Humorcampagne Haha... handicap
20 jaar GRIP in 2020. We duiken maandelijks in ons rijke archief en brengen voorbije acties en campagnes terug onder de aandacht.
Eind 2004 lanceerde GRIP de humorcampagne Haha... handicap: leven zonder humor, dat is pas een handicap.
Met deze humorcampagne zetten we het gevoel voor humor en zelfrelativering van mensen met een handicap in de verf. Opmerkelijk is hoe mensen met een handicap hun eigen beperkingen - of de reacties van de samenleving daarop - kunnen relativeren en er zelfs om kunnen lachen. Leven zonder humor, dat is pas een handicap: met deze campagnelijn stelde GRIP de grens van wat een handicap precies is in vraag. Iedereen heeft wel beperkingen, het is alleen een kwestie van hoe je ernaar kijkt.
"Het is een positieve campagne", vertelde sensibilisatiemedewerker Inge Verhaegen. "We willen de samenleving een andere boodschap brengen dan die van zorg, medelijden en paternalisme. Dat doen we door in verschillende fasen in te gaan op kwaliteiten en mogelijkheden van mensen met een handicap."
De TV-spot Pasgeboren
Deze humorcampagne was de eerste fase van de beeldvormingscampagne 'Mensen met een handicap, kun je nog iets van leren'.
Aan de humorcampagne werd in het voorjaar van 2005 een cartoonwedstrijd gekoppeld.