Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits
Naar aanleiding van een aantal beslissingen van de Vlaamse regering op vrijdag 13 februari, geeft minister Crevits meer uitleg in een 'ABC van het M-decreet'. Heel duidelijk stelt ze ook dat elk kind het recht heeft om zich in te schrijven in een gewone school'.
Het M-decreet wordt vanaf 1 september 2015 ingevoerd. In de aanloop daartoe worden thans een reeks beslissingen genomen. Zo werd vorige week een lijst vrijgegeven van scholen die type 9 buitengewoon onderwijs mogen aanbieden, voor leerlingen met autisme. Op de ministerraad van vandaag, 13 februari, werden knopen doorgehakt in verband met de verslagen die nodig zijn zodat leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften les kunnen volgen in het gewoon onderwijs en welke verslagen er nodig zijn voor de toegang tot het buitengewoon onderwijs. Naar aanleiding van deze beslissingen communiceert minister Crevits heel duidelijk over het M-decreet in een 'ABC van het M-decreet', ondermeer te lezen op haar eigen website.
Over het 'recht op inschrijven in een gewone school':
'Het M-decreet stelt dat elk kind het recht heeft om zich in te schrijven in een gewone school. Dat is een logisch gevolg van het recht op redelijke aanpassingen. Ook een leerling die een individueel aangepast curriculum volgt, heeft het recht om in te schrijven in een gewone school. Zijn inschrijving kan pas ontbonden worden na een gesprek tussen school, CLB en ouders over de (on)redelijkheid van aanpassingen. De school motiveert haar beslissing.'
GRIP is tevreden over deze duidelijke taal. Het gaat niet langer om een 'gunst' maar om een 'recht'. Natuurlijk kan een school weigeren, maar een weigering moet dan wel gemotiveerd zijn. Dit wil zeggen dat de school dient aan te tonen dat de nodige aanpassingen onredelijk zijn. En daar is vanuit de anti-discriminatiewetgeving een wettelijk kader voor vastgelegd, concreet uitgewerkt in een protocol over redelijke aanpassingen dat de Belgische overheden hebben afgesloten.
Een paar bedenkingen of bezorgdheden blijven:
- 'De bestaande ondersteuning, GON- en ION-begeleiding, blijft dezelfde.' Maar het blijkt dat die vaak ontoereikend is. Bijvoorbeeld maar 2u gedurende 2 jaar. Of bij leerlingen met een lichte verstandelijke beperking of leerproblemen enkel na een periode buitengewoon onderwijs. Of ook helemaal niets voor leerlingen met attest 'type 2' in het kleuteronderwijs (bvb. leerlingen met Downsyndroom).
- Het is nog niet duidelijk welke vorm deze motivering van de school dient aan te nemen. We zullen dit verder moeten opvolgen. Er is sprake van een 'weigeringsattest'. Om de nodige rechtszekerheid te voorzien, is het zeker aangewezen dat een motivatie van een weigering formeel en schriftelijk gebeurt.
- Wanneer een school weigert, kunnen ouders die niet akkoord gaan dit aankaarten bij de Commissie inzake Leerlingenrechten. Maar het is niet duidelijk of deze commissie wel een oordeel zal uitspreken over de redelijkheid of onredelijkheid van de aanpassingen. Dus zijn de administratieve 'beroepsmogelijkheden' niet sterk genoeg uitgewerkt. Naar de rechtbank stappen om een weigering van een school te bekampen is ook mogelijk, maar die stap schrikt heel wat ouders natuurlijk af.
Gerelateerde artikels
GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir
Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen
02 dec 2025 / Nina Boddin
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers