Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
De Verenigde Naties nam op 13 december 2006 het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap aan. België ratificeerde dit verdrag op 2 juli 2009.
In september 2015 trad het M-decreet in werking en startte ook het overleg met de sociale partners om tot een ander ondersteuningsmodel te komen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs. Begin 2017 resulteerde dit in concrete beleidsvoorstellen (nota van de minister van onderwijs op 11.01.2017[1]) en te implementeren vanaf september 2017 in een nieuw ondersteuningsmodel.
[1] Nota van minister Crevits over het ondersteuningsmodel (10 januari 2017). In te lezen op de website van het VSKO: https://pincette.vsko.be/meta/properties/dc-identifier/2017_01_11_LER_ondersteuningsmodel_advies VLOR
Stand van zaken 12 jaar na ratificatie van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap
Het M-decreet, zoals het nu is, is een hulpmiddel om stappen richting inclusiever onderwijs te zetten. Het inschrijvingsrecht is daarin een belangrijke hefboom voor leerlingen met een handicap. Dankzij het inschrijvingsrecht kunnen deze leerlingen inclusief onderwijs volgen.
Maar er zijn zaken die het uitbouwen van een inclusief onderwijssysteem vertragen of zelfs in de weg staan. We belichten hieronder 3 items die voor GRIP belangrijk zijn.
- Vlaanderen heeft nog steeds niet één inclusief onderwijssysteem zoals beschreven in het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap, als doel benoemd.
-
Vlaanderen blijft inzetten op het uitbouwen van het buitengewoon onderwijs.
-
Ouders van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben geen rechtszekerheid in Vlaanderen.
GRIP vraagt aan Minister Ben Weyts
GRIP vraagt aan de minister om in het nieuwe Decreet Leersteun in te zetten op kwalitatief inclusief onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De eerste stappen ernaartoe zijn:
- Werk een strategie uit met een duidelijk einddoel, tussentijdse doelstellingen en een duidelijke timing om het recht op inclusief onderwijs te verwezenlijken zoals beschreven in het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap;
- Bouw het inclusief onderwijs verder uit door onder andere financiële impulsen;
- Installeer een laagdrempelige onafhankelijke instantie die een afdwingbare beslissing kan nemen voor ouders en hun kinderen die een geschil hebben met een school.
[1] PISA-scores - Statistiek Vlaanderen
Wil je meer weten over de 3 items die een inclusief onderwijssysteem in de weg staan?
Lees dan de korte nota 'Stand van zaken inclusief onderwijs':
Gerelateerde artikels
GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir
Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen
02 dec 2025 / Nina Boddin
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië
03 feb 2021 / Seline Somers