Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie
![Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie](/CMS_pictures/202271181736858_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-width.jpg)
De Vlaamse Regering keurde op vrijdag 8 juli 2022 het ontwerp van het Decreet Leersteun goed. Voor GRIP, de mensenrechtenorganisatie van en voor personen met een handicap, bevestigt deze regering hiermee haar tekort aan ambitie op vlak van inclusief onderwijs en haar principiële voorkeur voor het buitengewoon onderwijs als de plaats voor leerlingen met een handicap.
“Deze beslissing getuigt van weinig ambitie om echt het verschil te maken voor scholen, leerlingen, ouders en begeleiders. Door het VN-Verdrag Handicap te ondertekenen, engageerde Vlaanderen zich om verdere stappen te ondernemen in inclusief onderwijs. Met dit decreet legt de Vlaamse Regering dit engagement naast zich neer.” zegt Kjartan Heynderick woordvoerder van GRIP.
Met een uitbreiding van het buitengewoon onderwijs werk je niet aan inclusie
Het Decreet Leersteun, dat het M-decreet moet vervangen, is niet wat men kan verwachten van een regering die inclusie van personen met een handicap nastreeft. Integendeel op heel wat vlakken blijft men stilstaan of gaat men zelfs achteruit. Is dit decreet dan helemaal niets waard? Toch wel, GRIP staat achter de stappen die gezet worden om de basiszorg te versterken en achter de oprichting van de leersteuncentra. Maar de doelstelling van dit decreet is: "de beste plaats zoeken voor elke leerling, met welke beperking ook" en dus niet langer: “leerlingen zoveel als mogelijk les laten volgen in het gewoon onderwijs”. Hier gaat men heel duidelijk voor inclusie light.
Met de uitbreiding van het buitengewoon onderwijs geeft men te kennen dat leerlingen met een handicap of leerlingen met een heel grote zorgnood eigenlijk in dit bijzonder onderwijs thuishoren. Met dit nieuwe decreet verlaat de Vlaamse Regering dus het pad van het inclusief onderwijs, ook al stelt men dat men blijft uitgaan van inclusie.
Wat met het inschrijvingsrecht?
Het inschrijvingsrecht vraagt bijzondere aandacht. De klassenraad zal kunnen aangeven wanneer het echt niet lukt om een bepaalde leerling op te nemen of wanneer de zorg voor een leerling ten koste gaat van de andere leerlingen. Men schijnt te vergeten dat ook al binnen het kader van het M-decreet de klassenraad zich kon uitspreken over een inschrijving van een leerling met een verslag buitengewoon onderwijs en indien aangewezen een inschrijving ontbinden.
Vraag is dus wat er echt verandert op het vlak van het inschrijvingsrecht. Maar vooral of de nieuwe bepalingen van het Decreet Leersteun wel in overeenstemming zijn met de antidiscriminatiewetgeving en het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap.
![](/CMS_pictures/202271183811954_220603-inclusie-onderwijs-felien-300.jpg-width.jpg)
Kwalitatief onderwijs is inclusief onderwijs
![](/CMS_pictures/202271183811954_220603-inclusie-onderwijs-felien-300.jpg-width.jpg)
Leerlingen met een handicap hebben recht op kwalitatief inclusief onderwijs. Inclusief onderwijs is de hoeksteen voor inclusief leven. Inclusief onderwijs leert ons om samen te leven en te ontwikkelen met respect voor de aanwezige diversiteit. "Inclusief onderwijs dient onvoorwaardelijk erkend te worden als dé garantie op goed onderwijs" zegt Inge Ranschaert, vrijwilligster bij GRIP.
Vlaanderen blijft koploper in segregatie
"Voor sommige leerlingen zal het buitengewoon onderwijs altijd de beste plaats zijn”, stelt minister Weyts. Recente cijfers van Statistiek Vlaanderen wijzen erop dat in het lager en secundair onderwijs 1 op 20 van de Vlaamse leerlingen wordt doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs. Een opvallend cijfer is ook dat 1 op de 10 jongens in de laatste graad van het lager onderwijs, les volgt in het buitengewoon onderwijs. Binnen een internationale context is Vlaanderen met deze cijfers de slechtste leerling op het vlak van inclusief onderwijs.
