Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag
De Vlaamse regering gaf vandaag (20 september 2013) haar goedkeuring aan het voorontwerp van 'decreet betreffende belangrijke en noodzakelijke maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften' (BNM).
Inclusief onderwijs is een recht, geen gunst!
Dit decreet werd aangekondigd als een belangrijke stap om inclusief onderwijs waar te maken. De burgerrechtenorganisatie Gelijke Kansen voor Iedere Persoon met een handicap (GRIP) is evenwel zwaar ontgoocheld en ziet dit decreet eerder als een stap achteruit dan een stap vooruit.
Het decreet heeft de lovenswaardige bedoeling om het stijgend aantal doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs in te dijken. Scholen 'gewoon onderwijs' worden voor hun verantwoordelijkheid geplaatst om de nodige 'redelijke' aanpassingen te nemen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Maar eenmaal het CLB een attest voor buitengewoon onderwijs aflevert, geldt dit niet alleen als een recht op buitengewoon onderwijs voor de leerling, maar evenzeer als een recht voor de gewone school om inclusief onderwijs te weigeren. Op die manier hangt inclusief onderwijs volledig af van de goodwill van de school voor gewoon onderwijs. Geen recht dus, maar een gunst.
In strijd met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap
België ratificeerde in 2009 het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (VRPH). Onder artikel 24 legt dit Verdrag vast dat leerlingen met een handicap recht hebben op inclusief onderwijs. Het is duidelijk dat dit ontwerpdecreet niet tegemoet komt aan de verplichtingen die voortvloeien uit het VN-Verdrag. Het biedt onvoldoende garanties op inschrijving voor leerlingen die nood hebben aan een aangepast curriculum. Dit is vaak eigen aan ‘inclusief onderwijs’. Bovendien wordt bijkomende financiering voor ondersteuning in het gewoon onderwijs door dit ontwerpdecreet niet voorzien, wat opnieuw duidelijk maakt dat ook dit decreet ouders en leerlingen geen evenwaardige keuzemogelijkheid biedt.
Niet de goede manier om inclusief onderwijs waar te maken
Inge Ranschaert van GRIP vzw: ‘Dit voorstel van decreet is niet de juiste manier om inclusief onderwijs waar te maken. Men kiest niet resoluut voor inclusie. Wanneer leerlingen met een handicap nood hebben aan een individueel curriculum, zullen scholen het met dit decreet nog makkelijker hebben om hen te weigeren. We menen dat dit decreet eerder een rem dan een stimulans zal betekenen.’
Onderwijskoepels en vakbonden houden inclusief onderwijs tegen
Het is duidelijk dat de Vlaamse regering hier zwaar onder druk is gezet door de onderwijskoepels en de vakbonden, die inclusief onderwijs niet genegen zijn en een status quo voor het buitengewoon onderwijs bepleiten. Hun standpunt van bij de aanvang van de onderhandelingen was dat een inschrijving inclusief onderwijs, omwille van de pedagogische vrijheid, afhangt van de goedkeuring van de school. Zij halen dus hun slag thuis.