M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof
![M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof](/CMS_pictures/20201714367601_rekenhof.jpg-width.jpg)
In april 2019 publiceerde het Rekenhof[1] het rapport ‘M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs’. Tijdens het onderzoek bevroeg het Rekenhof verschillende scholen uit het gewoon onderwijs over hun zorgbeleid en de maatregelen die ze namen voor de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Ook werden andere actoren zoals individuele leerkrachten, ouders, CLB’s en ondersteuningsnetwerken bevraagd.
[1] Het Rekenhof is een instelling die een externe controle uitoefent op de overheden in België. Ze kan de volgende instanties controleren: de federale staat, de gemeenschappen, de gewesten, de openbare instellingen die ervan afhangen, en de provincies.
Algemeen besluit
Het Rekenhof beoordeelde het algemene zorgbeleid van de bevraagde scholen als positief. Uit het onderzoek blijkt dat scholen maatregelen nemen inzake leerlingenopvolging, brede basiszorg, gedifferentieerd werken en omgaan met leerproblemen.
Wat vinden scholen?
De scholen zijn vrij tevreden over de ondersteuning van de CLB’s en de ondersteuningsnetwerken. Een andere professionele kijk van externen wordt als een grote meerwaarde ervaren. Graag hadden de scholen nog meer beroep kunnen doen op ondersteuning vanuit de ondersteuningsnetwerken. Volgens de scholen is het CLB ook soms te streng in het toestaan van ondersteuning door ondersteuningsnetwerken.
Scholen geven aan dat ze het moeilijk hebben met leerlingen met gedragsproblemen. Ook werken met leerlingen die veel individuele aandacht nodig hebben wordt als niet eenvoudig ervaren.
Wat vinden leerkrachten?
Leerkrachten ervaren het zorgbeleid als een positief iets. Maar toch zijn ze volgens het onderzoek niet overtuigd dat die leerlingen voldoende leerwinst boeken. Ze geven ook aan ze soms onvoldoende tijd en aandacht kunnen besteden aan de andere leerlingen. Hierdoor staat in het rapport te lezen dat leerkrachten zich maar beperkt vinden in de principes van het M-decreet en dat ze niet positief zijn over de gevolgen van het M-decreet voor de studieresultaten.
Wat vinden CLB’s?
Volgens de CLB’s hebben scholen met meer kansarme leerlingen vaker een beter uitgebouwd zorgbeleid en een groter zorgteam.
Wat vinden ondersteuningsnetwerken?
Ook de ondersteuningsnetwerken geven aan dat niet alle gewone scholen even ver staan in de uitbouw van hun zorgbeleid en dat er nog groeimarge is. De ondersteuningsnetwerken vonden dat sommige CLB’s niet streng genoeg zijn voor scholen die hun zorg onvoldoende uitbouwen.
Wat vinden ouders?
De ouders die deelgenomen hebben aan het onderzoek waren zeer tevreden over de zorgwerking van de school van hun kind. De onderzoekers geven echter aan dat dit resultaat eventueel vertekend kan zijn omdat ontevreden ouders gemakkelijker een school verlaten.
Bezorgdheden
Er zijn ook een aantal bezorgdheden terug te vinden in het rapport:
- een onvoldoende draagvlak voor de zorgvisie kan leiden tot een te leerkrachtafhankelijke brede basiszorg;
- de continuïteit van de zorg kan soms beter;
- de inzetbaarheid en expertise van de zorgteams is niet altijd optimaal.
Aanbevelingen
Op het einde van het rapport formuleert het Rekenhof een zevental aanbevelingen om de doelstellingen van het M-decreet te helpen bereiken.
Het Rekenhof heeft het rapport met de aanbevelingen toegelicht in de Commissie onderwijs op donderdagvoormiddag 12 december 2019.
Wat vindt GRIP?
GRIP is het Rekenhof dankbaar voor dit nuttig rapport. Er staat heel veel informatie in waarmee rekening gehouden dient te worden in het nieuw begeleidingsdecreet.
GRIP is dan ook vragende partij om bij de ontwikkeling van het nieuw begeleidingsdecreet dit rapport bij de hand te houden. Maar GRIP vraagt ook expliciet om de ouders van kinderen met een handicap te betrekken bij de ontwikkeling van het nieuw begeleidingsdecreet..
Gerelateerde artikels
![Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs: Evolutie naar Scholen voor Iedereen](/CMS_pictures/202471113352131_schermafbeelding-2024-07-11-om-13.34.48.jpg-square.jpg)
![Chadia: “Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd in plaats van haar inclusief onderwijstraject goed te ondersteunen?”](/CMS_pictures/202471113855854_chadia.jpeg-square.jpg)
![GRIP is geen voorstander van campusscholen](/CMS_pictures/2024424165332328_shutterstock-2278587971.jpg-square.jpg)
![Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'](/CMS_pictures/202432618194371_coalitie-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon](/CMS_pictures/202425912992_download.jpg-square.jpg)
![Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel](/CMS_pictures/20231130123956506_b4200e008e7921b25748242d1f3c392d.jpg-square.jpg)
![Commissie inclusief onderwijs is gestart](/CMS_pictures/2023929173729427_whatsapp-image-2023-09-29-at-17.37.03.jpeg-square.jpg)
![Wat betekent het Decreet Leersteun nu voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?](/CMS_pictures/202391103813974_20228251993730-banner.jpg-width.jpg-square.jpg)
![Alweer een forse stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/2023830144353205_shutterstock-632278037.jpg-square.jpg)
![Gaat de Vlaamse regering ermee akkoord dat minister Weyts het VN-Verdrag naast zich neerlegt?](/CMS_pictures/2023630135127577_shutterstock-1838738371.jpg-square.jpg)
![Het fundament van het M-decreet ‘inschrijvingsrecht voor alle leerlingen in het gewoon onderwijs’ blijft overeind in het Decreet Leersteun](/CMS_pictures/20235419371350_sequence-01.00-00-09-23.still001.jpg-square.jpg)
![Waarom blijft minister Weyts aanhouden om leerlingen die niet voldoen aan de ‘norm’ uit te sluiten?](/CMS_pictures/202342410551823_img-2020.jpg-square.jpg)
![Toedienen van medische zorgen op school](/CMS_pictures/202344141851289_shutterstock-1046242816.jpg-square.jpg)
![Ontwerp Decreet leersteun schiet tekort](/CMS_pictures/2023329153825140_ben-weyts.jpg-square.jpg)
![GRIP lanceert mini-docu ‘SAMen inclusief onderwijs’](/CMS_pictures/202331912495697_campagnebeeld.jpg-square.jpg)
![‘Leer mij groeien’ over onderwijs en kinderrechten](/CMS_pictures/20231291646154_schermafbeelding-2023-01-25-151343.jpg-square.jpg)
![Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten](/CMS_pictures/2022112815540830_bs-de-wilg-27.jpg-square.jpg)
![Persbericht: De ouders van ‘baby’ Pia kiezen voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2022111512479428_persbericht-vlaamse-parlementsleden.jpg-square.jpg)
![Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs](/CMS_pictures/202210515282368_schermafbeelding-2022-10-05-om-15.26.53.jpg-square.jpg)
![Handvaten tot meer inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20228251993730_banner.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie](/CMS_pictures/202271181736858_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Het Decreet Leersteun is nog niet voor morgen](/CMS_pictures/2022611121515626_shutterstock-1827541484.jpg-square.jpg)
![Van M-decreet naar begeleidingsdecreet](/CMS_pictures/202241916936443_torb.jpg-square.jpg)
![Kijk jij ook naar de hoorzitting over de conceptnota Decreet Leersteun?](/CMS_pictures/2022313113735730_commissie-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Het inschrijvingsrecht blijft ongewijzigd voor alle leerlingen](/CMS_pictures/202211320856795_schermafbeelding-2022-01-13-195934.jpg-square.jpg)
![#meerambitievoorinclusiefonderwijs](/CMS_pictures/2021826165117598_meerambitie.jpg-square.jpg)
![Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?](/CMS_pictures/20211220181048766_shutterstock-1858663297.jpg-square.jpg)
![Onderwijsinspectie lanceert een app om in gesprek te gaan met alle onderwijsactoren](/CMS_pictures/2021123144113613_voice.jpg-square.jpg)
![Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?](/CMS_pictures/2021122135054594_shutterstock-1817387276.jpg-square.jpg)
![Reactie conceptnota Decreet leersteun](/CMS_pictures/202182616432813_shutterstock-536236978.jpg-square.jpg)
![Welke vraag over het nieuwe Decreet Leersteun brandt er op jouw lippen?](/CMS_pictures/20218261530155_grip-inclusiecongres2021-logo-mailing.jpg-square.jpg)
![Koud](/CMS_pictures/20216291834628_206461592-330487868607261-6988993099507343904-n.jpg-square.jpg)
![Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus](/CMS_pictures/2021628152453848_conceptnota.jpg-square.jpg)
![Persbericht: GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202161611577419_terzake.jpg-square.jpg)
![Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school?](/CMS_pictures/20214117295928_welke-juridische-houvast.jpg-square.jpg)
![Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?](/CMS_pictures/202132314726189_schermafbeelding-2021-03-22-171618.jpg-square.jpg)
![Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/2021211174333627_shutterstock-702264304.jpg-square.jpg)
![Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië](/CMS_pictures/202122163241886_unnamed.jpg-square.jpg)
![GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten](/CMS_pictures/2020716162632209_europees-sociaal-handvest.jpg-square.jpg)
![Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’?](/CMS_pictures/202042884423470_rendered.jpg-square.jpg)
![Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’](/CMS_pictures/202032311422956_rapport-ondersteuningsmodel.jpg-square.jpg)
![GRIP stelt voor: #onderwijs](/CMS_pictures/202021110522434_84745885-1006083383097138-2708604452159356928-n.jpg-square.jpg)
![België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op](/CMS_pictures/20201614628831_logo-nl-ec.jpg-square.jpg)
![Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201986114710423_support-2355701-1920.jpg-square.jpg)
![Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ?](/CMS_pictures/202425151456173_220603-inclusie-onderwijs-felien-122.jpg-square.jpg)