De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs

Onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs wordt niet naar de prullenmand verwezen. GRIP is tevreden met de duidelijkheid die minister Weyts brengt.

Nota aan de Vlaamse regering: naar een begeleidingsdecreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Op vrijdag 25 oktober 2019 keurde de Vlaamse regering de nota van minister Ben Weyts goed met als onderwerp ‘naar een begeleidingsdecreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften’.

GRIP is blij dat de Vlaamse regering zich blijft engageren om inclusie waar te maken:

‘De Vlaamse regering blijft achter het principe van inclusie staan, maar wil daarbij stapsgewijs werken.’

Dit was echter niet duidelijk in het regeerakkoord en gaf aanleiding tot bezorgdheid. Via de nota wil de minister van Onderwijs en Vorming hierover duidelijkheid scheppen en enkele belangrijke principes meegeven.

‘We blijven inzetten op inclusief onderwijs’

In de nota staat duidelijk dat de Vlaamse regering met het nieuwe begeleidingsdecreet geen stappen terug wil zetten op gebied van inclusief onderwijs maar het draagvlak op een geleidelijke realisatie van inclusief onderwijs willen realiseren:

‘… zoveel mogelijk leerlingen door zo goed mogelijk onderwijs in het gewoon onderwijs houden (niet meer leerlingen naar het buitengewoon) …’

De minister verwijst nog heel sterk naar het buitengewoon onderwijs en wil de kwaliteit van het buitengewoon onderwijs versterken. GRIP vraagt aan de minister om na te denken over de toekomstige rol van het buitengewoon onderwijs binnen één inclusiesysteem (Zie General Comment n°4 bij art. 24 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap).

‘Het ondersteuningsmodel behoudt voorlopig nog dezelfde werking’

Het ondersteuningsmodel zoals we het nu kennen blijft zeker van kracht tot en met schooljaar 2020 – 2021. Leerlingen die vandaag recht hebben op ondersteuning zullen ondersteuning blijven krijgen.

Men benadrukt echter dat leerkrachten en directies na overleg met ouders een leerling met een grote ondersteuningsnood kunnen weigeren. We stellen echter vast dat dit reeds mogelijk is met het huidige M-decreet. Voor GRIP is het niet duidelijk wat voor de minister het probleem is met het inschrijvingsrecht. Het is ook niet duidelijk welke wijzigingen de minister voorziet aan het inschrijvingsrecht. GRIP blijft dit waakzaam opvolgen.

Meer info: Q&A inclusief onderwijs: vraag 3: Kan elk kind zich inschrijven in het gewoon onderwijs? Of anders: Kunnen scholen nog een kind weigeren?

‘De afschaffing van het M-decreet en de invoering van het begeleidingsdecreet, inclusief het definitieve ondersteuningsmodel, wordt niet overhaast gerealiseerd.’

Het nieuwe begeleidingsdecreet zal ten vroegste van start gaan in schooljaar 2021 – 2022. Dit wil zeggen dat het M-decreet nog steeds van kracht is en nog eventjes van kracht blijft. GRIP roept alle betrokkenen op om het M-decreet correct te blijven toepassen. We hopen dat minister Ben Weyts hierop blijft toezien.

We lezen in de nota dat de minister er zich ook van bewust is dat er de komende schooljaren ingezet zal moeten worden op de paradigmashift om het begeleidingsdecreet een eerlijke kans te geven.

Paradigmashift: van medisch model naar sociaal model

GRIP geeft al vele jaren aan dat er dient ingezet te worden op een paradigmashift: een verandering in kijk op handicap namelijk van het medisch denken naar het sociaal denken.

