Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits
Naar aanleiding van een aantal beslissingen van de Vlaamse regering op vrijdag 13 februari, geeft minister Crevits meer uitleg in een 'ABC van het M-decreet'. Heel duidelijk stelt ze ook dat elk kind het recht heeft om zich in te schrijven in een gewone school'.
Het M-decreet wordt vanaf 1 september 2015 ingevoerd. In de aanloop daartoe worden thans een reeks beslissingen genomen. Zo werd vorige week een lijst vrijgegeven van scholen die type 9 buitengewoon onderwijs mogen aanbieden, voor leerlingen met autisme. Op de ministerraad van vandaag, 13 februari, werden knopen doorgehakt in verband met de verslagen die nodig zijn zodat leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften les kunnen volgen in het gewoon onderwijs en welke verslagen er nodig zijn voor de toegang tot het buitengewoon onderwijs. Naar aanleiding van deze beslissingen communiceert minister Crevits heel duidelijk over het M-decreet in een 'ABC van het M-decreet', ondermeer te lezen op haar eigen website.
Over het 'recht op inschrijven in een gewone school':
'Het M-decreet stelt dat elk kind het recht heeft om zich in te schrijven in een gewone school. Dat is een logisch gevolg van het recht op redelijke aanpassingen. Ook een leerling die een individueel aangepast curriculum volgt, heeft het recht om in te schrijven in een gewone school. Zijn inschrijving kan pas ontbonden worden na een gesprek tussen school, CLB en ouders over de (on)redelijkheid van aanpassingen. De school motiveert haar beslissing.'
GRIP is tevreden over deze duidelijke taal. Het gaat niet langer om een 'gunst' maar om een 'recht'. Natuurlijk kan een school weigeren, maar een weigering moet dan wel gemotiveerd zijn. Dit wil zeggen dat de school dient aan te tonen dat de nodige aanpassingen onredelijk zijn. En daar is vanuit de anti-discriminatiewetgeving een wettelijk kader voor vastgelegd, concreet uitgewerkt in een protocol over redelijke aanpassingen dat de Belgische overheden hebben afgesloten.
Een paar bedenkingen of bezorgdheden blijven:
- 'De bestaande ondersteuning, GON- en ION-begeleiding, blijft dezelfde.' Maar het blijkt dat die vaak ontoereikend is. Bijvoorbeeld maar 2u gedurende 2 jaar. Of bij leerlingen met een lichte verstandelijke beperking of leerproblemen enkel na een periode buitengewoon onderwijs. Of ook helemaal niets voor leerlingen met attest 'type 2' in het kleuteronderwijs (bvb. leerlingen met Downsyndroom).
- Het is nog niet duidelijk welke vorm deze motivering van de school dient aan te nemen. We zullen dit verder moeten opvolgen. Er is sprake van een 'weigeringsattest'. Om de nodige rechtszekerheid te voorzien, is het zeker aangewezen dat een motivatie van een weigering formeel en schriftelijk gebeurt.
- Wanneer een school weigert, kunnen ouders die niet akkoord gaan dit aankaarten bij de Commissie inzake Leerlingenrechten. Maar het is niet duidelijk of deze commissie wel een oordeel zal uitspreken over de redelijkheid of onredelijkheid van de aanpassingen. Dus zijn de administratieve 'beroepsmogelijkheden' niet sterk genoeg uitgewerkt. Naar de rechtbank stappen om een weigering van een school te bekampen is ook mogelijk, maar die stap schrikt heel wat ouders natuurlijk af.