Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer
In juni en juli wordt op de commisie Onderwijs en Gelijke Kansen van het Vlaams Parlement een voorstel van decreet betreffende het inschrijvingsrecht besproken. Volgens GRIP houdt dit voorstel geen rekening met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap.
Voorstel decreet
Het voorstel van decreet betreffende het inschrijvingsrecht werd ingediend door een aantal parlementsleden van de meerderheidspartijen. Het wil het huidige inschrijvingsrecht, zoals vastgelegd in het GOK-decreet, verbeteren door een aantal nieuwe voorrangsregels en procedures.
In het nieuwe voorstel wordt de huidige regeling van inschrijving onder ontbindende voorwaarde voor leerlingen met een handicap overgenomen (leerlingen met een inschrijvingsverslag georiënteerd naar een type, type 8 uitgezonderd, van het buitengewoon onderwijs). Dit is in strijd met het VN-Verdrag dat namens artikel 24 toegang tot het gewoon (inclusief) onderwijs voorschrijft.
In het advies van de Raad van State (11 mei 2011) wordt dit recht op inclusief onderwijs aangehaald. De Raad van State stelt dan ook: "Het is de vraag of deze bepalingen het recht op toegang tot inclusief onderwijs afdoende waarborgen". Ook binnen de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) vragen een aantal leden expliciet om de toepassing van het VN-Verdrag art. 24 met betrekking tot het inschrijvingsrecht.
Dit is dus waar GRIP op aandringt. In de standpuntnota rond het inschrijvingsrecht (april 2011, i.s.m. Ouders voor Inclusie) halen we aan: "Vlaanderen dient in overeenstemming met de ratificatie van het VN-Verdrag voor de Rechten van Personen met een Handicap werk te maken van een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs".
Een belangrijke stap daartoe zou zijn om de huidige draagkrachtafweging te schrappen. Een beslissing tot weigering zou enkel mogen gebeuren op basis van het criterium van redelijke aanpassingen, zoals het VN-Verdrag voorschijft. Weigering kan in dit licht alleen wanneer de aanpassingen die noodzakelijk zijn, disproportioneel zouden zijn.
De indieners van dit voorstel van decreet verwijzen in hun toelichting wel naar het 'op stapel staande decreet leerzorg' waarin het inschrijvingsrecht van leerlingen met een beperking in het gewoon onderwijs zou geregeld worden. Dat dit decreet leerzorg er komt is evenwel heel twijfelachtig.
Vandaar willen we erop wijzen dat wanneer dit nieuwe decreet rond het inschrijvingsrecht geen versterking van het inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap opneemt, het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap geschonden wordt.
Gerelateerde artikels
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers
Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië
03 feb 2021 / Seline Somers