Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs
Inclusief onderwijs beter ondersteunen. Onderzoek brengt hoge kost voor ouders aan het licht.
In opdracht van GRIP werd in de periode 2006-2008 onderzoek gedaan naar de kostprijs van inclusief onderwijs. Het HIVA en de KHLeuven stelden deze middag het resultaat van hun onderzoek voor op een persconferentie. Opvallend is de hoge ‘virtuele’ kostprijs voor de ouders. Het zijn vooral de ouders die vandaag veel investeren in bijkomende begeleiding. Zij maken hiervoor zelf tijd vrij en engageren vrijwilligers en stagiairs. Zo puzzelen ze de nodige ondersteuning bijeen. Dit coördineren vraagt veel tijd.
GRIP stelt vast dat dit ervoor zorgt dat inclusief onderwijs geen optie is voor alle ouders. Bovendien gaat er veel kennis en expertise verloren doordat men telkens vanaf nul moet beginnen. Er is nood aan een expertisecentrum dat ervaringen en kennis bundelt en ouders, leerkrachten en scholen begeleidt in hun traject.
De bijkomende investering die de school per leerling doet is vaak het dubbele als voor een gewone leerling. Het gaat vooral over de bijkomende inzet van leerkrachten. Een denkpiste van de onderzoekers is om bij de financiering van scholen deze leerlingen dubbel te tellen net zoals met GOK leerlingen gebeurt.
Opvallend is dat de kostprijs voor de overheid een stuk lager geschat wordt dan voor het buitengewoon onderwijs. Er is dus nog investeringsruimte als Minister Vandenbroucke (sp.a) beide onderwijsvormen evenwaardig wil financieren.
Alleen wanneer er met een PAB of Persoonlijk Assistentie Budget gewerkt wordt komt de meerkost op gelijk niveau met het buitengewoon onderwijs. Opvallend is dat het PAB niet zorgt voor een stijging van de totale kostprijs maar voor een verschuiving. Het PAB ontlast de ouders. De wachtlijsten in de gehandicaptensector belet echter de toegang tot deze bijkomende ondersteuning.
GRIP roept de Minister van Onderwijs op inclusief onderwijs beter te ondersteunen. Dit kan via een betere financiering van de scholen, een individueel budget voor de ouders en een betere coördinatie door de overheid.
Gerelateerde artikels
vraag en antwoord: onderwijs
Inclusief onderwijs houdt in dat de gewone school open staat voor alle leerlingen. Voor leerlingen met extra ondersteuningsnoden of een handicap houdt inclusief onderwijs in dat ze, met een eigen leer ...
14 nov 2023 / Marie Aeles
Info en gespreksavond inclusief onderwijs
31 mei in het bruispunt voor inclusie Brugge
28 apr 2023 / Patrick Vandelanotte
Meer buitengewoon onderwijs. Is dit wel legaal?
20 dec 2021 / Patrick Vandelanotte
Onderwijsinspectie gaat via een app in gesprek met alle onderwijsactoren
De onderwijsinspectie heeft een app gelanceerd: VOI.CE om in gesprek te gaan met alle actoren.
07 dec 2021 / Seline Somers
Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten staat GRIP voor inclusief onderwijs. Waarom dit artikel dan met betrekking tot buitengewoon onderwijs?
03 dec 2021 / Seline Somers
Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus
28 jun 2021 / Seline Somers
GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs
16 jun 2021 / Seline Somers
Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving?
01 apr 2021 / Seline Somers
Wat vertraagt volgens GRIP de uitbouw van inclusief onderwijs?
16 feb 2021 / Seline Somers
Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië
03 feb 2021 / Seline Somers