‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen

Onderwijs ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen

De Studiedienst van de Gezinsbond heeft met financiële steun van het Departement Onderwijs en Vorming een e-dossier met als onderwerp ‘Hefbomen voor inclusie’ uitgegeven.

In het onderzoek/dossier zijn positieve kleine ervaringen in een inclusietraject neergeschreven die soms voor een grote doorbraak op de klasvloer hebben gezorgd. Het onderzoek is een belevingsonderzoek waarbij verhalen verzameld zijn van ouders.

Algemene conclusies

Er bestaan geen standaardmaatregelen die het verschil maken voor kinderen met specifieke onderwijsnoden. Maar de belangrijkste conclusies zijn:

  • Ouders hechten veel belang aan een open communicatie en respect voor de verschillen tussen leerlingen. Ze verwoorden dit zelfs als essentiële elementen om de slaagkansen van een inclusief traject te verhogen.
  • Ouders vragen maatregelen die doordacht, gedragen en aanpasbaar zijn.
  • Ondersteuningsfiguren spelen volgens ouders ook een belangrijke rol tijdens het inclusietraject.
  • Ouders worden graag benaderd als ervaringsdeskundige maar niet als voortrekker van het inclusietraject.

Wat vindt GRIP?

Dit e-dossier biedt een goed overzicht van welke hefbomen er kunnen aangegrepen worden om inclusief onderwijs te bewerkstelligen. Dit sluit nauw aan bij de punten die GRIP de voorbije jaren ook naar voor schoof. GRIP haalt al jaren de voorgenoemde conclusies aan want ouders zijn al jaren vragende partij naar open communicatie, respect, doordachte maatregelen, … We zijn dan ook tevreden dat de Gezinsbond mee dit pleidooi opneemt.  

GRIP vraagt dan ook aan minister van Onderwijs en Welzijn Ben Weyts om bij het nieuwe begeleidingsdecreet oog te hebben voor ouders en hun bekommernissen zoals hiervoor gespecifieerd.

Lees hier het volledige e-dossier.

Gerelateerde artikels

Onderwijs GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen 02 dec 2025 / Nina Boddin Foto van een leerling en een leerkracht aan een het werk vraag en antwoord: onderwijs Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ... 14 nov 2023 / Marie Aeles Onderwijs Uitnodiging gespreksavond Info en gespreksavond inclusief onderwijs 31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge 28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Houten kleine kubussen met letters. De eerste 2 staan op een ribbe zodanig dat je zowel het woord include als exclude kunt lezen. Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal? 20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Logo van de app: 2 tekstballonnetjes en de tekst: VOI.CE Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren. 07 dec 2021 / Seline Somers Onderwijs Bumper van een bus met een sticker van personen met een handicap en een sticker van schoolkinderen Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd? Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs? 03 dec 2021 / Seline Somers Onderwijs Een screenshot van het voorbeeld van de mededeling aan de Vlaamse regering, Conceptnota decreet leersteun Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus 28 jun 2021 / Seline Somers Onderwijs Screenshot reportage Ter zake: 'Kinderen zitten gewoon thuis; nijpend plaatsgebrek in buitengewoon onderwijs', er is een fout van kinderen mt een handicap die door een gang wandelen GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs 16 jun 2021 / Seline Somers Onderwijs Screenshot van eerste blad onderzoek Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving? 01 apr 2021 / Seline Somers Onderwijs 3 post-its met de tekst: Dream big, set goals en take action Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs? 16 feb 2021 / Seline Somers
Verberg submenu