Gebrek aan onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking verergerd tijdens de noodtoestand van het coronavirus

Onderwijs Gebrek aan onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking verergerd tijdens de noodtoestand van het coronavirus

Het coronavirus heeft veel dingen veranderd. Maar het benadrukt de voortdurende segregatie en discriminatie van mensen met een verstandelijke beperking. De gevolgen van de sluiting van scholen door het coronavirus en andere sociale maatregelen om afstand te nemen, vormen een groot probleem voor leerlingen met een verstandelijke beperking, hun familie en hun leerkrachten. Daarom publiceerde Inclusion Europe een nota over het gebrek aan onderwijs voor kinderen met een verstandelijke handicap -  dat nog erger is geworden tijdens de noodtoestand van het coronavirus. GRIP werkte mee aan de nota.

In heel Europa reageren mensen en vinden ze nieuwe manieren om leerlingen in staat te stellen hun leer- en ontwikkelingswerk voort te zetten. Wij, Inclusion Europe, waarderen iedereen die in deze omstandigheden zijn best doet.

De huidige situatie versterkt echter de voortdurende segregatie en discriminatie waarmee mensen met een verstandelijke beperking te maken hebben. De meeste jonge mensen met een verstandelijke beperking zijn niet in staat om te blijven leren en zich te blijven ontwikkelen tijdens de coronavirus lockdown.

Meer dan ooit moeten scholen en verantwoordelijke autoriteiten ervoor zorgen dat discriminatie en uitsluiting van leerlingen met een verstandelijke beperking niet tot een punt van volledige wanhoop of niet-terugkeer leidt. Ze moeten hun inspanningen verhogen om deze uitdagingen aan te pakken en ervoor zorgen dat jonge mensen met een verstandelijke beperking niet nog meer worden benadeeld.

Deze nota herinnert de autoriteiten aan hun verantwoordelijkheid om onderwijs te geven aan leerlingen met een handicap tijdens de coronacrisis. GRIP stuurde de nota naar de minister van Onderwijs Ben Weyts, zijn kabinet en de Vlaamse parlementsleden die zetelen in de Commissie Onderwijs.

Je kan de volledige nota hier lezen in het Engels.

Gerelateerde artikels

Verberg submenu