Het is dan ook verwonderlijk dat deze Vlaamse Regering nu nog meer gaat inzetten op het versterken en de uitbouw van het buitengewoon onderwijs, in plaats van in te zetten op het realiseren van inclusief onderwijs. Het initiatief voor dit nieuwe decreet gaat immers gepaard met een aanzienlijke bijkomende investering in het buitengewoon onderwijs, die oploopt tot 45 miljoen extra. Dit terwijl leerlingen in het inclusief onderwijs steeds opnieuw te horen krijgen dat de middelen voor de nodige ondersteuning ontbreken… wat onvermijdelijk leidt tot doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs.
Meer ambitie voor inclusief onderwijs
Het naleven van het VN-Verdrag Handicap vereist meer ambitie voor inclusief onderwijs. De Vlaamse Regering dient dringende maatregelen te nemen om voor elk kind en ouder het recht te vrijwaren om te kunnen kiezen voor inclusief onderwijs en om daarbij voldoende ondersteund te worden. Meer dan 10 jaar na de goedkeuring van het VN-Verdrag zijn er nog geen langetermijnvisie en strategisch plan om naar één kwaliteitsvol inclusief onderwijssysteem te groeien. GRIP zal dit aankaarten bij het VN-Comité in Genève dat de naleving van dit verdrag opvolgt.
Zie ook: GRIP coördinator Patrick Vandelanotte over meer ambitie voor inclusief onderwijs
Gerelateerde artikels
![Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs: Evolutie naar Scholen voor Iedereen](/CMS_pictures/202471113352131_schermafbeelding-2024-07-11-om-13.34.48.jpg-square.jpg)
![GRIP gaat met schaduwrapport naar VN-Comité in Genève](/CMS_pictures/20247113235787_stuk-cover.jpg-square.jpg)
![Nadia: “Waarom moet ik mijn meerkosten door mijn handicap zelf betalen? Daardoor beland ik in armoede”](/CMS_pictures/20247113494685_medewerkersweekend-2023-41--kopie.jpg-square.jpg)
![Chadia: “Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd in plaats van haar inclusief onderwijstraject goed te ondersteunen?”](/CMS_pictures/202471113855854_chadia.jpeg-square.jpg)
![Youri: “Waarom sta ik aan de zijlijn op de arbeidsmarkt? Waarom vind ik geen gepaste begeleiding naar werk?”](/CMS_pictures/20247275621181_youri.jpg-square.jpg)
![Kwinten: “Waarom laten de media personen met beperking niet vaker en op een inclusieve manier zien?”](/CMS_pictures/20247215180213_kwinten.jpg-square.jpg)
![Kom naar de Freedom Drive 2024!](/CMS_pictures/2024626102010256_freedom-drive.jpg-square.jpg)
![GRIP is geen voorstander van campusscholen](/CMS_pictures/2024424165332328_shutterstock-2278587971.jpg-square.jpg)
![Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'](/CMS_pictures/202432618194371_coalitie-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Oproep actie 12 maart in Hasselt](/CMS_pictures/2024212234918449_foto-oproep-hasselt.jpg-square.jpg)
![GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon](/CMS_pictures/202425912992_download.jpg-square.jpg)
![Bruispunt Brugge: ontmoetingscafé verkiezingen](/CMS_pictures/2024249395711_ontmoetingscafes-3.jpg-square.jpg)
![Het recht op werken scherp gesteld](/CMS_pictures/202411994740375_220331-inclusie-werk-david-364.jpg-square.jpg)
![Vlaams Mensenrechteninstituut noemt wachtlijsten ontoelaatbaar](/CMS_pictures/2023122116515444_screenshot2.jpg-square.jpg)
![Draag je mensenrechten een warm hart toe?](/CMS_pictures/2023121303059752_oproep-giften.jpg-square.jpg)
![Drie december is geen feestdag voor mensen met een handicap](/CMS_pictures/2023112919542860_bord-autobaan-volledig.jpg-square.jpg)
![Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel](/CMS_pictures/20231130123956506_b4200e008e7921b25748242d1f3c392d.jpg-square.jpg)
![Commissie inclusief onderwijs is gestart](/CMS_pictures/2023929173729427_whatsapp-image-2023-09-29-at-17.37.03.jpeg-square.jpg)
![Wat betekent het Decreet Leersteun nu voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?](/CMS_pictures/202391103813974_20228251993730-banner.jpg-width.jpg-square.jpg)
