Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert.

"De invoering van het M-decreet leidt er inderdaad toe dat meer kinderen les volgen in het regulier onderwijs", zegt minister Crevits. Dit lezen we op de nieuwssite van de VRT naar aanleiding van het verschijnen van cijfers over leerlingenaantallen in het buitengewoon onderwijs op 1 februari 2017. GRIP keek ook even naar die cijfers en meent dat we deze evolutie naar meer inclusief onderwijs toch moeten relativeren.

De evolutie naar meer inclusief onderwijs moeten we jammer genoeg relativeren.

Het M-decreet had de bedoeling om meer leerlingen met een specifieke leerstoornis of handicap les te laten volgen in het gewoon onderwijs. Maar daarnaast werd met de oprichting van een type 9 voor leerlingen met autisme en het type basisaanbod ook een hervorming van het buitengewoon onderwijs doorgevoerd. Wanneer we de nieuwe cijfers zien op deredactie.be, vallen de verschuivingen binnen het buitengewoon onderwijs meer op dan de verschuivingen die resulteren in meer inclusief onderwijs. Zo volgen al bijna 3000 leerlingen (lager onderwijs) les in het nieuwe type 9 en 4.862 in het nieuwe type basisaanbod. Vooral in cijfers voor het secundair onderwijs komt tot uiting hoe weinig beweging er is richting inclusief onderwijs: in twee jaar tijd slechts een 500-tal leerlingen minder in het buitengewoon onderwijs. Dit komt neer op 2,5 % in twee jaar tijd. Dus de evolutie naar meer inclusief onderwijs moeten we (jammer genoeg) wat relativeren.

De cijfers op basis van deredactie.be

Leerlingen in het buitengewoon basisonderwijs  

               1 februari 2015                  1 februari 2016                  1 februari 2017

Type 1:           7.814                                   5.706                                    3.893

Type 2:           5.096                                   4.848                                    4.638

Type 3:           2.640                                   2.153                                    1.939

Type 4:           1.702                                   1.528                                    1.403

Type 6:              139                                      130                                       127

Type 7:           1.656                                   1.533                                     1.449

Type 8:         10.436                                   7.604                                     5.366

Type 9:                                                        1.861                                     2.930

Type BA:                                                      2.199                                    4.862

TOTAAL:      29.483                                 27.562                                  26.607

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs

                  1 februari 2015                  1 februari 2016                  1 februari 2017

Type 1:           8.906                                    6.901                                    4.947

Type 2:           5.644                                    5.563                                    5.516

Type 3:           2.594                                    2.246                                    2.009

Type 4:           2.215                                    1.950                                    1.748

Type 6:              249                                       259                                       253

Type 7:           1.053                                       827                                       654

Type 9:                                                         1.093                                    2.142

Type BA:                                                      1.495                                    2.858

TOTAAL:       20.661                                20.334                                  20.127

         

 

Vlaanderen koploper in doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs

Als minister Crevits een positief verhaal wil brengen mag zij dit gerust doen. Maar dit staat haaks op wat de verwachtingen zijn van het VN-Verdrag dat inclusief onderwijs als de norm naar voor schuift. Bij aanvang van het M-decreet was Vlaanderen koploper in het doorverwijzen van leerlingen met een handicap naar het buitengewoon onderwijs. Aan dit tempo zullen we daar niet meteen veel verandering in brengen. En kijk de cijfers er maar goed op na, de verschuiving van het buitengewoon onderwijs naar het gewoon (lager) onderwijs is al voor de helft aan het afnemen, van bijna 2000 in het schooljaar 2015-2016 naar bijna 1000 in het schooljaar 2016-2017.

Nieuw ondersteuningsmodel

Minister Crevtis geeft ook aan te werken aan een nieuw ondersteuningsmodel: “Kinderen die in het gewone onderwijs les volgen, moeten ook voldoende ondersteund worden.” Zoals algemeen geweten knelt daar het schoentje. Het M-decreet regelde niets met betrekking tot meer ondersteuning in het gewoon onderwijs. Er werd wel een waarborgregeling ingezet, maar de echte hervorming van GON-begeleiding bleef uit. Minister Crevits kwam dan begin januari met een voorstel voor een nieuw ondersteuningsmodel. Maar op basis van een grondige analyse van dit voorstel komen we vanuit GRIP tot de vaststelling dat het voorstel van de minister eerder een rem dreigt te beteken voor het inclusief onderwijs.

Slotsom: als minister Crevits echt werk wil maken van inclusie, zal ze dringend een tandje bij moeten steken en met nieuwe, krachtige maatregelen moeten komen.

Voor meer info over ondersteuningsmodel, zie adviesnota GRIP "Ondersteuning nodig in het gewoon onderwijs".

 

Gerelateerde artikels

Onderwijs GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen 02 dec 2025 / Nina Boddin Foto van een leerling en een leerkracht aan een het werk vraag en antwoord: onderwijs Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ... 14 nov 2023 / Marie Aeles Onderwijs Uitnodiging gespreksavond Info en gespreksavond inclusief onderwijs 31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge 28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Houten kleine kubussen met letters. De eerste 2 staan op een ribbe zodanig dat je zowel het woord include als exclude kunt lezen. Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal? 20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Logo van de app: 2 tekstballonnetjes en de tekst: VOI.CE Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren. 07 dec 2021 / Seline Somers Onderwijs Bumper van een bus met een sticker van personen met een handicap en een sticker van schoolkinderen Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd? Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs? 03 dec 2021 / Seline Somers Onderwijs Een screenshot van het voorbeeld van de mededeling aan de Vlaamse regering, Conceptnota decreet leersteun Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus 28 jun 2021 / Seline Somers Onderwijs Screenshot reportage Ter zake: 'Kinderen zitten gewoon thuis; nijpend plaatsgebrek in buitengewoon onderwijs', er is een fout van kinderen mt een handicap die door een gang wandelen GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs 16 jun 2021 / Seline Somers Onderwijs Screenshot van eerste blad onderzoek Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving? 01 apr 2021 / Seline Somers Onderwijs 3 post-its met de tekst: Dream big, set goals en take action Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs? 16 feb 2021 / Seline Somers
Verberg submenu