Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs

Onderwijs VN-Verdrag Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs

In De Juristenkrant staat Annelies D’Espallier stil bij de uitspraak van de rechter over het tekort aan ondersteuning voor leerlingen met een visuele handicap en de vraag hoe men, overeenkomstig het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap, werk dient te maken van inclusief onderwijs.

In juni veroordeelde de rechter de Vlaamse gemeenschap voor de schending van de redelijkeaanpassingenplicht in scholen waar drie kinderen met een visuele handicap schoollopen. De uitspraak toont volgens Annelies D’Espallier aan dat het recht op inclusief onderwijs, ondanks inspanningen van de overheid, nog altijd niet gerealiseerd is in Vlaanderen. De vraag is ook of het huidig onderwijsbeleid, met een nieuw ondersteuningsmodel, daar wel verandering in kan brengen?

Annelies D'Espallier Annelies D'Espallier

Artikel verschenen in De Juristenkrant (27 september 2017, nr 354) overgenomen met toestemming.

Auteur: Annelies D’Espallier

Annelies D’Espallier is ombudsvrouw gender bij de Vlaamse ombudsdienst, maar schrijft in eigen naam.

Rechter oordeelt dat de Vlaamse Regering het discriminatieverbod schendt

Drie leerlingen met een visuele beperking gingen ieder naar een verschillende school voor gewoon onderwijs. Alle drie kregen ze zeer beperkte ondersteuning, waardoor het gewone schoolleven van de kinderen in gevaar kwam. Hun kansen op een diploma werden gehypothekeerd. De ouders van de leerlingen stapten daarom in 2016 naar de rechtbank van eerste aanleg in Brussel zetelend als in kort geding. Volgens de ouders volstonden de vier tot zeven uren GON-begeleiding die de kinderen wekelijks kregen niet om hun visuele barrières te doorbreken. In een vonnis van 26 juni 2017 oordeelde de rechter dat de Vlaamse gemeenschap het discriminatieverbod tegenover de leerlingen schond. Er moesten meer redelijke aanpassingen geboden worden: tien tot zeventien flexibel in te zetten uren GON-begeleiding voor de drie, en de aanpassingen moesten op maat gemaakt zijn en aan de noden, capaciteiten en talenten van het individu aangepast. De belasting mocht aanzienlijk, maar niet onevenredig zijn.

De uitspraak van de rechter bevestigt de eerder uitgezette bakens voor de ondersteuning voor leerlingen met een handicap. In 2011 had het hof van beroep in Gent al geoordeeld dat het discriminatieverbod, met inbegrip van de redelijkeaanpassingenplicht, onverkort geldt voor een overheid. De Vlaamse gemeenschap had de plicht toen geschonden door onvoldoende tolkuren aan te bieden aan dove en slechthorende leerlingen in het gewoon onderwijs. Ook de procedure moest anders: een wiskundig gelijke verdeling van de beschikbare tolkuren volstond niet. De specieke noden  van elke individu moesten onderzocht en beantwoord worden met, waar nodig, (tolk)ondersteuning. De bakens mochten dan helder zijn, een structureel antwoord voor alle leerlingen met een handicap was niet klaar. En zo werd de Vlaamse gemeenschap opnieuw veroordeeld voor eenzelfde probleem.

VN-Verdrag

Ondersteuning als redelijke aanpassing past in het debat over inclusief onderwijs. En net dat principe heeft Vlaanderen onderschreven door zich te scharen achter het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap van 2006. Zo heeft Vlaanderen erkend dat er een grondrecht bestaat voor personen met een handicap om samen met anderen naar dezelfde school te gaan en daar kwalitatief onderwijs te krijgen met uitdagingen op maat. Vlaanderen heeft zich ertoe verbonden onmiddellijk redelijke aanpassingen te organiseren en daarnaast stappen te zetten om inclusief onderwijs te realiseren, maar het proces sleept aan. Op het moment van de uitspraak in juni 2017, had het Vlaams parlement net een nieuw ondersteuningsmodel goedgekeurd dat enkele maanden later al in werking moest treden. De uitrol was haastwerk, maar in ieder geval was er nu wel huiswerk gemaakt. De vraag is of de ondersteuning die nu aangeboden wordt, dit keer wel zou slagen bij een eventuele rechterlijke toets. Enerzijds zijn er stappen vooruit. Het model beoogt ondersteuning op maat te bieden, niet alleen aan leerlingen met een specifieke diagnose, maar ook aan anderen. Dat is een inclusieve aanpak. Daarenboven zou flexibel op wijzigende ondersteuningsvragen ingespeeld kunnen worden. Anderzijds zijn er nadelen. Het model blijft voor een aantal aspecten voortbouwen op de medische indelingen die ook het buitengewoon onderwijs kenmerken. Het model is daarenboven complex en roept daardoor veel onzekerheid op. Het is nog onduidelijk op welke wijze de ondersteuning van personen uit dit model zal samengaan met onder meer persoonlijke assistentiebudgetten - en het grote tekort daaraan - en hulpmiddelen die geen onderwijsleermiddel zijn, zoals trapliften of toiletstoelen. In deze fase is het nog koffiedik kijken of dit model het door rechters vastgestelde oud zeer kan genezen. De eindvraag zal immers nog steeds zijn of de geboden ondersteuning wel voldoende is en of die inderdaad op maat gemaakt is.

Oud huis met koterijen

Ondersteuning is cruciaal voor inclusief onderwijs, maar gewoon onderwijs enkel uitgerust met extra ondersteuning, is nog geen volwaardig kwaliteitsvol inclusief onderwijs. Het huidige zogenaamde inclusieve onderwijs blijft een oud huis waaraan koterijen zijn toegevoegd. Die koterijen steunen dan nog eens op de goede wil van enkelen die echt snappen dat personen met een handicap volwaardige deelnemers aan de samenleving zijn. Dat merkte de rechter ook op. De Vlaamse gemeenschap, zo sneerde hij, leunt voor inclusief onderwijs te veel op de vrijwillige inspanningen van onder meer ouders, leraars, directies en GON-begeleiders. Het moet dus anders. Inclusief onderwijs vereist structurele hervormingen waarbij álle aspecten zoals schoolgebouwen, leermethodes, klasindelingen en nog veel meer tegen het licht gehouden worden. Een van de uitkomsten zal er waarschijnlijk uit bestaan dat de financiële puzzel niet meer zo gelegd mag worden dat grote klasgroepen lonen voor scholen. En zo moeten de binnenmuren in dat grillige huis in die renovatie ingeslagen worden zodat de inclusieve school een aantrekkelijke school is voor alle kinderen. Het is niet ondenkbaar dat het eindresultaat dichter bij het buitengewoon dan bij het gewoon onderwijs zal liggen. Een renovatie van die omvang vergt durf, visie en doorzicht. Helaas blijkt op dit moment dat diegenen die aan de kar van inclusie zouden moeten trekken, nog steeds blijven hangen bij de vraag of doorgedreven inclusie nu wel echt een internationale verplichting is. Het antwoord is eenvoudiger dan de vraag: ja. Inclusief onderwijs is een mensenrecht dat als hete aardappel wordt doorgeschoven. En die aardappel, zo moet nu opnieuw blijken uit het oordeel van de rechter, is op deze manier nog lang niet eetbaar.

 