Even ter verduidelijking:

  • In het medisch model ligt de nadruk helemaal op het tekort van de persoon met een handicap door de medische toestand. Het betekent dat men de persoon met een handicap in hoofdzaak bekijkt als een persoon die afwijkt van de norm. Diagnose en behandeling door specialisten staan hierin centraal. De visie binnen dit model is dat alle middelen moeten ingezet worden om de afwijking zoveel mogelijk te reduceren, zodat de aanpassing aan de samenleving kan worden bevorderd.
  • Het sociaal model vertrekt vanuit het principe dat personen met een handicap volwaardige burgers zijn met gelijke rechten. De ‘kwaliteit van bestaan’ staat hierin centraal. Dit model draagt de mogelijkheden, de individuele vaardigheden en de persoonlijke autonomie hoog in het vaandel. Men streeft naar volwaardige maatschappelijke participatie voor personen met een handicap nagestreefd. De samenleving dient zich in dit model aan te passen aan de bestaande diversiteit in de samenleving.

GRIP is blij te zien dat de paradigmashift naar het sociaal model als uitgangspunt wordt genomen om inclusief onderwijs waar te maken. We vinden het belangrijk om daar consequent te blijven op inzetten.

Gerelateerde artikels

Onderwijs De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school? De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school? 26 aug 2020 / Seline Somers Onderwijs Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst 27 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten Validity, vroeger MDAC (Mental Disability Advocacy Center), blijft met de steun van GRIP vzw de klacht bij het Europees Comité voor de Sociale Rechten in verband met inclusief onderwijs in Vlaanderen ... 23 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? In 2 afleveringen kom je meer te weten over inclusief onderwijs. 15 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen 12 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ 05 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? 04 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? 29 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen 20 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister 03 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ 23 mrt 2020 / Seline Somers Onderwijs Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum 21 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs 20 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs 19 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio 18 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget 17 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs 14 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof 07 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op 06 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs Potential: Power to teach all Potential: Power to teach all (Toekomstige) leerkrachten competenter maken in het creëren van een inclusieve leeromgevingen. 09 dec 2019 / Seline Somers Onderwijs Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend 26 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ 19 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts 08 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ 06 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs 28 okt 2019 / Marie Aeles Onderwijs Opiniestukken regeerakkoord Opiniestukken regeerakkoord Op 1 oktober 2019 publiceerde de nieuwe Vlaamse regering hun regeerakkoord. 11 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Q&A inclusief onderwijs Q&A inclusief onderwijs Op zondag 8 september 2019 was de documentaire ‘Inclusief’ van Ellen Vermeulen te zien op Canvas. Daar een film niet alles kan tonen beantwoordt GRIP de 5 meest gestelde vragen. 10 sep 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat na het basisonderwijs? Wat na het basisonderwijs? Vanaf schooljaar 2019 – 2020 zijn er een aantal wijzigingen aan de toelatingsvoorwaarden voor het eerste leerjaar van het secundair onderwijs. Wat betekent dit nu? 19 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Startnota Vlaamse onderhandelingen Startnota Vlaamse onderhandelingen Wat betekenen nu deze enkele zinnen in de startnota? 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school In 2017 schreef GRIP een adviesnota over de ondersteuning in het gewoon onderwijs. Ondertussen is het nieuwe ondersteuningsmodel ingevoerd en bijgestuurd. Tijd voor een update van onze nota. 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Onderwijs is een veel besproken thema tijdens de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei 2019. Wat verwacht GRIP rond inclusie en M-decreet? 20 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Officiële communicatie met betrekking tot nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning  types 2, 4, 6 en 7. 06 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Inclusie, ervaring uit het buitenland Inclusie, ervaring uit het buitenland Hoe ervaren Vlamingen inclusief onderwijs in het buitenland? 10 apr 2019 / Seline Somers Onderwijs Hoe verder met het M-decreet? Hoe verder met het M-decreet? De Vlaamse, federale en Europese verkiezingen komen er aan en onderwijs is een hot topic in aanloop naar deze verkiezingen. Het M-decreet wordt alweer druk bediscussieerd. 29 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Minister Crevits praat de stijging van leerlingen in het buitengewoon onderwijs opnieuw goed. 04 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Hoe staat GRIP tegenover de nieuwe maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften opgenomen in onderwijsdecreet XXIX? 11 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen ... 04 feb 2019 / Seline Somers
Verberg submenu