Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert.
"De invoering van het M-decreet leidt er inderdaad toe dat meer kinderen les volgen in het regulier onderwijs", zegt minister Crevits. Dit lezen we op de nieuwssite van de VRT naar aanleiding van het verschijnen van cijfers over leerlingenaantallen in het buitengewoon onderwijs op 1 februari 2017. GRIP keek ook even naar die cijfers en meent dat we deze evolutie naar meer inclusief onderwijs toch moeten relativeren.
De evolutie naar meer inclusief onderwijs moeten we jammer genoeg relativeren.
Het M-decreet had de bedoeling om meer leerlingen met een specifieke leerstoornis of handicap les te laten volgen in het gewoon onderwijs. Maar daarnaast werd met de oprichting van een type 9 voor leerlingen met autisme en het type basisaanbod ook een hervorming van het buitengewoon onderwijs doorgevoerd. Wanneer we de nieuwe cijfers zien op deredactie.be, vallen de verschuivingen binnen het buitengewoon onderwijs meer op dan de verschuivingen die resulteren in meer inclusief onderwijs. Zo volgen al bijna 3000 leerlingen (lager onderwijs) les in het nieuwe type 9 en 4.862 in het nieuwe type basisaanbod. Vooral in cijfers voor het secundair onderwijs komt tot uiting hoe weinig beweging er is richting inclusief onderwijs: in twee jaar tijd slechts een 500-tal leerlingen minder in het buitengewoon onderwijs. Dit komt neer op 2,5 % in twee jaar tijd. Dus de evolutie naar meer inclusief onderwijs moeten we (jammer genoeg) wat relativeren.
De cijfers op basis van deredactie.be
Leerlingen in het buitengewoon basisonderwijs
1 februari 2015 1 februari 2016 1 februari 2017
Type 1: 7.814 5.706 3.893
Type 2: 5.096 4.848 4.638
Type 3: 2.640 2.153 1.939
Type 4: 1.702 1.528 1.403
Type 6: 139 130 127
Type 7: 1.656 1.533 1.449
Type 8: 10.436 7.604 5.366
Type 9: 1.861 2.930
Type BA: 2.199 4.862
TOTAAL: 29.483 27.562 26.607
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs
1 februari 2015 1 februari 2016 1 februari 2017
Type 1: 8.906 6.901 4.947
Type 2: 5.644 5.563 5.516
Type 3: 2.594 2.246 2.009
Type 4: 2.215 1.950 1.748
Type 6: 249 259 253
Type 7: 1.053 827 654
Type 9: 1.093 2.142
Type BA: 1.495 2.858
TOTAAL: 20.661 20.334 20.127
Vlaanderen koploper in doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs
Als minister Crevits een positief verhaal wil brengen mag zij dit gerust doen. Maar dit staat haaks op wat de verwachtingen zijn van het VN-Verdrag dat inclusief onderwijs als de norm naar voor schuift. Bij aanvang van het M-decreet was Vlaanderen koploper in het doorverwijzen van leerlingen met een handicap naar het buitengewoon onderwijs. Aan dit tempo zullen we daar niet meteen veel verandering in brengen. En kijk de cijfers er maar goed op na, de verschuiving van het buitengewoon onderwijs naar het gewoon (lager) onderwijs is al voor de helft aan het afnemen, van bijna 2000 in het schooljaar 2015-2016 naar bijna 1000 in het schooljaar 2016-2017.
Nieuw ondersteuningsmodel
Minister Crevtis geeft ook aan te werken aan een nieuw ondersteuningsmodel: “Kinderen die in het gewone onderwijs les volgen, moeten ook voldoende ondersteund worden.” Zoals algemeen geweten knelt daar het schoentje. Het M-decreet regelde niets met betrekking tot meer ondersteuning in het gewoon onderwijs. Er werd wel een waarborgregeling ingezet, maar de echte hervorming van GON-begeleiding bleef uit. Minister Crevits kwam dan begin januari met een voorstel voor een nieuw ondersteuningsmodel. Maar op basis van een grondige analyse van dit voorstel komen we vanuit GRIP tot de vaststelling dat het voorstel van de minister eerder een rem dreigt te beteken voor het inclusief onderwijs.
Slotsom: als minister Crevits echt werk wil maken van inclusie, zal ze dringend een tandje bij moeten steken en met nieuwe, krachtige maatregelen moeten komen.
Voor meer info over ondersteuningsmodel, zie adviesnota GRIP "Ondersteuning nodig in het gewoon onderwijs".
Gerelateerde artikels









