Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs?

Onderwijs Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs?

Op 18 oktober 2018 verspreidde minister Hilde Crevits een persbericht met de mededeling dat er opnieuw meer leerlingen zijn ingeschreven in het buitengewoon onderwijs ten opzichte van de vorige schooljaren. Fake or real news?

Het M-decreet zou moeten resulteren in minder leerlingen in het buitengewoon onderwijs

Het M-decreet is onder andere tot stand gekomen doordat Vlaanderen het VN-Verdrag inzake de Rechten Personen met een Handicap in 2009 heeft geratificeerd. Naast een herschikking van het buitengewoon onderwijs, beoogt het M-decreet een stap te zetten in de geleidelijke realisatie van (meer) inclusief onderwijs in Vlaanderen. Meer leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs is dus het streefdoel, wat logisch gezien moet resulteren in een daling van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs. 

Is er nu een daling of een stijging van aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs?

Het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs is op 1 oktober 2018 inderdaad gestegen namelijk van 45 543 naar 46 192 leerlingen. Maar ook het aantal leerlingen in het gewoon onderwijs is gestegen van 1 114 234 naar 1 119 576 leerling. Als we dit procentueel omzetten dan merken we dat het buitengewoon onderwijs ten opzichte van 1 oktober 2017 met 0,03 procentpunt[1] is gestegen (tabel 1).

 

Tabel 1
Procentueel aantal leerlingen (Bron: Departement Onderwijs en Vorming)

  2013 2014 2015 2016 2017 2018
Buitengewoon onderwijs 4,43 4,34 4,13 3,98 3,93 3,96
Gewoon onderwijs 95,57 95,66 95,87 96,02 96,0 96,04

 

De daling van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs was reeds gestart voor de invoering van het M-decreet (1 september 2015) maar blijkt nu gestagneerd te zijn en kent nu zelf een kleine terugval van 0,03 procentpunt. Vorig schooljaar was er een daling van het buitengewoon onderwijs van 0,05 procentpunt. 

[1] wordt gebruikt om een absoluut verschil aan te geven tussen waarden die in procenten worden uitgedrukt

Waar bevinden zich de stijgingen in het buitengewoon onderwijs?

De grootste stijgingen doen zich voor in het buitengewoon kleuteronderwijs (0,07 procentpunt) en in het buitengewoon lager onderwijs (0,04 procentpunt). In het buitengewoon secundair onderwijs is er zelfs een lichte daling.

In het buitengewoon kleuteronderwijs is er een duidelijke stijging in type 9 maar ook een lichte stijging in type 3, 4 en 7 (figuur 2). Dank zij het M-decreet kunnen leerlingen met een autismespectrumstoornis (autisme) vanaf schooljaar 2015 – 2016 naar het nieuwe type 9 in het buitengewoon onderwijs. Men denkt dat voordien deze leerlingen verspreid zaten over ander onderwijstypes waardoor men in andere types zoals in type 4 en 7 dalingen verwachtte maar dat is duidelijk bij de kleuters niet aan de orde. 

 

Figuur 1. Aantal kleuters buitengewoon onderwijs op 1 oktober (Bron: Departement Onderwijs en Vorming)

In het buitengewoon basisonderwijs is er een daling van type 1 en 8 maar deze worden afgebouwd en vervangen door type basisaanbod (figuur 2). De aangroei van type basisaanbod is gelukkig niet zo groot als de afbouw van beide types. Ook in het buitengewoon basisonderwijs is de groei het grootst in type 9. Er is een klein groei in type 2 en 7.

Figuur 2. Aantal leerlingen buitengewoon lager onderwijs op 1 oktober (Bron: Departement Onderwijs en Vorming)

Autisme = buitengewoon onderwijs?

Waarom is type 9 zo populair bij leerlingen met autisme? Waarom vindt minister Crivits het zo goed dat leerlingen met autisme terecht kunnen in het buitengewoon onderwijs (Interview Het Journaal 19.00 u. en het Journaal Laat donderdag 18 oktober 2018)?

Het gevaar is inderdaad dat voor leerlingen met een diagnose autisme men wel heel vlug aan een doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs gaat denken. Peter Vermeulen, autoriteit op gebied van autisme, geeft in het boek ‘Voor alle duidelijkheid’[2] een pleidooi om de uitdaging aan te gaan binnen het gewoon onderwijs met leerlingen met autisme.

