Wat na het basisonderwijs?
Vanaf schooljaar 2019 – 2020 zijn er een aantal wijzigingen aan de toelatingsvoorwaarden voor het eerste leerjaar van het secundair onderwijs. Wat betekent dit nu?
België heeft het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap geratificeerd in 2009. Artikel 24 wijst erop dat de overheid een inclusief onderwijssysteem moet waarborgen.
Het M-decreet (decreet van 21 maart 2014 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften) geeft aan welke maatregelen Vlaamse scholen dienen te nemen om leerlingen met een handicap lessen te laten volgen in het gewoon onderwijs: inclusief onderwijs is de norm.
Inschrijvingsrecht
In het M-decreet is het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs opgenomen. Dit wil zeggen dat elk kind, ook de kinderen met een verslag, recht op inschrijving hebben in het gewoon onderwijs. Men kan slechts doorverwezen of geweigerd worden naar het buitengewoon onderwijs wanneer de gevraagde redelijke aanpassingen niet haalbaar zijn (‘disproportioneel’).
Getuigschrift basisonderwijs
Indien een leerling in het vorige schooljaar les gevolg heeft in een Vlaamse school (met uitzondering indien de leerling les gevolgd heeft in een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers)[1] én zijn getuigschrift basisonderwijs heeft behaald, kan die enkel ingeschreven worden in het eerste leerjaar A[2].
[1] Heeft een leerling les gevolgd in een niet-Vlaamse school of een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers dan zijn er uitzonderingen.
[2] Voorbereidend op Algemeen Secundair Onderwijs (ASO), Technisch Secundair Onderwijs (TSO) en Kunst Secundair Onderwijs (KSO)
Geen getuigschrift basisonderwijs
Indien een leerling in het vorige schooljaar les gevolg heeft in een Vlaamse school (met uitzondering indien de leerling les gevolgd heeft in een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers)[1] én geen getuigschrift basisonderwijs heeft behaald, kan die enkel ingeschreven worden in het eerste leerjaar B[2].
[1] Heeft een leerling les gevolgd in een niet-Vlaamse school of een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers dan zijn er uitzonderingen.
[2] Voorbereidend op Beroepssecundair Onderwijs
Individueel aangepast curriculum (IAC)
Wil dit nu zeggen dat een leerling dat een Individueel Aangepast Curriculum gevolgd heeft in basisonderwijs wel of geen IAC kan volgen in eerste leerjaar A?
Voor een IAC moet een leerling in het voltijds secundair onderwijs voldoen aan één van de toelatingsvoorwaarden uit het BVR van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs, dus hij/zij kan bijvoorbeeld ook met een IAC in eerste leerjaar A ingeschreven worden, terwijl hij/zij niet aan de toelatingsvoorwaarden van 1ste leerjaar A voldoet, maar wel aan de toelatingsvoorwaarden van eerste leerjaar B voldoet.
In art. 32 staat immers:
“§ 2. Leerlingen met een verslag als vermeld in artikel 294, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, die voldoen aan een van de toelatingsvoorwaarden, vermeld in dit besluit, en leerlingen voor wie elke beslissing, vermeld in paragraaf 1, ongunstig is, worden als regelmatige leerlingen toegelaten in het door de ouders gekozen structuuronderdeel, na kennisname van het advies van de toelatingsklassenraad daarover. Op die manier kunnen die leerlingen een individueel curriculum volgen als het overleg met de ouders, de klassenraad en het centrum voor leerlingenbegeleiding over de redelijkheid van de aanpassingen die nodig zijn om de leerling mee te nemen in een individueel curriculum als vermeld in artikel 110/11, § 2, van de voormelde codex, tot een gunstige beslissing van de school heeft geleid.”