Nieuwe beleidsnota onderwijs: een gemiste kans?
De nieuwe beleidsnota Onderwijs 2024-2029 van minister Zuhal Demir bevat ambitieuze doelstellingen, maar inclusief onderwijs krijgt onvoldoende aandacht. GRIP streeft naar een onderwijssysteem waarin iedereen meetelt en ziet enkele positieve signalen, maar ook fundamentele tekortkomingen.
De nadruk op het belang van Nederlands sluit leerlingen die communiceren via Vlaamse Gebarentaal of andere vormen uit. Hoewel kwaliteitsvol onderwijs een speerpunt is, ontbreekt een duidelijke link met inclusie. Het versterken van onderwijspersoneel is positief, maar er is geen plan om leerkrachten voor te bereiden op diversiteit in de klas.
Ook het hogere kostenplaatje van leerlingen in het buitengewoon onderwijs wordt aangehaald, maar investeringen in een inclusief systeem blijven uit. Campusscholen worden foutief als pioniers beschreven, terwijl ze segregatie versterken in plaats van doorbreken. In het hoger onderwijs blijft inclusie bijna volledig afwezig.
Hoewel de nota spreekt over stappen naar inclusie, wordt dit afgedaan als afhankelijk van de haalbaarheid voor leerkrachten. Inclusie moet echter een structurele hervorming zijn, geen extra last. GRIP roept op tot een sterkere inzet voor een onderwijssysteem waarin álle leerlingen kunnen floreren, in lijn met het VN-Verdrag Handicap.