[2] Voor alle duidelijkheid – Leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs: Peter Vermeulen (2010)

Ondersteuning voor leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs

De vraag stelt zich bovendien welke ondersteuning er is voor leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs. Inclusief onderwijs is immers niet “gewoon” gewoon onderwijs. Momenteel krijgen de leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type 9 extra ondersteuning vanuit een ondersteuningsnetwerk. Deze ondersteuning is flexibel en Departement Onderwijs en Vorming vraagt om meer en meer in te zetten op leraar- en teamgerichte ondersteuning. Volgens Iovannone, Dunlap, Huber & Kincaid (2003)[3] dient er echter voor leerlingen met autisme geïndividualiseerde ondersteuning en diensten aanwezig te zijn. Is dit tekort aan ondersteuning en specifiek leerlinggerichte ondersteuning misschien de reden waardoor type 9 in het buitengewoon onderwijs aan populariteit wint?

[3] Iovannone, R., Dunlap, G., Huber, H., & Kincaid D. (2003). Effective Educational Practices for Students With Autism Spectrum Disorders. Focus Autism Other Developmental Disabilities, 18(3), 150-165.

Tekort aan ondersteuning als grootste muur

Samen met de twijfelachtige vaststelling van een stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs, stelt GRIP grote vraagtekens bij de uitspraken die minister Crevits deed over leerlingen met autisme. 

In de Commissie Onderwijs van de Vlaamse Regering  op 18 oktober 2018 gaf minister Crevits te kennen dat type 9 binnen het Buitengewoon onderwijs soms een oplossing is voor leerlingen ‘die tegen muren en grenzen aanbotsen elders’. Maar is het tekort aan ondersteuning niet juist de grootste muur waar deze leerlingen tegen aan botsen?

Voor GRIP is het duidelijk dat deze cijfers zwart op wit aantonendat het M-decreet geen voldoende hefboom is om inclusief onderwijs waar te maken zoals het VN-Verdrag voorschrijft. Heel belangrijk is de blijvende vaststelling dat er voor leerlingen met een verslag buitengewoon onderwijs een pak minder middelen worden voorzien voor ondersteuning binnen het gewoon onderwijs dan de middelen die voor diezelfde leerlingen naar het buitengewoon onderwijs worden toegekend.

GRIP roept de minister op om nog in de laatste maanden van haar legislatuur werk te maken van een gelijkschakeling van de middelen voor ondersteuning binnen inclusief als buitengewoon onderwijs.

