Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
De Vlaamse regering keurde op vrijdag 25 juni 2021 de conceptnota Decreet leersteun goed. Voor GRIP, de mensenrechtenorganisatie van en voor personen met een handicap, betekent dit een duidelijke koerswijziging: geen enkele ambitie op het vlak van inclusief onderwijs (de term inclusief onderwijs is in de nota zelfs niet terug te vinden), meer doorverwijzing naar en versterking van het buitengewoon onderwijs. “Dit is een verkeerde keuze wanneer we kwalitatief onderwijs voor ogen hebben”, zegt Kjartan Heynderick woordvoerder van GRIP.
Van M-decreet naar Decreet Leersteun
Minister van Onderwijs en Vorming Ben Weyts heeft in het begin van de legislatuur aangekondigd dat het M-decreet geschrapt wordt en vervangen door een nieuw begeleidingsdecreet. Dit nieuwe decreet kreeg de naam Decreet Leersteun.
De conceptnota Decreet Leersteun zet de lijnen uit voor de begeleiding en ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het onderwijs.
Minister Weyts verkondigt fake news ten koste van inclusief onderwijs
GRIP stelt vast dat deze nota ingaat tegen de visie op inclusief onderwijs en op dat vlak ook geen doelstellingen op lange termijn formuleert. Het is duidelijk dat minister Weyts het buitengewoon onderwijs wil versterken in plaats van inclusief onderwijs verder uit te bouwen. We zien geen enkele ambitie om meer inclusief onderwijs te realiseren, integendeel. Minister Weyts zegt op radio 1 dat “het M-decreet op grond van nobele intenties is doorgeslagen” en dat scholen dankzij het decreet Leersteun leerlingen zullen kunnen weigeren als de draagkracht is overschreden. GRIP leest dat laatste echter niet in de conceptnota. Scholen zullen nog altijd de disproportionaliteit moeten aantonen. Waarom verspreidt de minister dan dit fake news?
Nochtans staat goed onderwijs gelijk met inclusief onderwijs. Wanneer Vlaanderen goed onderwijs wil bieden aan alle leerlingen, waarom zetten we dan stappen achteruit op het vlak van inclusief onderwijs?
Was minister Weyts in 2009 bij de les?
De weg die minister Weyts met het Decreet Leersteun wil inslaan is niet in lijn met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (VRPH). Minister Weyts luistert vooral naar de roep van het buitengewoon onderwijs. Het lijkt erop dat hij geen weet heeft van de rechten van leerlingen met een handicap. Hij zat nochtans in de Kamer toen België in 2009 het VRPH ratificeerde. Was hij toen misschien niet bij de les?
Juridische experten zijn duidelijk: de regering dient dit VN-Verdrag uit te voeren en vooral geen stappen achteruit te zetten. In de conceptnota is geen enkele verwijzing naar het VN-Verdrag terug te vinden.
GRIP vraagt/eist dat de Vlaamse regering haar eigen beslissing respecteert
GRIP vraagt/eist dat de Vlaamse regering het VRPH respecteert. Ze hebben dit Verdrag immers zelf ondertekend. We staan erop dat minister Weyts en de Vlaamse regering hier voortschrijdend inzicht tonen en het Vlaamse beleid optimaliseren met het VRPH als basis. Inclusief onderwijs is een recht voor alle leerlingen.
“Inclusief onderwijs werkt! Ik zie dat er veel leerwinst wordt behaald in het inclusief onderwijs traject dat we hebben opgezet. Een traject waar veel energie als ouder in kruipt, maar dat veel mooie resultaten boekt. Dit wordt nu afgezwakt met de nieuwe conceptnota. We zetten een grote stap terug in de tijd.”
Kjartan Heynderick, woordvoerder GRIP en ouder van een kind dat inclusief onderwijs volgt
Ouders die kiezen voor inclusief onderwijs voelen zich door minister Weyts in de steek gelaten. Ook omdat de minister nog geen enkele keer met enige warmte heeft gesproken over inclusief onderwijs voor leerlingen met een handicap.
Contact
- Kjartan Heynderick / 0496 08 24 99 / kjartan@heynderick.com
woordvoerder GRIP vzw en ouder van een kind dat inclusief onderwijs volgt - Seline Somers / 0499 34 94 80 / seline@gripvzw.be
Stafmedewerker GRIP vzw