Gerelateerde artikels

Onderwijs Ondersteuning Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Hoe staat GRIP tegenover de nieuwe maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften opgenomen in onderwijsdecreet XXIX? 11 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen ... 04 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs? Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs? Op 18 oktober 2018 verspreidde minister Hilde Crevits een persbericht met de mededeling dat er opnieuw meer leerlingen zijn ingeschreven in het buitengewoon onderwijs ten opzichte van de vorige school ... 26 nov 2018 / Seline Somers Onderwijs School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap Primeur in Vlaanderen: rechter doet uitspraak over het niet naleven van het M-decreet. 13 nov 2018 / Patrick Vandelanotte Mensenrechten VN-Verdrag Opleiding voor (mensenrechten)activisten Opleiding voor (mensenrechten)activisten Binnenkort start weer een training ‘Leren organiseren voor sociale verandering’. Wat, waar, hoe? We interviewden Roel Stynen van organisator Tractie. 12 nov 2018 / Katrijn Ruts Onderwijs GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits Op 18 oktober 2018 verspreidde minister Crevits een persbericht over de stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Haar reactie op deze ‘groei’ is in strijd met de inclusieve vi ... 19 okt 2018 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend? Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend? Hoeveel ondersteuning kunnen scholen buitengewoon onderwijs bieden aan de kinderen met een (gemotiveerd) verslag kleine types en hun school voor gewoon onderwijs? GRIP ontvangt signalen van ouders dat ... 01 okt 2018 / Seline Somers Onderwijs Gelijke kansenbeleid VN-Verdrag Rapport onderwijsexperts Rapport onderwijsexperts De laatste dagen hebben een aantal onderwijsexperts zich uitgesproken over het Vlaamse onderwijs. Minister Crevits kreeg een nipte voldoende voor inclusief onderwijs. 10 sep 2018 / Seline Somers Overgangsmaatregelen kleine types Overgangsmaatregelen kleine types GRIP is tevreden met de overgangsmaatregelen die minister Crevits aankondigt voor de ondersteuning van leerlingen met een handicap bij inclusief onderwijs. 27 jun 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) legde op 7 juni 2018 het ontwerp van een wijzingsdecreet voor aan de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement. 06 jun 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs. Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs. Op donderdag 3 mei in de commissie onderwijs van het Vlaams parlement. 01 mei 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs? Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs? Heel wat discussie over het M-decreet. Moeten we nu op het vlak van inclusie stappen vooruit of achteruit zetten? 12 apr 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Geweigerd op school: het verhaal van Merel Geweigerd op school: het verhaal van Merel Nog steeds worden leerlingen met Downsyndroom geweigerd in Vlaamse scholen. 30 mrt 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs 30 mrt 2018 / Patrick Vandelanotte Mensenrechten Bezorgd om de rechten van kinderen met een handicap Bezorgd om de rechten van kinderen met een handicap Op 1 maart verschenen de schaduwrapporten over de rechten van het kind. 09 mrt 2018 / Patrick Vandelanotte Werk VN-Verdrag De Commissie Diversiteit van de SERV spreekt zich uit over de uitvoering van het VN-Verdrag De Commissie Diversiteit van de SERV spreekt zich uit over de uitvoering van het VN-Verdrag Waar staan we met de uitvoering van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een handicap? De Commissie Diversiteit van de SERV maakt een stand van zaken op. 11 dec 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Vanuit een eerste inschatting komt GRIP tot de conclusie dat het nieuwe ondersteuningsmodel (nog) geen antwoord biedt op alle ondersteuningsnoden. 31 okt 2017 / Patrick Vandelanotte Mensenrechten VN-Verdrag Freedom Drive Mars is aangekomen! Freedom Drive Mars is aangekomen! 300 personen met een handicap uit heel Europa hebben deelgenomen aan de 8ste Freedom Drive Mars. Lees het persbericht. 27 sep 2017 / Katrijn Ruts Wonen VN-Verdrag "Stop het institutionaliseren van mensen met een handicap." "Stop het institutionaliseren van mensen met een handicap." Persbericht GRIP: Richtlijnen Verenigde Naties noodzaken ander handicapbeleid. De Verenigde Naties hebben op 27 augustus 2017 een reeks historische richtlijnen uitgevaardigd voor de uitvoering van ... 14 sep 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Een schooljaar begint op 1 september... Een schooljaar begint op 1 september... Op 1 september ging met het nieuwe schooljaar ook het nieuwe model voor ondersteuning voor het M-decreet van start. Eind goed, al goed? Journaliste Kaja Verbeke van Apache liet GRIP, het Steunpunt voo ... 08 sep 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap GRIP verstuurde een persbericht naar aanleiding van de opstart van het nieuwe schooljaar. Hierin besluiten we dat het ondersteuningsmodel een stap voorwaarts is maar onvoldoende. We focussen extra op ... 