Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag
De Vlaamse regering gaf vandaag (20 september 2013) haar goedkeuring aan het voorontwerp van 'decreet betreffende belangrijke en noodzakelijke maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften' (BNM).
Inclusief onderwijs is een recht, geen gunst!
Dit decreet werd aangekondigd als een belangrijke stap om inclusief onderwijs waar te maken. De burgerrechtenorganisatie Gelijke Kansen voor Iedere Persoon met een handicap (GRIP) is evenwel zwaar ontgoocheld en ziet dit decreet eerder als een stap achteruit dan een stap vooruit.
Het decreet heeft de lovenswaardige bedoeling om het stijgend aantal doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs in te dijken. Scholen 'gewoon onderwijs' worden voor hun verantwoordelijkheid geplaatst om de nodige 'redelijke' aanpassingen te nemen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Maar eenmaal het CLB een attest voor buitengewoon onderwijs aflevert, geldt dit niet alleen als een recht op buitengewoon onderwijs voor de leerling, maar evenzeer als een recht voor de gewone school om inclusief onderwijs te weigeren. Op die manier hangt inclusief onderwijs volledig af van de goodwill van de school voor gewoon onderwijs. Geen recht dus, maar een gunst.
In strijd met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap
België ratificeerde in 2009 het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (VRPH). Onder artikel 24 legt dit Verdrag vast dat leerlingen met een handicap recht hebben op inclusief onderwijs. Het is duidelijk dat dit ontwerpdecreet niet tegemoet komt aan de verplichtingen die voortvloeien uit het VN-Verdrag. Het biedt onvoldoende garanties op inschrijving voor leerlingen die nood hebben aan een aangepast curriculum. Dit is vaak eigen aan ‘inclusief onderwijs’. Bovendien wordt bijkomende financiering voor ondersteuning in het gewoon onderwijs door dit ontwerpdecreet niet voorzien, wat opnieuw duidelijk maakt dat ook dit decreet ouders en leerlingen geen evenwaardige keuzemogelijkheid biedt.
Niet de goede manier om inclusief onderwijs waar te maken
Inge Ranschaert van GRIP vzw: ‘Dit voorstel van decreet is niet de juiste manier om inclusief onderwijs waar te maken. Men kiest niet resoluut voor inclusie. Wanneer leerlingen met een handicap nood hebben aan een individueel curriculum, zullen scholen het met dit decreet nog makkelijker hebben om hen te weigeren. We menen dat dit decreet eerder een rem dan een stimulans zal betekenen.’
Onderwijskoepels en vakbonden houden inclusief onderwijs tegen
Het is duidelijk dat de Vlaamse regering hier zwaar onder druk is gezet door de onderwijskoepels en de vakbonden, die inclusief onderwijs niet genegen zijn en een status quo voor het buitengewoon onderwijs bepleiten. Hun standpunt van bij de aanvang van de onderhandelingen was dat een inschrijving inclusief onderwijs, omwille van de pedagogische vrijheid, afhangt van de goedkeuring van de school. Zij halen dus hun slag thuis.
Gerelateerde artikels
GRIP steunt het inclusieplan van minister Demir
Vlaamse regering publiceert consultatienota voor scholen voor iedereen
02 dec 2025 / Nina Boddin
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers