Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum
![Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum](/CMS_pictures/20202219353497_foto-sofie-2.jpg-width.jpg)
Sofie is 28 jaar en volgt aan de universiteit binnen de moraalwetenschappen een aantal vakken per jaar met een creditcontract. Ze heeft in het lager en het secundair onderwijs inclusief onderwijs gevolgd via een Individueel Aangepast Curriculum. Om te communiceren gebruik ze ondersteunende communicatie zoals een communicatieboek. Hieronder vertelt ze zelf haar verhaal.
Sofie: Na 4 jaar omzwervingen in verschillende types van het buitengewoon onderwijs startte ik op 1 september 1999 in het gewoon basisonderwijs in het 1ste leerjaar bij meester Patrick. Daar begon mijn traject van inclusief onderwijs. De overstap van buitengewoon onderwijs naar gewoon onderwijs was een keuze van mijn ouders. Geen enkele kleuter kiest zelf zijn school. Als ik erop terugkijk, ben ik nog steeds tevreden dat ze gekozen hebben voor inclusief onderwijs. Ik heb mijn onderwijstraject als heel gewoon ervaren. Ik wist wel dat er achter de schermen veel overleg gebeurde maar ik ervoer dat niet als iets speciaals. Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat de scholen waar ik school gelopen heb bereid waren om mee te zoeken naar oplossingen.
De doelstellingen die voor mij bij het begin van elk schooljaar werden opgesteld, waren gebaseerd op de eindtermen (de leerplannen) voor de andere leerlingen én de specifieke doelstellingen die vanuit de verschillende perspectieven (logo, kine, ouders, team, ergo ...) werden samengebracht. Ik kreeg zoals mijn medeleerlingen punten en een rapport.
Sinds het eerste leerjaar heb ik altijd assistenten gehad die mij ondersteunden. Ik had altijd een aantal PAB-assistenten, betaald vanuit mijn persoonlijk assistentiebudget en kan daar nog steeds een beroep op doen. Ik heb eigenlijk ook altijd kunnen participeren omdat ik kon rekenen op die assistentie. Het blijft natuurlijk een uitdaging om alles georganiseerd te krijgen. Ik moet vaak mijn plannen aanpassen.
Na het basisonderwijs heb ik in het secundair onderwijs gedurende 6 jaar de richting Grieks-Latijnse gevolgd. Ik volgde de lessen zoals mij klasgenoten. Mijn assistenten overlegden met de leerkrachten, zorgden voor de ondersteuning van mijn communicatie met hen en pasten de werkboeken aan zodat ik ook de oefeningen kon maken.
Net zoals in de basisschool had ik ook in het secundair onderwijs een lokaaltje ter beschikking waar ik terecht kon voor individuele therapie. Terwijl mijn klasgenoten Grieks, Latijn en lichamelijke opvoeding hadden, deed ik andere dingen in mijn lokaaltje zoals kine, logopedie, muziektherapie of oefende ikmet mijn elektronische rolwagen.
Ik ha d zowel in het basisonderwijs als in het middelbaar een aantal personen die achter mij stonden, zoals de directrice van de middenschool. Zij kwam zelf met veel voorstellen, bijvoorbeeld hoe mijn lesrooster aangepast kon worden om het haalbaar te maken. Zij was van mening dat de leerkrachten van de hoofdvakken, die je veel uren per week ziet, achter mijn inclusietraject moesten staan. De andere leerkrachten moesten ‘gewoon goed lesgeven’ in die 1 of 2 uurtjes per week dat ze aan mij en mijn klas les gaven.
De ene leerkracht was helemaal mee en wou het onderste uit de kan halen voor mij, andere leerkrachten vonden het gewoon ok dat ik in de klas zat. Zij deden minder inspanningen om me echt bij de lessen te betrekken. Dan moesten mijn assistenten meer inbrengen.
Maar er waren ook leerkrachten die bijvoorbeeld op voorhand de examenvragen doorgaven aan de assistenten die de vragen konden omzetten in meerkeuzevragen. Bijvoorbeeld bij wiskunde: als ik vergelijkingen moest oplossen met 2 onbekenden, dan schreven zij alle tussenstappen uit met per 3 tussenstappen 3 antwoordmogelijkheden waar ik dan tussen moest kiezen en op die manier kon ik altijd dezelfde vragen oplossen als mijn klasgenoten.
De assistenten ondersteunden mij ook in de communicatie met mijn klasgenoten. Hierdoor kon ik met hen omgaan zoals andere leeftijdsgenoten met elkaar omgaan. Op die manier konden zij gewoon mijn klasgenoten zijn. Al had ik het gevoel dat ze ook wel vrijwillig een extraatje voor me deden. Ik heb nog contact met enkele klasgenoten uit zowel het lager als het secundair onderwijs, dus ik heb er echte vrienden aan over gehouden.