Gerelateerde artikels

Onderwijs Inclusie, ervaring uit het buitenland Inclusie, ervaring uit het buitenland Hoe ervaren Vlamingen inclusief onderwijs in het buitenland? 10 apr 2019 / Seline Somers Onderwijs Hoe verder met het M-decreet? Hoe verder met het M-decreet? De Vlaamse, federale en Europese verkiezingen komen er aan en onderwijs is een hot topic in aanloop naar deze verkiezingen. Het M-decreet wordt alweer druk bediscussieerd. 29 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Minister Crevits praat de stijging van leerlingen in het buitengewoon onderwijs opnieuw goed. 04 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Hoe staat GRIP tegenover de nieuwe maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften opgenomen in onderwijsdecreet XXIX? 11 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen ... 04 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap Primeur in Vlaanderen: rechter doet uitspraak over het niet naleven van het M-decreet. 13 nov 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits Op 18 oktober 2018 verspreidde minister Crevits een persbericht over de stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Haar reactie op deze ‘groei’ is in strijd met de inclusieve vi ... 19 okt 2018 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend? Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend? Hoeveel ondersteuning kunnen scholen buitengewoon onderwijs bieden aan de kinderen met een (gemotiveerd) verslag kleine types en hun school voor gewoon onderwijs? GRIP ontvangt signalen van ouders dat ... 01 okt 2018 / Seline Somers Onderwijs Gelijke kansenbeleid VN-Verdrag Rapport onderwijsexperts Rapport onderwijsexperts De laatste dagen hebben een aantal onderwijsexperts zich uitgesproken over het Vlaamse onderwijs. Minister Crevits kreeg een nipte voldoende voor inclusief onderwijs. 10 sep 2018 / Seline Somers Overgangsmaatregelen kleine types Overgangsmaatregelen kleine types GRIP is tevreden met de overgangsmaatregelen die minister Crevits aankondigt voor de ondersteuning van leerlingen met een handicap bij inclusief onderwijs. 27 jun 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) legde op 7 juni 2018 het ontwerp van een wijzingsdecreet voor aan de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement. 06 jun 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs. Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs. Op donderdag 3 mei in de commissie onderwijs van het Vlaams parlement. 01 mei 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs? Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs? Heel wat discussie over het M-decreet. Moeten we nu op het vlak van inclusie stappen vooruit of achteruit zetten? 12 apr 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Geweigerd op school: het verhaal van Merel Geweigerd op school: het verhaal van Merel Nog steeds worden leerlingen met Downsyndroom geweigerd in Vlaamse scholen. 30 mrt 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs 30 mrt 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Vanuit een eerste inschatting komt GRIP tot de conclusie dat het nieuwe ondersteuningsmodel (nog) geen antwoord biedt op alle ondersteuningsnoden. 31 okt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs VN-Verdrag Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs In De Juristenkrant staat Annelies D’Espallier stil bij de uitspraak van de rechter over het tekort aan ondersteuning voor leerlingen met een visuele handicap en de vraag hoe men, overeenkomstig het V ... 24 okt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Ondersteuning Een schooljaar begint op 1 september... Een schooljaar begint op 1 september... Op 1 september ging met het nieuwe schooljaar ook het nieuwe model voor ondersteuning voor het M-decreet van start. Eind goed, al goed? Journaliste Kaja Verbeke van Apache liet GRIP, het Steunpunt voo ... 08 sep 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap GRIP verstuurde een persbericht naar aanleiding van de opstart van het nieuwe schooljaar. Hierin besluiten we dat het ondersteuningsmodel een stap voorwaarts is maar onvoldoende. We focussen extra op ... 30 aug 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Het ontbreken van de toegang tot persoonlijke assistentie zet een rem op de doorbraak van het inclusief onderwijs in Vlaanderen. Minister Crevits en minister Vandeurzen dienen ervoor te zorgen dat er ... 24 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel We wagen ons aan een eerste, voorlopige beoordeling van het ondersteuningsmodel zoals dit vanaf 1 september 2017 van start gaat. 23 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Ondersteuningsmodel een valse start? Ondersteuningsmodel een valse start? Er bereiken ons heel wat signalen dat veel scholen - in het gewoon en het buitengewoon onderwijs - niet klaar zijn om op 1 september van start te gaan met het nieuwe ondersteuningsmodel. 22 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Vanaf 1 september 2017 treedt een nieuw ondersteuningsmodel in werking. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de scholen voor gewoon onderwijs zullen op een nieuwe wijze ondersteund worden. 21 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Gelijke kansenbeleid Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding De Vlaamse Gemeenschap wordt veroordeeld voor tekort aan GON-begeleiding. 30 jun 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Als reactie op een vraag van Caroline Gennez (sp.a), stelde minister Crevits in de commissie onderwijs van 18 mei (2017) het nieuwe ondersteuningsmodel voor. De vraag is natuurlijk of er nu vanaf 1 se ... 18 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Financieringsmodellen inclusief onderwijs Financieringsmodellen inclusief onderwijs De huidige bespreking in verband met het ondersteuningsmodel komt terecht in het woelig watertje van de belangen van de Vlaamse onderwijskoepels. Maar wat weten we eigenlijk over financieringsmodellen ... 17 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP 10 mei 2017: minister Crevits komt te laat met duidelijkheid over de ondersteuning binnen inclusief onderwijs. 10 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie Op zaterdag 18 maart ging in de Thomas More Hogeschool in Geel de Inclusiedag van Ouders voor Inclusie door. Machteld Verbruggen opende de dag met een oproep om werk te maken van ondersteuning en flex ... 20 mrt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert. Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert. "De invoering van het M-decreet leidt er inderdaad toe dat meer kinderen les volgen in het regulier onderwijs", zegt minister Crevits. Dit lezen we op de nieuwssite van de VRT naar aanleiding van het ... 