GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits
Op 18 oktober 2018 verspreidde minister Crevits een persbericht over de stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Haar reactie op deze ‘groei’ is in strijd met de inclusieve visie van het VN-verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap.
Uitspraken minister Crevits
Niet alleen in het persbericht geeft minister Crevits te kennen dat het een goede zaak is dat leerlingen met autisme op de best mogelijk ondersteuning kunnen rekenen in het buitengewoon onderwijs, ze bevestigde dit ook nog eens in een interview met de vrt:
‘Het is dus een bijzonder goede zaak dat we een bijzonder onderwijs type 9 in het leven geroepen hebben voor kinderen met autisme.’
Interview Het Journaal (19.00 u.) en Het Journaal Laat donderdag 18 oktober 2018
Minister Crevits gaf ook interviews aan verschillende kranten. Het Laatste Nieuws (18 oktober 2018) geeft aan dat de minister het geen slechte zaak vindt dat er opnieuw meer leerlingen in het buitengewoon onderwijs zitten en citeert haar: ‘Beste oplossing voor het kind’.
In de Commissie Onderwijs van de Vlaamse Regering op 18 oktober 2018 gaf minister Crevits zelfs te kennen dat type 9 binnen het Buitengewoon onderwijs soms ook een oplossing is voor leerlingen ‘die tegen muren en grenzen aanbotsen elders’.
VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap
De uitspraken van minister Crevits staan haaks op het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap die geen nieuwe rechten creëert maar de geldende mensenrechten verduidelijkt in de context van handicap.
Art 24 van het VN-verdrag geeft nochtans een duidelijke opdracht aan de overheid om inclusief onderwijs te voorzien en te erkennen als een recht voor alle kinderen en jongeren.
VN-Comité
Het VN-Comité tikte in oktober 2014 België bij zijn eerste evaluatie reeds op de vingers in verband met het onderwijs in Vlaanderen. Het Comité was niet onder de indruk van de vooruitgang die er in België werd gemaakt en gaf aan dat er nog te veel personen met een handicap doorverwezen worden naar een gesegregeerde setting zoals het buitengewoon onderwijs. België kreeg de opdracht dit aan te pakken tegen de volgende evaluatie in 2019.
Comité bij het Europees Sociaal Handvest
Ook maakte het Comité bij het Europees Sociaal Handvest (ESH) in het voorjaar van 2018 een uitspraak bekend over een zaak aangespannen in 2014. Het ESH stelde verschillende problemen vast waaronder:
- een tekort aan ondersteuning;
- geen plan richting inclusief onderwijs;
- te veel en te eenvoudige doorwijzingen naar een gesegregeerd circuit.
GRIP is verontwaardigd hoe minister Crevits reageert op de stijging van het leerlingenaantal in het buitengewoon onderwijs:
- minister Crevits verdoezelt dat het M-decreet geen voldoende hefboom is om inclusief onderwijs waar te maken zoals het VN-Verdrag voorschrijft
- minister Crevits gelooft nog steeds niet in kwalitatief inclusief onderwijs voor elk kind
- minister Crevis gebruikt leerlingen met autisme als excuus om te verantwoorden dat gesegregeerd onderwijs noodzakelijk is
Contactgegevens: seline@gripvzw.be 0499 34 94 80
Gerelateerde artikels
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers
Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië
03 feb 2021 / Seline Somers