Inclusie, ervaring uit het buitenland

Onderwijs Kaart van Spanje

Hoe ervaren Vlamingen inclusief onderwijs in het buitenland?

Recent is er in de Vlaamse pers heel wat te doen rond het feit dat er tegenwoordig meer kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) in het buitengewoon onderwijs terechtkomen. GRIP werd gecontacteerd door Katrien Van den Bosch die samen met haar gezin in Spanje wonen.

Ouder van een kind met autisme

Ik ben zelf ouder van een twintiger met ASS. De eerste negen jaar van zijn leven bracht hij in België door, waarvan bijna zeven jaar in het buitengewoon onderwijs. Door een toeval zijn we in Spanje terecht gekomen waar onze zoon onmiddellijk in inclusief onderwijs terechtkwam, nu reeds meer dan 10 jaar geleden.

Dagelijks geconfronteerd met de positieve effecten van inclusief onderwijs, stel ik mij steeds weer de vraag waarom ouders van kinderen met ASS en een normale begaafdheid in Vlaanderen meestal kiezen voor het buitengewoon onderwijs en waarom ook wij lang geleden steeds weer in die richting werden geduwd.

Het spectrum in autisme spectrum stoornis

Dat de stoornis een ‘spectrum’ wordt genoemd bewijst net dat iedere persoon met ASS specifieke problemen heeft maar ook over specifieke vaardigheden beschikt, die trouwens niet enkel een gevolg zijn van de stoornis zelf maar ook van de persoonlijkheid, het karakter, de opgedane ervaringen en de omgeving.

Hierdoor kunnen zowel kinderen als volwassenen met ASS niet in hokjes worden geduwd, en daar ligt nu net het fundamentele probleem, het Vlaams onderwijs zit vastgeroest in een keurslijf van hokjes en labeltjes, bijna onderworpen aan een mathematisch model, die creatief denken en echt inclusief onderwijs in de weg staat.

‘Toegangsbewijs’ buitengewoon onderwijs

Een kind in Vlaanderen die buiten de norm valt - wat is die norm eigenlijk? - krijgt nu weer eens type 9 bij normale begaafdheid of type 2 bij een verstandelijke beperking op het voorhoofd gekleefd. Dit is dan je ‘toegangsbewijs’ tot het buitengewoon onderwijs.

Het buitengewoon onderwijs is volledig uitgebouwd, en - o ironie - lijkt zelfs nog uit te breiden. Anderzijds, afgaand op onze ervaringen met inclusief onderwijs in Spanje, kan het M-decreet,  bezwaarlijk een opstap genoemd worden naar ‘inclusief onderwijs’. Daarvoor is het aanbod veel te beperkt, de implementatie veel te stroef, de middelen ontoereikend en biedt het geen garantie voor continuïteit over de ganse school loopbaan.

Door een te beperkte of niet aangepaste begeleiding in het ‘gewoon onderwijs vallen heel wat kinderen met ASS - en met meer dan behoorlijke intellectuele capaciteiten - uit de boot, en komen terecht in onaangepaste en zeer beperkte studierichtingen in het buitengewoon onderwijs.

Adequate begeleiding

Ik begrijp heel goed waarom ouders geneigd zijn om te kiezen voor het buitengewoon onderwijs. Eens een plaats bemachtigd is er zekerheid op een continue begeleiding. Iemand die de weg van het M-decreet wil bewandelen zal ieder jaar bang moeten afwachten of de aangeboden begeleiding nog voldoende adequaat zal zijn. Vandaar het huidige ‘succes’ van het nieuw ingevoerde type 9[1].

Kinderen met autisme ontplooien zich het beste in een omgeving waar ze zich veilig voelen. De stoornis zorgt vaak voor angst, verwarring en onzekerheid die meestal voortkomen uit misbegrepen situaties en sociale context. Verduidelijking en tijd voor het kind zijn een zeer grote factor in de begeleiding. Soms kunnen kleine aanpassingen in de school een zeer groot effect hebben.

Inclusief onderwijs dat inzet op een individuele begeleiding en het kind op de eerste plaats stelt kan een verrijking zijn voor kinderen met autisme. Zij leren zich dan te bewegen in een ‘normale‘ maatschappelijke (school)situatie, leren sociale vaardigheden door ondervinding en worden veel meer aangespoord om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

[1] voor jongeren met een autismespectrumstoornis, maar zonder verstandelijke beperking 

10 jaar en 5 talen verder

Tot slot wil ik nog even terugkomen op de situatie van mijn zoon. Toen hij jaren terug in Vlaanderen van de ene school voor buitengewoon onderwijs naar de andere werd doorverwezen wegens een vermoeden van verstandelijke beperking, vertelde men er ons doodleuk bij dat taal en communicatie nogal moeilijk lagen en vreemde talen helemaal uit den boze zouden zijn. Er werd ons aangeraden om ook niet te veel hoop te koesteren op een voorspoedige schoolcarrière.

Vandaag na 10 jaar in het inclusief onderwijs, spreekt mijn zoon vlotjes 5 talen en vertrekt straks voor drie maanden op Erasmus naar Italië.

Katrien Van den Bosch

Vigo, Spanje

Gerelateerde artikels

Onderwijs GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen 02 dec 2025 / Nina Boddin Foto van een leerling en een leerkracht aan een het werk vraag en antwoord: onderwijs Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ... 14 nov 2023 / Marie Aeles Onderwijs Uitnodiging gespreksavond Info en gespreksavond inclusief onderwijs 31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge 28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Houten kleine kubussen met letters. De eerste 2 staan op een ribbe zodanig dat je zowel het woord include als exclude kunt lezen. Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal? 20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Logo van de app: 2 tekstballonnetjes en de tekst: VOI.CE Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren. 07 dec 2021 / Seline Somers Onderwijs Bumper van een bus met een sticker van personen met een handicap en een sticker van schoolkinderen Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd? Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs? 03 dec 2021 / Seline Somers Onderwijs Een screenshot van het voorbeeld van de mededeling aan de Vlaamse regering, Conceptnota decreet leersteun Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus 28 jun 2021 / Seline Somers Onderwijs Screenshot reportage Ter zake: 'Kinderen zitten gewoon thuis; nijpend plaatsgebrek in buitengewoon onderwijs', er is een fout van kinderen mt een handicap die door een gang wandelen GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs 16 jun 2021 / Seline Somers Onderwijs Screenshot van eerste blad onderzoek Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving? 01 apr 2021 / Seline Somers Onderwijs 3 post-its met de tekst: Dream big, set goals en take action Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs? 16 feb 2021 / Seline Somers
Verberg submenu