Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?
De Verenigde Naties nam op 13 december 2006 het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap aan. België ratificeerde dit verdrag op 2 juli 2009.
In september 2015 trad het M-decreet in werking en startte ook het overleg met de sociale partners om tot een ander ondersteuningsmodel te komen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs. Begin 2017 resulteerde dit in concrete beleidsvoorstellen (nota van de minister van onderwijs op 11.01.2017[1]) en te implementeren vanaf september 2017 in een nieuw ondersteuningsmodel.
[1] Nota van minister Crevits over het ondersteuningsmodel (10 januari 2017). In te lezen op de website van het VSKO: https://pincette.vsko.be/meta/properties/dc-identifier/2017_01_11_LER_ondersteuningsmodel_advies VLOR
Stand van zaken 12 jaar na ratificatie van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap
Het M-decreet, zoals het nu is, is een hulpmiddel om stappen richting inclusiever onderwijs te zetten. Het inschrijvingsrecht is daarin een belangrijke hefboom voor leerlingen met een handicap. Dankzij het inschrijvingsrecht kunnen deze leerlingen inclusief onderwijs volgen.
Maar er zijn zaken die het uitbouwen van een inclusief onderwijssysteem vertragen of zelfs in de weg staan. We belichten hieronder 3 items die voor GRIP belangrijk zijn.
- Vlaanderen heeft nog steeds niet één inclusief onderwijssysteem zoals beschreven in het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap, als doel benoemd.
-
Vlaanderen blijft inzetten op het uitbouwen van het buitengewoon onderwijs.
-
Ouders van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben geen rechtszekerheid in Vlaanderen.
GRIP vraagt aan Minister Ben Weyts
GRIP vraagt aan de minister om in het nieuwe Decreet Leersteun in te zetten op kwalitatief inclusief onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De eerste stappen ernaartoe zijn:
- Werk een strategie uit met een duidelijk einddoel, tussentijdse doelstellingen en een duidelijke timing om het recht op inclusief onderwijs te verwezenlijken zoals beschreven in het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap;
- Bouw het inclusief onderwijs verder uit door onder andere financiële impulsen;
- Installeer een laagdrempelige onafhankelijke instantie die een afdwingbare beslissing kan nemen voor ouders en hun kinderen die een geschil hebben met een school.
[1] PISA-scores - Statistiek Vlaanderen