven. De school kan dit echter weigeren en het is niet duidelijk hoe sterk daar kan tegenin gegaan worden. GRIP pleit ervoor dat het inschrijvingsrecht wordt gerespecteerd voor alle leerlingen met een om het even welke handicap. Voorjaar 2011 bracht GRIP hierover, in samenwerking met Ouders voor Inclusie, een standpuntnota uit.

GRIP zal bij beleidsmakers en politiekers blijven aandringen op een realisatie van een steviger inschrijvingsrecht.

In het schaduwrapport rond het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap wordt dieper ingegaan op het recht op inclusief onderwijs.

Op 7 november 2012 organiseerde GRIP een werkforum rond het art. 24 van het VN-Verdrag dat het recht op inclusief onderwijs naar voor schuift.

En bij het M-decreet formuleerde GRIP zijn commentaren in een

.

Voor vragen hierover kun je terecht bij Patrick Vandelanotte, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. 02/214.27.64

 

 

 

gelijke kansen