Startnota Vlaamse onderhandelingen
Wat betekenen nu deze enkele zinnen in de startnota?
Op 12 augustus 2019 heeft de Vlaamse informateur Bart De Wever een startnota bekendgemaakt. Deze nota kan als basis dienen voor de onderhandelingen over een nieuwe Vlaamse regering. In de startnota - van slechts 7 bladzijden - is een volledige paragraaf aan onderwijs gewijd. De paragraaf wordt afgesloten met het vernoemen van het M-decreet:
‘Aan de doelstellingen van het M-decreet geven we voortaan een pragmatische invulling: inclusief onderwijs indien haalbaar, kwaliteitsvol buitengewoon onderwijs indien meer aangewezen. Daarover beslissen leerkrachten en schooldirecties in overleg met de ouders.’
Wat kunnen we hiervan afleiden?
1. Het M-decreet wordt als belangrijk gezien. Het is opgenomen in de startnota van slechts 7 bladzijden.
2. ‘Aan de doelstellingen van het M-decreet geven we voortaan een pragmatische invulling’
- Welke zijn nu weer de doelstellingen van het M-decreet?
Het M-decreet bevat één strategische doelstelling namelijk is een belangrijke eerste stap zetten in de geleidelijke realisatie van meer inclusief onderwijs in Vlaanderen. Deze strategische doelstelling is vertaald in 6 operationele doelstelling of krachtlijnen:
OD1: Eerst gewoon onderwijs, dan buitengewoon onderwijs (Mindshift).
OD2: Recht op redelijke aanpassingen (Meesterschap)
OD3: Recht op inschrijven in een school voor gewoon onderwijs (Meer inclusie)
OD4: Nieuwe types in buitengewoon onderwijs (Modernisering)
OD5: Nieuwe toelatingsvoorwaarden buitengewoon onderwijs (Medezeggenschap)
OD6: Ondersteuning voor het gewoon onderwijs (Middelen voor meesterschap)
Uit: Meta-evaluatie M-decreet (2017)
- Als we het woord pragmatisch opzoeken in Van Dale dan vinden we volgende betekenis: ‘gericht op feiten, inspelend op de praktijk; = zakelijk’
GRIP leidt hieruit af dat de doelstellingen van het op 21 maart 2014 door de Vlaamse Regering afgekondigde decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (‘M-decreet’) dat op 1 september 2015 in werking trad, behouden blijven en dat deze verder zullen gerealiseerd worden inspelend op de praktijk.
3. ‘inclusief onderwijs indien haalbaar, kwaliteitsvol buitengewoon onderwijs indien meer aangewezen.’
Dit is een bevestiging van de eerste krachtlijn van het M-decreet met nog steeds in het achterhoofd dat het M-decreet een eerste stap is naar geleidelijke realisatie van meer inclusief onderwijs.
4. ‘Daarover beslissen leerkrachten en schooldirecties in overleg met de ouders.’
- Wanneer kan een kind ingeschreven worden in het buitengewoon onderwijs?
‘Een kind kan enkel naar het buitengewoon onderwijs met een verslag van het CLB. Ouders zijn een belangrijke betrokken partij in het handelingsgericht diagnostisch proces.’ (OD5)
Uit: Meta-evaluatie M-decreet (2017)
- Moet een kind met een verslag steeds ingeschreven worden in het buitengewoon onderwijs?
Neen want elk kind heeft recht op inschrijving in een school voor gewoon onderwijs (OD3).
‘Elk kind het recht heeft om zich in te schrijven in een school voor gewoon onderwijs. Ook een leerling die een individueel aangepast curriculum volgt in plaats van het gemeenschappelijk curriculum, heeft het recht om in te schrijven in een school voor gewoon onderwijs. Zijn inschrijving kan pas ontbonden worden na een gesprek tussen school, CLB en ouders over de (on)redelijkheid van aanpassingen.‘
Uit: Meta-evaluatie M-decreet (2017)
Indien een gewone school de inschrijving binnen de wettelijke termijn ontbindt met grondige motivering over de onredelijkheid van aanpassingen kan de ouder nog steeds beslissen om zijn kind in te schrijven in een andere gewone school.
Dus de ouders blijven nog steeds zelf beslissingsrecht hebben over waar hun kind naar school gaat. Dit staat dan ook te lezen in één van de voorgaande zinnen: ‘… en geven ouders opnieuw maximale vrijheid in de schoolkeuze voor hun kinderen.’
Adviezen pragmatische invulling
GRIP heeft een aantal adviezen om de doelstellingen van het M-decreet pragmatischer in te vullen. Deze adviezen zijn terug te vinden in de geüpdatete nota "Ondersteuning nodig in het gewoon onderwijs".
Lees hier het volledige artikel over de adviesnota.
Gerelateerde artikels
GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir
Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen
02 dec 2025 / Nina Boddin
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers