Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs
Al wie inclusief onderwijs een warm hart toedraagt kijkt al jarenlang uit naar de nodige beleidsmaatregelen.
Het decreet 'betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften' moet de regels vastleggen m.b.t. doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs én de inschrijving van leerlingen die kiezen voor inclusief onderwijs. Een van de expliciete uitgangspunten is de implementatie van het art. 24 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap. De vraag is evenwel of dit voorstel van decreet in overeenstemming is met het VN-Verdrag... en vooral of het een stap vooruit zal betekenen voor het inclusief onderwijs in Vlaanderen?
GRIP op de hoorzitting van 9 januari
Een eerste hoorzitting in de commissie onderwijs en gelijke kansen ging door op donderdag 9 januari. GRIP mocht de debatten openen ! Patrick Vandelanotte lichtte het standpunt van GRIP toe in verband met het inschrijvingsrecht inclusief onderwijs. Aan de parlementsleden gaf hij de raad mee dit voorstel van decreet enkel goed te keuren indien het ook duidelijk een inschrijvingsrecht vastlegt voor leerlingen met een verstandelijke beperking of grote ondersteuningsnood. Daar is immers onduidelijkheid over. Het gevaar is groot dat de gewone school leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum niet volgen op een eenvoudige manier kan weigeren. Ze hoeven hun beslissing nauwelijks te verantwoorden. Geen stap vooruit dus, maar een stap achteruit ...
Lees hier de volledige tekst van de bijdrage van GRIP op de hoorzitting van 9 januari
Meer nodig om inclusief onderwijs waar te maken
Anny Cooreman (Eureka) en Friedl Tuyttens en Lisbet Van Gijzeghem (geïntegreerd onderwijs, afgekort GON) benadrukten dat de maatregelen van dit decreet maar een eerste stap zijn. Zo wees Anny Cooreman erop zowel in buitengewoon als gewoon onderwijs nog een grote nood is aan ontwikkeling van expertise m.b.t. leerlingen met leerstoornissen. Vanuit GON weerklonk ondermeer de nood aan een verdere uitbouw van de GON-begeleiding.
Vakbonden en onderwijskoepels brengen hun standpunten op tweede hoorzitting
Op 16 januari mochten de vakbonden en onderwijskoepels hun standpunten toelichten. Er blijkt weinig enthousiasme voor het ontwerpdecreet in deze kringen. Zo ondertekenden een aantal de protocollen van het sociaal overleg met 'niet akkoord'. In verband met het inschrijvingsrecht benadrukte Johan Vanwijnsberghe (OVSG, koepelorganisatie van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs) dat leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum niet volgen enkel op basis van een vrijwillige toezegging van de gewone school inclusief onderwijs kunnen volgen.