GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs

Onderwijs Screenshot reportage Ter zake: 'Kinderen zitten gewoon thuis; nijpend plaatsgebrek in buitengewoon onderwijs', er is een fout van kinderen mt een handicap die door een gang wandelen

Terzake belichtte op 14 juni 2021 het plaatsgebrek in het buitengewoon onderwijs. GRIP, de mensenrechtenorganisatie van personen met een handicap, vraagt dat de Vlaamse Regering krachtige maatregelen zou nemen om inclusief onderwijs waar te maken.

België ratificeerde in 2009 het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap. Voor onderwijs betekent dit dat Vlaanderen inspanningen dient te doen om te evolueren naar één onderwijssysteem. Welke maatregelen heeft Vlaanderen de laatste 12 jaar genomen om hierin stappen vooruit te zetten? GRIP roept op om daadkracht te tonen: het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid dat elk kind naar school kan gaan binnen een inclusieve setting.

“Wanneer er een nieuwe toestroom is richting buitengewoon onderwijs, kunnen we enkel concluderen dat het onderwijsbeleid in Vlaanderen er niet in geslaagd is om het inclusief onderwijs stevig genoeg uit te bouwen”, geeft Kjartan Heynderickx vanuit GRIP vzw aan. “Mijn zoon zou op basis van zijn handicap ook naar het buitengewoon onderwijs kunnen gaan. Wij kiezen evenwel voor inclusief onderwijs omdat we geloven in inclusie. Deze keuze voor inclusie zou ook de Vlaamse Regering moeten maken”.

Momenteel blijft de politiek aarzelen om inclusief onderwijs verder uit te bouwen. Minister Weyts zaait alleen tweedracht. Hij heeft nochtans alle troeven in handen om nu het tij te keren via het nieuwe Decreet Leersteun. Het is voorspelbaar dat de Vlaamse Regering onder druk van deze wachtlijsten in het buitengewoon onderwijs middelen zal vrijmaken voor een versterking en uitbreiding van het buitengewoon onderwijs. Maar hiermee zal de Vlaamse regering regelrecht ingaan tegen het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap.

GRIP vraagt:

  • een duidelijke visie en plan om één onderwijssysteem te realiseren;
  • te investeren in inclusief onderwijs in plaats van extra plaatsen te creëren in het buitengewoon onderwijs. In plaats van een verdere uitbouw van het buitengewoon onderwijs pleit GRIP voor het invoeren van een programmatiestop;
  • om voldoende ondersteuning in het gewoon onderwijs. Middelen voor goed onderwijs voor leerlingen met een handicap moeten versneld naar ondersteuning binnen het gewoon onderwijs gaan;
  • extra middelen om de toegankelijkheid in de brede zin te vergroten in het gewoon onderwijs;
  • dat de PAB-wachtlijsten bij kinderen en jongeren weggewerkt worden. Persoonlijke assistentie is namelijk een hefboom om kwaliteitsvol inclusief onderwijs toegankelijker te maken.

VN-Comité voor de Rechten van Personen met een Handicap

GRIP zal de verdere uitbouw van het buitengewoon onderwijs, die ook al de voorbije jaren heeft plaatsgevonden, zeker aanklagen bij het VN-Comité. Het is duidelijk dat de Vlaamse Regering hiervoor terechtgewezen zal worden door de VN.

Meer info?

Kjartan Heynderick      0496 08 24 99    kjartan@heynderick.com

Seline Somers             0499 34 94 80    seline@gripvzw.be

Gerelateerde artikels

Verberg submenu