Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs
Al wie inclusief onderwijs een warm hart toedraagt kijkt al jarenlang uit naar de nodige beleidsmaatregelen.
Het decreet 'betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften' moet de regels vastleggen m.b.t. doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs én de inschrijving van leerlingen die kiezen voor inclusief onderwijs. Een van de expliciete uitgangspunten is de implementatie van het art. 24 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap. De vraag is evenwel of dit voorstel van decreet in overeenstemming is met het VN-Verdrag... en vooral of het een stap vooruit zal betekenen voor het inclusief onderwijs in Vlaanderen?
GRIP op de hoorzitting van 9 januari
Een eerste hoorzitting in de commissie onderwijs en gelijke kansen ging door op donderdag 9 januari. GRIP mocht de debatten openen ! Patrick Vandelanotte lichtte het standpunt van GRIP toe in verband met het inschrijvingsrecht inclusief onderwijs. Aan de parlementsleden gaf hij de raad mee dit voorstel van decreet enkel goed te keuren indien het ook duidelijk een inschrijvingsrecht vastlegt voor leerlingen met een verstandelijke beperking of grote ondersteuningsnood. Daar is immers onduidelijkheid over. Het gevaar is groot dat de gewone school leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum niet volgen op een eenvoudige manier kan weigeren. Ze hoeven hun beslissing nauwelijks te verantwoorden. Geen stap vooruit dus, maar een stap achteruit ...
Lees hier de volledige tekst van de bijdrage van GRIP op de hoorzitting van 9 januari
Meer nodig om inclusief onderwijs waar te maken
Anny Cooreman (Eureka) en Friedl Tuyttens en Lisbet Van Gijzeghem (geïntegreerd onderwijs, afgekort GON) benadrukten dat de maatregelen van dit decreet maar een eerste stap zijn. Zo wees Anny Cooreman erop zowel in buitengewoon als gewoon onderwijs nog een grote nood is aan ontwikkeling van expertise m.b.t. leerlingen met leerstoornissen. Vanuit GON weerklonk ondermeer de nood aan een verdere uitbouw van de GON-begeleiding.
Vakbonden en onderwijskoepels brengen hun standpunten op tweede hoorzitting
Op 16 januari mochten de vakbonden en onderwijskoepels hun standpunten toelichten. Er blijkt weinig enthousiasme voor het ontwerpdecreet in deze kringen. Zo ondertekenden een aantal de protocollen van het sociaal overleg met 'niet akkoord'. In verband met het inschrijvingsrecht benadrukte Johan Vanwijnsberghe (OVSG, koepelorganisatie van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs) dat leerlingen die het gemeenschappelijk curriculum niet volgen enkel op basis van een vrijwillige toezegging van de gewone school inclusief onderwijs kunnen volgen.
Gerelateerde artikels
GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir
Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen
02 dec 2025 / Nina Boddin
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers