Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast
Met de start van het nieuwe schooljaar, komt ook de discussie over inclusief onderwijs terug 'uit vakantie'. Het M-decreet is in voege sinds het vorige schooljaar. Een van de vaststellingen is dat de inschrijvingen en ontbindingen niet altijd verlopen zoals het hoort.
Scholen weigeren leerlingen met een handicap nog te vaak op een onwettige manier
Het M-decreet heeft de verdienste om het inschrijvingsrecht scherp te stellen: alle leerlingen hebben recht op inschrijving in het gewoon onderwijs. Een school kan een leerling met een handicap enkel weigeren wanneer die school kan motiveren dat de gevraagde redelijke aanpassingen niet haalbaar zijn (‘disproportioneel’). GRIP stelt evenwel vast dat een aantal scholen nog de boot afhouden en soms ronduit weigeren op een onwettige manier.
Dit is ook de conclusie van Unia en van het Kinderrechtencommissariaat, die beiden een evaluatie opmaakten na één jaar M-decreet. Bruno Vanobbergen, de Vlaamse Kinderrechtencommissaris, stelt dan ook: ‘lang niet alle scholen voor gewoon onderwijs respecteren het recht op inschrijving’.
Recht op inclusief onderwijs: ook voor leerlingen met een individueel curriculum
We maken ons vooral zorgen om de rechten van leerlingen met een CLB-verslag die studievoortgang maken in het gewoon onderwijs op basis van een individueel aangepast curriculum (IAC). Volgens het M-decreet dienen zij ingeschreven te worden onder ontbindende voorwaarden. Maar we merken dat scholen nog vaak moeilijk doen bij zo’n inschrijving en ouders meteen proberen door te verwijzen naar het buitengewoon onderwijs.
GRIP roept alle scholen op om het inschrijvingsrecht, zoals vastgelegd in het M-decreet, correct en sereen toe te passen.
GRIP vraagt ook aan de minister van onderwijs meer duidelijkheid te verschaffen omtrent het inschrijvingsrecht en aan de Vlaamse regering de nodige maatregelen te nemen om echt werk te maken van inclusief onderwijs. Het is immers duidelijk dat het M-decreet op een aantal vlakken tekort schiet, zo ontbreken nog de nodige leerlinggebonden middelen voor ondersteuning.
Aanbevelingen van GRIP voor de realisatie van inclusief onderwijs
Bij de rondetafel inclusief onderwijs van 19 april 2016 formuleerde GRIP een reeks aanbevelingen voor de realisatie van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Het is immers duidelijk dat het M-decreet maar een eerste stap is en dat verdere maatregelen aangewezen zijn. Wanneer het Vlaams parlement in het najaar het M-decreet wil evalueren, vragen we dan ook deze aanbevelingen ter harte te nemen.
Aanbevelingen GRIP Rondetafel Inclusief Onderwijs
Zie verder ook: