Uitbreiding tolkuren in het onderwijs

De Vlaamse overheid breidt de ondersteuning van dove leerlingen door tolken Vlaamse Gebarentaal en schrijftolken fors uit.

Het kabinet van Pascal Smet, Vlaams minister van Onderwijs èn van Gelijke Kansen, verspreidde daarover een persbericht.

De minister van onderwijs gelooft in inclusief onderwijs

"Ik geloof in het principe ‘inclusief onderwijs waar het kan, exclusief waar het moet’. Met de nieuwe regels zorgen we ervoor dat dove en slechthorende leerlingen effectief de keuze hebben om naar het gewoon onderwijs te gaan met ondersteuning van een tolk", aldus Pascal Smet.

Vanuit GRIP hebben we wel enige vragen bij deze invulling van inclusie. 'Inclusief waar het kan, exlusief waar het moet' krijgt soms als interpretatie 'alleen leerlingen die meekunnen met het curriculum hebben recht op inclusief onderwijs'. Dit terwijl inclusie geen kwestie is van mee-kunnen maar van mee-doen... We kijken verder uit dus naar wat minister Smet nog zal ondernemen in verband met inclusief onderwijs. Specifiek ook bij het aangekondigde decreet 'belangrijke en noodzakelijke maatregelen'.

Nog werk aan de winkel

FEVLADO, de Federatie van Vlaamse Dovenorganisaties, toont zich tevreden met de inspanningen om het aantal tolkuren te verhogen. Maar wijst er ook op dat er nog werk aan de winkel is: "We moeten nu verder werken aan een betere omkadering van de tolken en de verbetering van de kwaliteit van onderwijs voor dove leerlingen en studenten".

Onder druk van een rechtszaak

Het is duidelijk dat deze positieve evolutie in de ondersteuning van dove leerlingen er niet zou zijn gekomen zonder de rechtszaak die FEVLADO voerde. Zie de info over deze rechtszaak. Dit roept natuurlijk de vraag op: Zijn rechtszaken echt de enige weg om de overheid ertoe aan te zetten meer middelen vrij te maken voor het inclusief onderwijs?

Gerelateerde artikels

Verberg submenu