Na mijn middelbaar ben ik moraalwetenschappen gaan studeren aan de universiteit met een creditcontract. Dat betekent dat ik me kon inschrijven voor een beperkt aantal opleidingsonderdelen op basis van afwijkende toelatingsvoorwaarden. Elk semester kies ik een 4-tal vakken en van 1 of 2 leg ik dan een examen af. Voor aangepaste opdrachten bekijken de professoren met mijn assistenten de doelstellingen en de eindcompetenties van het vak. De bedoeling is dat ik door die opdrachten zoveel mogelijk dezelfde eindcompetenties behaal als de andere studenten. Maar de manier waarop is dikwijls op een andere manier dan mijn medestudenten. Ik maak bijvoorbeeld een paper in plaats van een mondeling examen. Ik wil echt wel zoveel mogelijk hetzelfde bereiken als de andere studenten, maar de weg ernaartoe verschilt gewoon.
Twee jaar geleden heb ik mijn bachelorproef afgewerkt. Pas na er een jaar intensief aan gewerkt te hebben, was ik voldoende tevreden om het in te dienen. Nu volg ik nog de resterende vakken binnen de bacheloropleiding.
Ik vind het een evidentie dat personen met of zonder beperking zouden moeten kunnen samenleven, op alle levensdomeinen. In ons land wordt dat nog steeds als iets ‘speciaal’ gezien dat moet worden ingevoerd. Voor mij is dat een basisuitgangspunt: iedereen leeft samen en krijgt dezelfde kansen, dus ook op school.
Inclusie en diversiteit gaan breder dan enkel personen met een beperking: iedereen leeft samen, welke achtergrond, huidskleur, geaardheid, nationaliteit en talenten of beperkingen iemand ook heeft. Maar in de realiteit zie ik dat er nog veel drempels en muren zijn waar men tegenop botst.
Inclusie is een woord dat tegenwoordig overal wordt gebruikt, zelfs misbruikt. Zo lees je bijvoorbeeld dat bepaalde residentiële voorzieningen werken met ‘omgekeerde inclusie’ waarmee ze bedoelen dat er af en toe mensen uit de buurt eens een activiteit komen doen in de leefgroepen. Dit heeft voor mij niks meer te maken met inclusie. Op deze manier dreigt inclusie een ‘leeg’ begrip te worden.
Als jonge kinderen leren omgaan met diversiteit in hun klas, zal dit hen ook beïnvloeden in de keuzes die ze maken en het gedrag dat ze stellen als volwassenen. Op die manier kan dit misschien wat meer een normaal uitgangspunt worden in onze samenleving.
Wat de toekomst voor mij brengt? Ik ben al enkele jaren met verschillende personen rond mij aan het uitzoeken hoe ik in de toekomst wil wonen - en dat is niet meer bij mijn ouders. Ik heb een duidelijk droombeeld van hoe ik graag zou willen wonen en heb al een hele zoektocht achter de rug om dit concreet te kunnen uitvoeren. Hierbij ben ik al op veel hindernissen gebotst, maar ik heb ook al veel boeiende mensen ontmoet. Ik zal er blijven voor gaan om deze droom waar te maken.
In de brochure kan je meer lezen over:
- maatschappelijke waarde attest verworven bekwaamheden
- Wat na?
Bestellen?
