In de commentaren die gisteren (vrijdag 13 januari) verschenen op de hervorming van het secundair onderwijs, dook opeens een verwijzing op naar het M-decreet en inclusief onderwijs. Raymonda Verdyck van GO! verklaart: ‘de inclusie, waar we via het M-decreet op inzetten, wordt niet doorgetrokken door buitengewoon secundair onderwijs apart te houden.' Dit bevestigt wat we de voorbije dagen vanuit GRIP ook konden vaststellen.Er is een hefboom nodig voor inclusief onderwijs, maar de minister plaatst nu een slagboom.

slagboom

Een voorstel voor een nieuw model voor ondersteuning in het gewoon onderwijs.

Terwijl alle ogen gericht waren op de hervorming van het secundair onderwijs, legde de minister van onderwijs, Hilde Crevits, op dinsdag 10 januari een nota voor aan de VLOR over een nieuw ondersteuningsmodel voor het inclusief onderwijs. In deze nota wordt resoluut gekozen voor het behoud van een sterk uitgebouwd, apart buitengewoon onderwijs, in plaats van een stapsgewijze evolutie naar een inclusief onderwijssysteem. Nochtans heeft Vlaanderen zich daartoe verbonden door het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap aan te nemen. Op het vlak van ondersteuning worden halfslachtige maatregelen voorgesteld, die in de lijn liggen van het verouderde GON-model. Er worden vanaf september 2017 ondersteuningsteams opgezet. Dit is louter een organisatorische herschikking. De ondersteuning komt niet in handen van de scholen voor gewoon onderwijs, maar blijft te zeer verbonden met het buitengewoon onderwijs en met de bril van het buitengewoon onderwijs. Er is misschien wel ruimte voor verdere evolutie op termijn, maar het ontbreekt aan een planning en vooral aan een duidelijke visie en perspectief.

De nota kun je hier inlezen op de website van het katholiek onderwijs.

Afbeeldingsresultaat voor hilde crevits

Eerste reactie van GRIP

GRIP is zwaar ontgoocheld. De minister van onderwijs Hilde Crevits verklaarde eerder deze week dat inclusie een van haar voornaamste uitdagingen voor 2017 is. Maar met deze voorstellen zet ze een rem op inclusief onderwijs. We moeten de nota nog verder onderzoeken, maar op bepaalde punten lijkt de nota zelf het M-decreet terug te schroeven. We keken er naar uit dat er met het beloofde nieuwe ondersteuningsmodel een krachtige hefboom zou bijkomen om inclusief onderwijs waar te maken. Door de expliciete keuze om een apart stelsel van buitengewoon onderwijs aan te houden, krijgen we nu in plaats van een hefboom een slagboom voor inclusie in het onderwijs. Wat vooral ook opvalt is dat ouders en leerlingen in het ganse verhaal nauwelijks aan bod komen.

Wat is er nodig om inclusief onderwijs waar te maken ?

  • Een duidelijke visie en perspectief. Overeenkomstig het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap is dit perspectief één inclusief onderwijssysteem.
  • Een strategisch plan, met duidelijkheid over de timing en de inzet van middelen.
  • Een hertekening van het 'speciaal onderwijs' als een dienstverlening in plaats van een plaats.
  • De middelen voor ondersteuning van leerlingen met een handicap in het inclusief onderwijs worden best leerlinggebonden en toegekend aan de school voor gewoon onderwijs.
  • Betrokkenheid van meerdere beleidsdomeinen, concreet een versneld beschikbaar stellen van meer pab's door welzijn.
  • Gepaste en betekenisvolle certificering voor leerlingen die een inclusief traject volgen.
  • Ervaringsdeskundigen en het handicapmiddenveld meer betrekken bij de beleidsontwikkelingen in verband met inclusief onderwijs. 

Meer info:

Contactpersoon GRIP over het thema inclusief onderwijs: Patrick Vandelanotte, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. / 02.214.27.64

 

 

gelijke kansen