Opiniestukken regeerakkoord
Op 1 oktober 2019 publiceerde de nieuwe Vlaamse regering hun regeerakkoord.
Deze is opgedeeld in verschillende hoofdstukken waarvan onderwijs een belangrijk, lijvig hoofdstuk is. Het maakt de discussie over inclusief onderwijs opnieuw brandend actueel.
Het netwerk onderwijs van GRIP buigt zich momenteel intensief over dit hoofdstuk om in de loop van de komende weken een uitgebreide reactie te geven met betrekking tot dit onderdeel van het regeerakkoord.
Er zijn echter al reacties gekomen uit verschillende hoeken die zich uitspreken over inclusief onderwijs in het kader van het regeerakkoord. We zetten ze even op een rijtje:
Minister Onderwijs en Vorming: Ben Weyts
In een interview in Het Nieuwsblad van 4 oktober 2019 deelt de nieuwe minister van onderwijs zijn zienswijze op onderwijs. In dit interview zegt hij:
‘Er moet vooral meer waardering komen voor de job, door meer rekening te houden met de mening van leerkrachten. Denk aan het M-decreet: leerkrachten zijn het best geplaatst om te beslissen of het haalbaar is voor een kind met een beperking om les te volgen in de gewone klas. Inclusie zou geen absoluut recht mogen zijn, maar een weloverwogen beslissing van de klassenraad.’
Via dit interview wordt duidelijk dat de nieuwe minister de vrije schoolkeuze voor kinderen met een handicap wil terugdringen en dat hun ouders minder pedagogische vrijheid zal krijgen.
Docent Hogeschool Odisee Johan De Wilde
Via de VRT verspreidde Johan De Wilde op 6 oktober 2019 een opinie waarin hij stipuleert dat het afschaffen van het M-decreet een moedige keuze is. In zijn opiniestuk houdt hij een pleidooi waarom dit een ‘moedige keuze’ is.
De uitspraken van de nieuwe minister en Johan De Wilde zetten veel kwaad bloed bij verschillende personen. Hierop kwamen de volgende reacties.
Docenten voor inclusie: docent AP Hogeschool Beno Schraepen en Docent Hogeschool Odisee Inge Verhaegen
Deze docenten geven in hun opiniestuk in De Standaard op 9 oktober 2019 aan dat het M-decreet niet perfect is maar dat het wel de motor is van de samenleving en een investering in de toekomst. Ze merken op:
‘Het regeerakkoord wil komaf maken met allerlei vormen van segregatie, maar blijkbaar geldt dat niet in het onderwijs en niet voor mensen met een beperking.’
Ouders Chadia Cambie en Sandra Van Heffen
Deze ouders vinden niets ‘moedig’ aan het opheffen van het M-decreet maar vinden dat de politiek de gemakkelijkste weg kiezen (opiniestuk op de VRT op 9 oktober 2019). Ze geven ook aan dat het niet eenvoudig is voor de kinderen met zorgnoden en hun ouders maar dat er vele mooie, succesvolle inclusieverhalen zijn. Ze zijn verontwaardigd dat een docent die toekomstige leerkrachten opleidt deze uitspraak doet:
‘De idee van inclusie binnen onderwijs, die is vastgelegd in het VN-Verdrag Inzake de Rechten van Mensen met een Handicap, verdient opleidingen met een open blik die toekomstige leerkrachten enthousiasmeren in plaats van afremmen.'