Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs
Op zaterdag 14 maart 2015 was minister van Onderwijs, Hilde Crevits, te gast op de inclusiedag van Ouders voor Inclusie.
Ze had oor naar de vraag van ouders om meer ondersteuning te voorzien voor leerlingen met een beperking in het gewoon onderwijs. Concreet wil ze nagaan hoe middelen die nu al vrijkomen wegens dalend aantal inschrijvingen in het buitengewoon onderwijs, meteen bij de start van het volgende schooljaar kunnen ingezet worden binnen het inclusief onderwijs.
Tijdens de inclusiedag van Ouders voor Inclusie, die doorging in Kortrijk, stond in de voormiddag een ontmoeting tussen minister van Onderwijs, Hilde Crevits, en Ouders voor Inclusie centraal. Geen scherp debat, maar een echte uitwisseling. Daarbij getuigden ouders over de keuze die ze maken voor inclusief onderwijs, maar ook over de drempels die ze daarbij ervaren.
Meer middelen voor ondersteuning in het gewoon onderwijs
De minister was verwonderd toen ze hoorde hoe leerlingen met een handicap soms ongegrond geweigerd worden in de gewone school en ook hoezeer ouders een tekort aan ondersteuning ervaren bij hun keuze voor inclusief onderwijs. Ze reageerde spontaan door aan te geven dat ze de ambitie heeft om werk te maken van het recht op inclusief onderwijs. Maar ze maakte het ook concreet in beleidstermen. Vanuit de vaststelling dat nu al een daling vast te stellen is in de leerlingenaantallen van het buitengewoon onderwijs, wil ze nagaan of de middelen die aldus vrijkomen kunnen ingezet worden voor meer ondersteuning in het gewoon onderwijs. Het M-decreet voorziet dit bij wijze van 'waarborgregeling', maar de minister wil onderzoeken of ze dit vervroegd kan laten ingaan. Op een aantal nieuwswebsites verscheen meteen: 'Crevits gaat het M-decreet bijsturen'.
PAB binnen inclusief onderwijs
Het gesprek bracht nog een aantal pijnpunten aan het licht. Bijvoorbeeld het aanvragen van een Persoonlijk Assistentiebudget (PAB) blijkt een ramp voor ouders die kiezen voor inclusief onderwijs. Dit terwijl ze doorgaans wel terecht kunnen in een semi-internaat of internaat in combinatie met buitengewoon onderwijs. Daarover wil de minister graag afstemmen met haar collega op Welzijn, minister Jo Vandeurzen. Minister Crevits drong er hoe dan ook op aan om met ouders rond de tafel te zitten om het probleem verder uit te pluizen.
GRIP pleit voor persoonsgebonden ondersteuning voor leerlingen binnen inclusief onderwijs
GRIP is hoe dan ook van mening dat er nood is aan bijkomende ondersteuning om het inschrijvingsrecht dat voorzien wordt in het M-decreet hard te maken. Daarbij is een tweesporenbeleid nodig: bijkomende systeemgerichte ondersteuning om de scholen te versterken én bijkomende persoonsgebonden ondersteuning om de specifieke ondersteuningsnood van leerlingen te ondervangen. Dit tweede is zeker nodig voor kinderen met een uitgesproken handicap, waar bovendien ook moet uitgekeken worden naar een samenwerking met welzijn.