30 aug 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Het ontbreken van de toegang tot persoonlijke assistentie zet een rem op de doorbraak van het inclusief onderwijs in Vlaanderen. Minister Crevits en minister Vandeurzen dienen ervoor te zorgen dat er ... 24 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel We wagen ons aan een eerste, voorlopige beoordeling van het ondersteuningsmodel zoals dit vanaf 1 september 2017 van start gaat. 23 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Ondersteuningsmodel een valse start? Ondersteuningsmodel een valse start? Er bereiken ons heel wat signalen dat veel scholen - in het gewoon en het buitengewoon onderwijs - niet klaar zijn om op 1 september van start te gaan met het nieuwe ondersteuningsmodel. 22 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Vanaf 1 september 2017 treedt een nieuw ondersteuningsmodel in werking. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de scholen voor gewoon onderwijs zullen op een nieuwe wijze ondersteund worden. 21 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Gelijke kansenbeleid Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding De Vlaamse Gemeenschap wordt veroordeeld voor tekort aan GON-begeleiding. 30 jun 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Als reactie op een vraag van Caroline Gennez (sp.a), stelde minister Crevits in de commissie onderwijs van 18 mei (2017) het nieuwe ondersteuningsmodel voor. De vraag is natuurlijk of er nu vanaf 1 se ... 18 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Financieringsmodellen inclusief onderwijs Financieringsmodellen inclusief onderwijs De huidige bespreking in verband met het ondersteuningsmodel komt terecht in het woelig watertje van de belangen van de Vlaamse onderwijskoepels. Maar wat weten we eigenlijk over financieringsmodellen ... 17 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP 10 mei 2017: minister Crevits komt te laat met duidelijkheid over de ondersteuning binnen inclusief onderwijs. 10 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie Op zaterdag 18 maart ging in de Thomas More Hogeschool in Geel de Inclusiedag van Ouders voor Inclusie door. Machteld Verbruggen opende de dag met een oproep om werk te maken van ondersteuning en flex ... 20 mrt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert. Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert. "De invoering van het M-decreet leidt er inderdaad toe dat meer kinderen les volgen in het regulier onderwijs", zegt minister Crevits. Dit lezen we op de nieuwssite van de VRT naar aanleiding van het ... 19 feb 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school GRIP pleit voor de realisatie van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Met het M-decreet werd daar een eerste stap voor gezet, maar verdere stappen zijn dringend nodig. GRIP verwacht dat vanaf september ... 17 feb 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs VN-Verdrag Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? GRIP streeft naar het recht op inclusief onderwijs. Naar aanleiding van een artikel in De Standaard (24 januari) kregen we heel wat reacties van ouders die vinden dat hun kinderen best geholpen worden ... 31 jan 2017 / Patrick Vandelanotte Gelijke kansenbeleid VN-Verdrag Slechte cijfers zetten domper op 10 jaar VN-Verdrag Slechte cijfers zetten domper op 10 jaar VN-Verdrag Het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap blaast op 13 december 2016 10 kaarsjes uit. Maar op die 10 jaar zijn de rechten van personen met een handicap er niet op vooruit gegaan, ... 12 dec 2016 / Katrijn Ruts Onderwijs Inclusief onderwijs na het M-decreet? Inclusief onderwijs na het M-decreet? Er is een jarenlange discussie aan vooraf gegaan, maar sinds september 2015 is het M-decreet van kracht.  Hoe moet het nu verder met dat inclusief onderwijs, na dit M-decreet ? 12 dec 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs Het VN-Comité voor de Rechten van Personen met een Handicap stelt aanbevelingen op om inclusief onderwijs waar te maken. Een wegwijzer voor iedereen die in Vlaanderen betrokken is bij onderwijs en het ... 02 sep 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast Met de start van het nieuwe schooljaar, komt ook de discussie over inclusief onderwijs terug 'uit vakantie'. Het M-decreet is in voege sinds het vorige schooljaar. Een van de vaststellingen is dat de ... 22 aug 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Open brief ouders Maxim Open brief ouders Maxim Dat er nog een lange weg te gaan is om inclusief onderwijs waar te maken wordt duidelijk uit de brief van de ouders van Maxim aan de leerkrachten van de Sint-Lutgardis Openluchtschool in Schoten. GRIP ... 28 mei 2016 / Patrick Vandelanotte VN-Verdrag Brochure "JA zeggen, JA doen" Brochure "JA zeggen, JA doen" De GRIP brochure "JA zeggen, JA doen": een reisgids voor parlementsleden en beleidsmakers bij de implementatie van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap. 03 dec 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs 1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs 1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs Een dik jaar geleden startte de huidige Vlaamse Regering haar beleid. We bekeken het beleid voor het beleidsdomein Onderwijs vanuit een handicap-gelijkekansenbril. 16 nov 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs De M van 'Meer inclusie'? De M van 'Meer inclusie'? Op 1 september 2015 trad het M-decreet in werking. Dit liet heel veel stof opwaaien. GRIP probeert wat klaar te zien in al dat stof. 20 jul 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs Op zaterdag 14 maart 2015 was minister van Onderwijs, Hilde Crevits, te gast op de inclusiedag van Ouders voor Inclusie. 16 mrt 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits Naar aanleiding van een aantal beslissingen van de Vlaamse regering op vrijdag 13 februari, geeft minister Crevits meer uitleg in een 'ABC van het M-decreet'. Heel duidelijk stelt ze ook dat elk kind ... 13 feb 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd Inclusief onderwijs en het M-decreet kwamen begin december aan bod bij Hautekiet (Radio 1) en Koppen (Eén). 16 dec 2014 / Patrick Vandelanotte VN-Verdrag Tekst VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap Tekst VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap De Verenigde Naties nam op 13 december 2006 het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap aan. België nam dit verdrag aan (ratificatie) op 2 juli 2009. Lees hier de volledige tekst va ... 01 aug 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Europese klacht inclusief onderwijs Europese klacht inclusief onderwijs MDAC (Mental Disability Advocacy Center) dient, met de steun van GRIP, een klacht in bij de Europese Sociale Raad omdat er in Vlaanderen te weinig werk wordt gemaakt van inclusief. 25 apr 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht: M-decreet goedgekeurd Persbericht: M-decreet goedgekeurd Het Vlaams parlement keurde het M-decreet goed. GRIP wijst er in een persbericht op dat dit M-decreet geen recht voorziet op inclusief onderwijs en dus in strijd is met het VN-Verdrag inzake de Rechte ... 12 mrt 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs Al wie inclusief onderwijs een warm hart toedraagt kijkt al jarenlang uit naar de nodige beleidsmaatregelen. 17 jan 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Uitbreiding tolkuren in het onderwijs Uitbreiding tolkuren in het onderwijs De Vlaamse overheid breidt de ondersteuning van dove leerlingen door tolken Vlaamse Gebarentaal en schrijftolken fors uit. 04 dec 2013 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag De Vlaamse regering gaf vandaag (20 september 2013) haar goedkeuring aan het voorontwerp van 'decreet betreffende belangrijke en noodzakelijke maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoe ... 20 sep 2013 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht De minister van Onderwijs Pascal Smet legt eerstdaags een voorstel van decreet voor aan de Vlaamse regering omtrent het inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap. GRIP dringt erop aan om een ... 08 mei 2012 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen Mijlpaal voor gelijke onderwijskansen voor dove leerlingen: Het Hof van Beroep te Gent bevestigt de veroordeling van de Vlaamse Gemeenschap wegens de weigering van redelijke aanpassingen voor personen ... 12 sep 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap? Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap? Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) maakte begin september de beslissingen bekend in verband met leerzorg. GRIP betreurt dat het leerzorgkader opgegeven wordt, maar hoopt dat de aangekond ... 07 sep 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer In juni en juli wordt op de commisie Onderwijs en Gelijke Kansen van het Vlaams Parlement een voorstel van decreet betreffende het inschrijvingsrecht besproken. Volgens GRIP houdt dit voorstel geen re ... 20 jun 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs In oktober 2010 verspreidde GRIP een recent onderzoek omtrent de inschrijvingsproblematiek van kinderen met een beperking in het reguliere onderwijs. 29 apr 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs' Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs' Naar aanleiding van het verschijnen van het boek 'Het recht op inclusief onderwijs' van Machteld Verbruggen, ging op vrijdag 20 januari een congres door rond dit thema. 24 jan 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school Gelijke rechten voor ieder kind? Of toch niet? Overal ter wereld voeren kinderen met een beperking, samen met hun ouders, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden ingeschreven en opgenomen in ... 05 jul 2010 / Patrick Vandelanotte Onderwijs 10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs 10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs Onderwijs ligt aan de basis van inclusie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat GRIP vanaf de beginjaren een actief pleidooi houdt voor meer en beter inclusief onderwijs. We overlopen 10 jaar pleidooi ... 26 apr 2010 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs Inclusief onderwijs beter ondersteunen. Onderzoek brengt hoge kost voor ouders aan het licht. 15 sep 2008 / Patrick Vandelanotte
Verberg submenu