Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet?
Tijdens de Commissie voor Onderwijs op 30 april 2020 werden er vragen gesteld aan de minister van Onderwijs en Vorming Ben Weyts met betrekking tot het nieuwe begeleidingsdecreet.
Vragen aan minister Weyts tijdens de commissie onderwijs
Wat is de nieuwe timing voor de conceptnota die een belangrijke aanzet vormt voor de ontwikkeling van het nieuwe Begeleidingsdecreet?
De minister geeft aan dat de vooropgestelde timing van eind maart niet is gehaald door de coronacrisis. Men heeft hiervoor, zowel in de administratie als op het kabinet, dezelfde mensen moeten inzetten die met het dossier van het nieuwe begeleidingsdecreet bezig zijn. De minister hoopt om binnen enkele weken met een conceptnota naar de Vlaamse Regering te kunnen stappen.
Hoe zullen de belangrijkste onderwijspartners worden betrokken bij de voorbereiding en ontwikkeling van het Begeleidingsdecreet?
Er zal een formeel advies gevraagd worden aan de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR). Minister Weyts zegt dat "eigenlijk alle geledingen van het onderwijsveld zijn vertegenwoordigd" in de VLOR.
Is er een rol voor de, met onderwijspartners uitgebreide, Commissie Struyf bij het verkennen van mogelijke toekomstscenario’s voor de ondersteuning en begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?
Er zal gekeken worden naar een zekere terugkoppeling naar de Commissie Struyf.
Wat wordt bij die voorbereiding en verdere verkenning de rol van de decretale stuurgroep die tot nu toe instaat voor de voorbereiding, opvolging en aansturing van de invoering van de ondersteuningsnetwerken?
De stuurgroep die decretaal werd ingeschreven bij de start van het ondersteuningsmodel, had de opdracht om de voorbereiding, opvolging en aansturing van de invoering van de ondersteuningsnetwerken mee vorm te geven. Die ondersteuningsnetwerken zijn operationeel. Die blijven dat ook. De opdracht van de stuurgroep wordt verlengd tijdens het schooljaar 2020-2021.
Wat vindt GRIP van deze antwoorden?
GRIP begrijpt dat de coronacrisis er voor zorgt dat de conceptnota naar een nieuw begeleidingsdecreet vertraging oploopt. Dit mag echter geen excuus zijn om bij het ontwerp tot de conceptnota de verschillende actoren niet te betrekken. GRIP is de mening toegedaan dat het advies van de VLOR een grote meerwaarde heeft, maar dat overleg met alle actoren nodig is voor de vraag tot een advies. We roepen de minister dan ook op om alsnog in gesprek te gaan.
Gerelateerde artikels
GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir
Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen
02 dec 2025 / Nina Boddin
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers