Potential: Power to teach all
(Toekomstige) leerkrachten competenter maken in het creëren van een inclusieve leeromgevingen.
Vanuit de noodzaak aan kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen en de vaststelling dat leerkrachten daarin zoekende zijn, groeide het Potential-project. Een team Potential-medewerkers uit verschillende universiteiten en hogescholen werkte van 2016 tot 2019 aan het competenter maken van (toekomstige) leerkrachten in het creëren van inclusieve leeromgevingen. GRIP is als partner betrokken bij het project omdat GRIP het belangrijk vindt dat leerkrachten de nodige tools aangereikt krijgen om leerlingen met een handicap op een professionele manier te ondersteunen.
Op donderdag 28 november 2019 gaven de Potential-medewerkers inzage in hun onderzoeksresultaten en de handelingsgerichte tools (zoals het professionaliseringstraject, het video instrument e-PIC, de documentaire Inclusief met didactisch pakket en een online kenniscentrum) die ze ontwikkelden. De slides van de studiedag vindt u hier.
Wat beoogt het Potential-project?
Leerkrachten en toekomstige leerkrachten professionaliseren in het omgaan met de groeiende diversiteit binnen de scholen.
Hoe inclusief onderwijs realiseren volgens het Potential-team?
Eén van de bevindingen van het project is dat men inclusief onderwijs kan realiseren door:
- diversiteit te waarderen en te benutten
- verbindend samen te werken met diverse partners
Instrumenten ontwikkelt door het Potential-team om inclusief onderwijs te realiseren
Om de inclusieve competenties aan te scherpen ontwikkelde het Potential-team verschillende instrumenten die elkaar aanvullen:
- een professionaliseringstraject voor schoolteams en lerarenopleidingen
- handelingsgerichte werkvormen en reflectie-instrumenten voor jou en je team
- veelgestelde vragen en antwoorden om een traject op te starten en te begeleiden als coach, begeleider of ondersteuner
- een videoinstrument om je professionele kijk op diversiteit en inclusie in kaart te brengen ontwikkelt om je professionele kijk in kaart te brengen
- een didactisch pakket bij de documentaire ‘Inclusief’ over de stem van leerlingen en ouders
- een online kenniscentrum met informatie en inspiratie in de vorm van filmpjes, podcasts, artikels, didactische materialen, websites en boeken
- het boek 'Vol potentieel: krachtig lesgeven in diversiteit’ met wetenschappelijk onderbouwde inzichten als antwoord op vragen uit de praktijk
Deze instrumenten zijn tot stand gekomen door een kruisbestuiving tussen onderzoek en praktijk. Alles hierover is terug te vinden op het digitale platform: www.potentialtotteach.be.
Magische trukendoos?
Het Potential-platform is geen magische trukendoos! Iedere leerling is uniek en elke context is verschillend. Het platform is dan ook bedoeld als inspiratie en biedt handvaten aan aan onderwijsprofessionals.