‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen
De Studiedienst van de Gezinsbond heeft met financiële steun van het Departement Onderwijs en Vorming een e-dossier met als onderwerp ‘Hefbomen voor inclusie’ uitgegeven.
In het onderzoek/dossier zijn positieve kleine ervaringen in een inclusietraject neergeschreven die soms voor een grote doorbraak op de klasvloer hebben gezorgd. Het onderzoek is een belevingsonderzoek waarbij verhalen verzameld zijn van ouders.
Algemene conclusies
Er bestaan geen standaardmaatregelen die het verschil maken voor kinderen met specifieke onderwijsnoden. Maar de belangrijkste conclusies zijn:
- Ouders hechten veel belang aan een open communicatie en respect voor de verschillen tussen leerlingen. Ze verwoorden dit zelfs als essentiële elementen om de slaagkansen van een inclusief traject te verhogen.
- Ouders vragen maatregelen die doordacht, gedragen en aanpasbaar zijn.
- Ondersteuningsfiguren spelen volgens ouders ook een belangrijke rol tijdens het inclusietraject.
- Ouders worden graag benaderd als ervaringsdeskundige maar niet als voortrekker van het inclusietraject.
Wat vindt GRIP?
Dit e-dossier biedt een goed overzicht van welke hefbomen er kunnen aangegrepen worden om inclusief onderwijs te bewerkstelligen. Dit sluit nauw aan bij de punten die GRIP de voorbije jaren ook naar voor schoof. GRIP haalt al jaren de voorgenoemde conclusies aan want ouders zijn al jaren vragende partij naar open communicatie, respect, doordachte maatregelen, … We zijn dan ook tevreden dat de Gezinsbond mee dit pleidooi opneemt.
GRIP vraagt dan ook aan minister van Onderwijs en Welzijn Ben Weyts om bij het nieuwe begeleidingsdecreet oog te hebben voor ouders en hun bekommernissen zoals hiervoor gespecifieerd.
Lees hier het volledige e-dossier.