19 feb 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school GRIP pleit voor de realisatie van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Met het M-decreet werd daar een eerste stap voor gezet, maar verdere stappen zijn dringend nodig. GRIP verwacht dat vanaf september ... 17 feb 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs VN-Verdrag Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? GRIP streeft naar het recht op inclusief onderwijs. Naar aanleiding van een artikel in De Standaard (24 januari) kregen we heel wat reacties van ouders die vinden dat hun kinderen best geholpen worden ... 31 jan 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Inclusief onderwijs na het M-decreet? Inclusief onderwijs na het M-decreet? Er is een jarenlange discussie aan vooraf gegaan, maar sinds september 2015 is het M-decreet van kracht.  Hoe moet het nu verder met dat inclusief onderwijs, na dit M-decreet ? 12 dec 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs Het VN-Comité voor de Rechten van Personen met een Handicap stelt aanbevelingen op om inclusief onderwijs waar te maken. Een wegwijzer voor iedereen die in Vlaanderen betrokken is bij onderwijs en het ... 02 sep 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast Met de start van het nieuwe schooljaar, komt ook de discussie over inclusief onderwijs terug 'uit vakantie'. Het M-decreet is in voege sinds het vorige schooljaar. Een van de vaststellingen is dat de ... 22 aug 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Open brief ouders Maxim Open brief ouders Maxim Dat er nog een lange weg te gaan is om inclusief onderwijs waar te maken wordt duidelijk uit de brief van de ouders van Maxim aan de leerkrachten van de Sint-Lutgardis Openluchtschool in Schoten. GRIP ... 28 mei 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs 1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs 1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs Een dik jaar geleden startte de huidige Vlaamse Regering haar beleid. We bekeken het beleid voor het beleidsdomein Onderwijs vanuit een handicap-gelijkekansenbril. 16 nov 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs De M van 'Meer inclusie'? De M van 'Meer inclusie'? Op 1 september 2015 trad het M-decreet in werking. Dit liet heel veel stof opwaaien. GRIP probeert wat klaar te zien in al dat stof. 20 jul 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs Op zaterdag 14 maart 2015 was minister van Onderwijs, Hilde Crevits, te gast op de inclusiedag van Ouders voor Inclusie. 16 mrt 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits Naar aanleiding van een aantal beslissingen van de Vlaamse regering op vrijdag 13 februari, geeft minister Crevits meer uitleg in een 'ABC van het M-decreet'. Heel duidelijk stelt ze ook dat elk kind ... 13 feb 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd Inclusief onderwijs en het M-decreet kwamen begin december aan bod bij Hautekiet (Radio 1) en Koppen (Eén). 16 dec 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Europese klacht inclusief onderwijs Europese klacht inclusief onderwijs MDAC (Mental Disability Advocacy Center) dient, met de steun van GRIP, een klacht in bij de Europese Sociale Raad omdat er in Vlaanderen te weinig werk wordt gemaakt van inclusief. 25 apr 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht: M-decreet goedgekeurd Persbericht: M-decreet goedgekeurd Het Vlaams parlement keurde het M-decreet goed. GRIP wijst er in een persbericht op dat dit M-decreet geen recht voorziet op inclusief onderwijs en dus in strijd is met het VN-Verdrag inzake de Rechte ... 12 mrt 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs Al wie inclusief onderwijs een warm hart toedraagt kijkt al jarenlang uit naar de nodige beleidsmaatregelen. 17 jan 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Uitbreiding tolkuren in het onderwijs Uitbreiding tolkuren in het onderwijs De Vlaamse overheid breidt de ondersteuning van dove leerlingen door tolken Vlaamse Gebarentaal en schrijftolken fors uit. 04 dec 2013 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag De Vlaamse regering gaf vandaag (20 september 2013) haar goedkeuring aan het voorontwerp van 'decreet betreffende belangrijke en noodzakelijke maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoe ... 20 sep 2013 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht De minister van Onderwijs Pascal Smet legt eerstdaags een voorstel van decreet voor aan de Vlaamse regering omtrent het inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap. GRIP dringt erop aan om een ... 08 mei 2012 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen Mijlpaal voor gelijke onderwijskansen voor dove leerlingen: Het Hof van Beroep te Gent bevestigt de veroordeling van de Vlaamse Gemeenschap wegens de weigering van redelijke aanpassingen voor personen ... 12 sep 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap? Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap? Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) maakte begin september de beslissingen bekend in verband met leerzorg. GRIP betreurt dat het leerzorgkader opgegeven wordt, maar hoopt dat de aangekond ... 07 sep 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer In juni en juli wordt op de commisie Onderwijs en Gelijke Kansen van het Vlaams Parlement een voorstel van decreet betreffende het inschrijvingsrecht besproken. Volgens GRIP houdt dit voorstel geen re ... 20 jun 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs In oktober 2010 verspreidde GRIP een recent onderzoek omtrent de inschrijvingsproblematiek van kinderen met een beperking in het reguliere onderwijs. 29 apr 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs' Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs' Naar aanleiding van het verschijnen van het boek 'Het recht op inclusief onderwijs' van Machteld Verbruggen, ging op vrijdag 20 januari een congres door rond dit thema. 24 jan 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school Gelijke rechten voor ieder kind? Of toch niet? Overal ter wereld voeren kinderen met een beperking, samen met hun ouders, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden ingeschreven en opgenomen in ... 05 jul 2010 / Patrick Vandelanotte Onderwijs 10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs 10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs Onderwijs ligt aan de basis van inclusie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat GRIP vanaf de beginjaren een actief pleidooi houdt voor meer en beter inclusief onderwijs. We overlopen 10 jaar pleidooi ... 26 apr 2010 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs Inclusief onderwijs beter ondersteunen. Onderzoek brengt hoge kost voor ouders aan het licht. 15 sep 2008 / Patrick Vandelanotte
Verberg submenu