24/01/2017 - Persbericht GRIP: Minister Crevits zet een rem op inclusief onderwijs.

Afbeeldingsresultaat voor hilde crevits onderwijs

De mensenrechtenorganisatie GRIP (Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap) reageert ontgoocheld en bezorgd op de voorstellen van minister Crevits voor het inclusief onderwijs.

Patrick Vandelanotte, expert inclusief onderwijs bij GRIP: ‘Om inclusief onderwijs waar te maken moet er meer en betere ondersteuning komen voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs en voor hun leerkrachten en schoolteams. De maatregelen die minister Crevits nu voorstelt, dreigen inclusief onderwijs af te remmen in plaats van vooruit te helpen’.

Minister Crevits wil vanaf september 2017 regionale ondersteuningsteams inzetten die de verouderde GON-begeleiding, de waarborgregeling en de competentiebegeleiders vervangen. Door een reorganisatie zullen 1750 personeelsleden worden ingezet.

Na een eerste analyse van de nota (die de minister voorlegde aan de VLOR), meent GRIP dat deze ondersteuningsteams niet de nodige en de juiste ondersteuning zullen brengen. Patrick Vandelanotte: ‘1750 ondersteuners, dat klinkt mooi. Het is evenwel belangrijk dat ze de juiste ondersteuning aanbrengen, vanuit een inclusievisie en gericht op diversiteit. Wat nu op til is, is een pure organisatorische herschikking. De ondersteuning blijft in handen van het buitengewoon onderwijs en met de bril van het buitengewoon onderwijs.’

GRIP vindt het verder een gemiste kans dat het voorstel niet ingaat op de grote nood aan persoonlijke assistentie (op basis van budgetten uit Welzijn) binnen het inclusief onderwijs. Hier pleit GRIP voor meer samenwerking tussen de beleidsdomeinen. Het is op geen enkele manier verder te verdedigen dat kinderen en jongeren 5, 10, ja zelfs 15 jaar wachten op een Persoonlijke AssistentieBudget (PAB).

De minister kiest ook heel duidelijk voor het behoud van een apart buitengewoon onderwijssysteem en dit is in strijd met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap. Op juridisch vlak begeeft de minister zich op glad ijs. GRIP bedoelt daarmee niet dat het buitengewoon onderwijs van vandaag op morgen moet worden afgeschaft, maar er moet een stappenplan worden uitgewerkt om uiteindelijk uit te komen bij één inclusief onderwijssysteem.

Ten slotte stelt GRIP de vraag of dit wel een correcte uitvoering is van het M-decreet. In de nota lijkt men namelijk compenserende en dispenserende maatregelen te schrappen uit de opdracht van het gewoon onderwijs. Dit zou betekenen dat leerlingen minder beroep kunnen doen op aanpassingen binnen het gewoon onderwijs voor ze doorverwezen worden naar het buitengewoon onderwijs. Patrick Vandelanotte: ‘We vragen aan de minister wat de bedoeling juist is: meer of minder leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs?'

Meer info:

De nota van de minister (op de website van het vsko)

https://pincette.vsko.be/meta/properties/dc-identifier/2017_01_11_LER_ondersteuningsmodel_advies%20VLOR

Contact GRIP:

Patrick Vandelanotte 0496 / 293 111 – Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

gelijke kansen