Mail naar info@gripvzw.be
Digitaal beschikbaar
Gerelateerde artikels
![Commissie Inclusief Onderwijs presenteert advies: Vlaamse Regering aan zet om toekomst van Scholen voor Iedereen te bepalen](/CMS_pictures/202471514265087_tekengebied-1.jpg-square.jpg)
![vraag en antwoord: onderwijs](/CMS_pictures/20231114143845664_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Info en gespreksavond inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2023428124310957_canva-avond-io.jpg-square.jpg)
![De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school?](/CMS_pictures/202082514438305_corona-5213394-1920.jpg-square.jpg)
![Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst](/CMS_pictures/2020723175412167_keep-it-simple-3340381990.jpg-square.jpg)
![Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia?](/CMS_pictures/2020512162334181_unia.jpg-square.jpg)
![Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen](/CMS_pictures/2020512144746837_cover-draaiboek.jpg-square.jpg)
![Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’](/CMS_pictures/2020429134941958_schema-beleidscyclus.jpg-square.jpg)
![Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet?](/CMS_pictures/202054115234783_inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen](/CMS_pictures/20204209743762_hefbomen-voor-inclusie.jpg-square.jpg)
![Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister](/CMS_pictures/20204294958889_bezorgdheden-van-ouders.jpg-square.jpg)
![Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202022085942122_sem.jpg-square.jpg)
![Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs](/CMS_pictures/2020218153634685_jonathan.jpg-square.jpg)
![Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio](/CMS_pictures/2020217162048905_lio.jpg-square.jpg)
![De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget](/CMS_pictures/202023153351584_ot2.jpg-square.jpg)
![Potential: Power to teach all](/CMS_pictures/20191251453344_power-to-teach-all.jpg-square.jpg)
![Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’](/CMS_pictures/2019111917649462_20191114-133637.jpg-square.jpg)
![' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs](/CMS_pictures/2019102812348632_gripkomop.jpg-square.jpg)
![Opiniestukken regeerakkoord](/CMS_pictures/2019101120359545_reacties.jpg-square.jpg)
![Q&A inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Wat na het basisonderwijs?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Startnota Vlaamse onderhandelingen](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs?](/CMS_pictures/201952010421287_wat-verwacht-grip.jpg-square.jpg)
![Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Inclusie, ervaring uit het buitenland](/CMS_pictures/2019410102019353_vigo.jpg-square.jpg)
![Hoe verder met het M-decreet?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs?](/CMS_pictures/20181126142453453_shutterstock-560369872.jpg-square.jpg)
![School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap](/CMS_pictures/20181113113110149_maxim.jpg-square.jpg)
![GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits](/CMS_pictures/20181019153136753_hilde-crevits-1445144080--kopie.jpg-square.jpg)
![Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend?](/CMS_pictures/2018101194253730_shoe-red-color-student-christmas-hipster-700367-pxhere.com.jpg-square.jpg)
![Rapport onderwijsexperts](/CMS_pictures/2018910151044728_shutterstock-1174870978-1.jpg-square.jpg)
![Overgangsmaatregelen kleine types](/CMS_pictures/2018627141555947_hilde-crevits-overgangsmaatregelen.jpg-square.jpg)
![M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs.](/CMS_pictures/201851114644305_m-decreet.jpg-square.jpg)
![Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/201841221364780_inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Geweigerd op school: het verhaal van Merel](/CMS_pictures/2018328184126563_foto-merel.jpg-square.jpg)
![Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel?](/CMS_pictures/20171031133054467_teacher-aide1.jpg-square.jpg)
![Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Een schooljaar begint op 1 september...](/CMS_pictures/201710101513755_opstart-1-september.jpg-square.jpg)
![Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap](/CMS_pictures/20171010143312122_932d6570-0ba8-11e6-8c53-235c0252d20a-web-scale-0-0820441-0-0820441--.jpg-square.jpg)
![Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20171010141435142_pabs-nodig.jpg-square.jpg)
![GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel](/CMS_pictures/201710101364564_ondersteuningsnetwerk.jpg-square.jpg)
![Ondersteuningsmodel een valse start?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017](/CMS_pictures/2017101011214560_1-september.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding](/CMS_pictures/2017821622444_rechtszaak.jpg-square.jpg)
![Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor](/CMS_pictures/2017811135541638_crevits.jpg-square.jpg)
![Financieringsmodellen inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2018126171016728_onderwijs-potlood.jpg-square.jpg)
![Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs](/CMS_pictures/201781484046698_plein013-lr10311.jpg-square.jpg)
![Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie](/CMS_pictures/2018126173535864_logo-ovi.jpg-square.jpg)
![Aan het werk met een handicap: redelijke aanpassingen op het werk](/CMS_pictures/20171016114316781_brochure-werk-2017.jpg-square.jpg)
![Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert.](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201781495217674_studentteacher-700x300.jpg-square.jpg)
![Inclusief onderwijs na het M-decreet?](/CMS_pictures/201812118385553_kinderen-in-de-klas.jpg-square.jpg)
![Actie 2016 - Onderwijs](/CMS_pictures/201912814472848_still-03.jpg-square.jpg)
![Actie 2016 - PAB in onderwijs](/CMS_pictures/201912815522106_mijnassistent13.jpg-square.jpg)
![Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2018121184316444_kinderen-in-de-klas2.jpg-square.jpg)
![Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Open brief ouders Maxim](/CMS_pictures/2018111381043325_io-maxim.jpg-square.jpg)
![1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![De M van 'Meer inclusie'?](/CMS_pictures/2018121192950905_kind-in-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Europese klacht inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20181211102515635_logo-mdac.jpg-square.jpg)
![Persbericht: M-decreet goedgekeurd](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Uitbreiding tolkuren in het onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs'](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/201911583424824_dsc01299.jpg-square.jpg)
![Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Persbericht: Onderwijs met een handicap, genoeg rondjes gedraaid!](/Content/pictures/placeholderarticle.png)