![Alweer een forse stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/2023830144353205_shutterstock-632278037.jpg-square.jpg)
![Hoe kan de volgende regering aan inclusie werken?](/CMS_pictures/2023731104756985_vernimmen.luc.gelijke-kansen-voor-iedereen-zonder-omweg.jpg-square.jpg)
![Gaat de Vlaamse regering ermee akkoord dat minister Weyts het VN-Verdrag naast zich neerlegt?](/CMS_pictures/2023630135127577_shutterstock-1838738371.jpg-square.jpg)
![Het fundament van het M-decreet ‘inschrijvingsrecht voor alle leerlingen in het gewoon onderwijs’ blijft overeind in het Decreet Leersteun](/CMS_pictures/20235419371350_sequence-01.00-00-09-23.still001.jpg-square.jpg)
![Waarom blijft minister Weyts aanhouden om leerlingen die niet voldoen aan de ‘norm’ uit te sluiten?](/CMS_pictures/202342410551823_img-2020.jpg-square.jpg)
![Toedienen van medische zorgen op school](/CMS_pictures/202344141851289_shutterstock-1046242816.jpg-square.jpg)
![Ontwerp Decreet leersteun schiet tekort](/CMS_pictures/2023329153825140_ben-weyts.jpg-square.jpg)
![GRIP lanceert mini-docu ‘SAMen inclusief onderwijs’](/CMS_pictures/202331912495697_campagnebeeld.jpg-square.jpg)
![‘Leer mij groeien’ over onderwijs en kinderrechten](/CMS_pictures/20231291646154_schermafbeelding-2023-01-25-151343.jpg-square.jpg)
![Steun GRIP bij juridische acties](/CMS_pictures/2023112154611443_baanbrekend-vonnis.jpg-square.jpg)
![Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten](/CMS_pictures/2022112815540830_bs-de-wilg-27.jpg-square.jpg)
![“Na 27 jaar zijn we nog steeds pioniers”](/CMS_pictures/20221129121956611_ann-vdb.jpg-square.jpg)
![Persbericht: De ouders van ‘baby’ Pia kiezen voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2022111512479428_persbericht-vlaamse-parlementsleden.jpg-square.jpg)
![Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs](/CMS_pictures/202210515282368_schermafbeelding-2022-10-05-om-15.26.53.jpg-square.jpg)
![27 september 2022: betogen voor onze rechten!](/CMS_pictures/202291310235426_afbeelding-freedom-drive-2022.jpg-square.jpg)
![Handvaten tot meer inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20228251993730_banner.jpg-square.jpg)
![Kom naar de Freedom Drive 2022 !](/CMS_pictures/2022811154454233_afbeelding-freedom-drive-2022.jpg-square.jpg)
![Het nieuwe Vlaams Mensenrechteninstituut van Bart Somers roept vragen op](/CMS_pictures/20223313265467_foto-bart-somers-grip-congres--kopie.jpg-square.jpg)
![Het Decreet Leersteun is nog niet voor morgen](/CMS_pictures/2022611121515626_shutterstock-1827541484.jpg-square.jpg)
![Van M-decreet naar begeleidingsdecreet](/CMS_pictures/202241916936443_torb.jpg-square.jpg)
![Rechters nodig om het recht op ondersteuning te beschermen](/CMS_pictures/202241591911705_211201-sofie-de-schryver-105.jpg-square.jpg)
![Themareeks over inclusie](/CMS_pictures/20224815125321_downsyndroom-en-werk-shutterstock.jpg-square.jpg)
![Kijk jij ook naar de hoorzitting over de conceptnota Decreet Leersteun?](/CMS_pictures/2022313113735730_commissie-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Oorlog in Oekraïne: aandacht nodig voor mensen met een handicap](/CMS_pictures/202236103535775_flag-of-ukraine.jpg-square.jpg)
![Op naar de hoorzitting bij de Raad van State!](/CMS_pictures/2022289343602_memorie-van-wederantwoord.jpg-square.jpg)
![Het inschrijvingsrecht blijft ongewijzigd voor alle leerlingen](/CMS_pictures/202211320856795_schermafbeelding-2022-01-13-195934.jpg-square.jpg)
![#meerambitievoorinclusiefonderwijs](/CMS_pictures/2021826165117598_meerambitie.jpg-square.jpg)
![Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?](/CMS_pictures/20211220181048766_shutterstock-1858663297.jpg-square.jpg)
![Onderwijsinspectie lanceert een app om in gesprek te gaan met alle onderwijsactoren](/CMS_pictures/2021123144113613_voice.jpg-square.jpg)
![Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?](/CMS_pictures/2021122135054594_shutterstock-1817387276.jpg-square.jpg)
![Reactie conceptnota Decreet leersteun](/CMS_pictures/202182616432813_shutterstock-536236978.jpg-square.jpg)
![Welke vraag over het nieuwe Decreet Leersteun brandt er op jouw lippen?](/CMS_pictures/20218261530155_grip-inclusiecongres2021-logo-mailing.jpg-square.jpg)
![#Neetegennógminder: steun onze juridische actie!](/CMS_pictures/2021629175321905_raadvanstate-verzoekschrift.jpg-square.jpg)
![Koud](/CMS_pictures/20216291834628_206461592-330487868607261-6988993099507343904-n.jpg-square.jpg)
![Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus](/CMS_pictures/2021628152453848_conceptnota.jpg-square.jpg)
![Persbericht: GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202161611577419_terzake.jpg-square.jpg)
![Stap jij mee met GRIP naar de Raad van State?](/CMS_pictures/2021691247454_mensenrechten-bord.jpg-square.jpg)
![Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school?](/CMS_pictures/20214117295928_welke-juridische-houvast.jpg-square.jpg)
![Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?](/CMS_pictures/202132314726189_schermafbeelding-2021-03-22-171618.jpg-square.jpg)
![Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/2021211174333627_shutterstock-702264304.jpg-square.jpg)
![Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië](/CMS_pictures/202122163241886_unnamed.jpg-square.jpg)
![Persbericht Inclusie in de Grondwet](/CMS_pictures/202012211172679_komop.jpg-square.jpg)
![Inclusie in de Grondwet](/CMS_pictures/202012294336247_bord-mensenrechten-geknipt.jpg-square.jpg)
![Studie: Inclusie in de Constitutie](/CMS_pictures/202012295925102_inclusie-geknipt.jpg-square.jpg)
![GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten](/CMS_pictures/2020716162632209_europees-sociaal-handvest.jpg-square.jpg)
![Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’?](/CMS_pictures/202042884423470_rendered.jpg-square.jpg)
![Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’](/CMS_pictures/202032311422956_rapport-ondersteuningsmodel.jpg-square.jpg)
![GRIP stelt voor: #onderwijs](/CMS_pictures/202021110522434_84745885-1006083383097138-2708604452159356928-n.jpg-square.jpg)
![M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof](/CMS_pictures/20201714367601_rekenhof.jpg-square.jpg)
![België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op](/CMS_pictures/20201614628831_logo-nl-ec.jpg-square.jpg)
![Word vrijwilliger in het Netwerk Mensenrechten](/CMS_pictures/20191023115146866_gripkomop.jpg-square.jpg)
!["We have a dream"](/CMS_pictures/2019102102053930_20191002-101135.jpg-square.jpg)
![Kom naar de Freedom Drive!](/CMS_pictures/20199179399435_freedom-drive-foto-website-.jpg-square.jpg)
![Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201986114710423_support-2355701-1920.jpg-square.jpg)
![De-institutionalisering: taboe of toekomst?](/CMS_pictures/2019617122853497_deinstitutionalisering-op-zijn-belgisch.jpg-square.jpg)
![Het Kinderrechtencomité trekt aan de alarmbel over inclusie](/CMS_pictures/201921113461653_logo-kinderrechten-coalitie.jpg-square.jpg)
![Leander niet meer welkom bij jeugdbeweging](/CMS_pictures/201886164832683_leander.jpg-square.jpg)
![Bezorgd om de rechten van kinderen met een handicap](/CMS_pictures/201839154637520_logo.jpg-square.jpg)
![Een stem voor iedereen!](/CMS_pictures/20171017144550926_logo-enil.jpg-square.jpg)
![Freedom Drive 2017 in beeld](/CMS_pictures/20171010151917767_img-2541.jpg-square.jpg)
![Freedom Drive Mars is aangekomen!](/CMS_pictures/2017106153657292_foto-mars.jpg-square.jpg)
![Persbericht GRIP Inclusiespiegel Vlaanderen 2016](/CMS_pictures/2017628161120972_stukje-cover.jpg-square.jpg)
![Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ?](/CMS_pictures/202425151456173_220603-inclusie-onderwijs-felien-122.jpg-square.jpg)