GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel

Onderwijs GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel

We wagen ons aan een eerste, voorlopige beoordeling van het ondersteuningsmodel zoals dit vanaf 1 september 2017 van start gaat.

Ondersteuning nodig in het gewoon onderwijs

GRIP had de verwachting geformuleerd dat er vanaf september 2017 voldoende, gepaste ondersteuning wordt geboden aan alle leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs (zie adviesnota)

In een uitgebreide nota willen we vanuit GRIP een eerste, voorlopige beoordeling weergeven van het ondersteuningsmodel zoals dit vanaf 1 september 2017 in voege treedt. Deze beoordeling maken we op basis van wat er nu is voorzien om als ondersteuningsmodel op te starten met het nieuwe schooljaar. We voorzien om na een paar maanden deze beoordeling aan te vullen met de eerste bevindingen uit de praktijk.

Lees hier de nota's van GRIP over het ondersteuningsmodel:

 

Een verder stap in de uitwerking van het M-decreet

Met de invoering van het nieuwe ondersteuningsmodel maken de Vlaamse regering en het Vlaams parlement duidelijk dat de koers die ingezet werd met het M-decreet wordt aangehouden. De beweging naar meer inclusief onderwijs wordt versterkt door maatregelen die ambiëren dat er een antwoord komt op alle vragen naar ondersteuning in het gewoon onderwijs. GRIP waardeert deze stellingname. Een terugschroeven van het M-decreet zouden we onaanvaardbaar hebben gevonden. En voldoende, gepaste ondersteuning vanaf het schooljaar 2017-2018 was een noodzaak die wij heel sterk hebben aangegeven.

Werken aan inclusie met de handrem op

Het nieuwe ondersteuningsmodel is een stap voorwaarts maar blijft ook na grondige analyse bij GRIP een reactie van ontgoocheling en bezorgdheid oproepen.

Dit is niet het ondersteuningsmodel dat nodig is om inclusief onderwijs ten volle waar te maken in Vlaanderen. De voorgestelde maatregelen vertonen een tekort aan coherentie en slagkracht en vooral een tekort aan gerichtheid op echte inclusie.

We vrezen als effect een rem op inclusie door:

  • een tekort aan garanties voor voldoende en gepaste ondersteuning voor ALLE leerlingen;
  • het uitblijven van meer PAB’s die kunnen ingezet worden binnen het inclusief onderwijs;
  • het groot tekort aan medezeggenschap van de ouders en de leerlingen in de bepaling van de ondersteuning;
  • het ontbreken van een wervende visie op inclusie. Inclusief onderwijs wordt te weinig als uitgangspunt genomen;
  • de principiële keuze voor een behoud van een apart systeem van buitengewoon onderwijs, ook op lange termijn;
  • het behoud van de regie en de middelen in handen van het buitengewoon onderwijs;
  • het uitblijven van een regeling voor kiné en logo binnen het inclusief onderwijs;
  • het stopzetten van specifieke benadering van de competentiebegeleiders. 

Meer info:

Gerelateerde artikels

Onderwijs Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Vanuit een eerste inschatting komt GRIP tot de conclusie dat het nieuwe ondersteuningsmodel (nog) geen antwoord biedt op alle ondersteuningsnoden. 31 okt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs VN-Verdrag Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs In De Juristenkrant staat Annelies D’Espallier stil bij de uitspraak van de rechter over het tekort aan ondersteuning voor leerlingen met een visuele handicap en de vraag hoe men, overeenkomstig het V ... 24 okt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Ondersteuning Een schooljaar begint op 1 september... Een schooljaar begint op 1 september... Op 1 september ging met het nieuwe schooljaar ook het nieuwe model voor ondersteuning voor het M-decreet van start. Eind goed, al goed? Journaliste Kaja Verbeke van Apache liet GRIP, het Steunpunt voo ... 08 sep 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap GRIP verstuurde een persbericht naar aanleiding van de opstart van het nieuwe schooljaar. Hierin besluiten we dat het ondersteuningsmodel een stap voorwaarts is maar onvoldoende. We focussen extra op ... 30 aug 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Het ontbreken van de toegang tot persoonlijke assistentie zet een rem op de doorbraak van het inclusief onderwijs in Vlaanderen. Minister Crevits en minister Vandeurzen dienen ervoor te zorgen dat er ... 24 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Ondersteuningsmodel een valse start? Ondersteuningsmodel een valse start? Er bereiken ons heel wat signalen dat veel scholen - in het gewoon en het buitengewoon onderwijs - niet klaar zijn om op 1 september van start te gaan met het nieuwe ondersteuningsmodel. 22 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Vanaf 1 september 2017 treedt een nieuw ondersteuningsmodel in werking. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de scholen voor gewoon onderwijs zullen op een nieuwe wijze ondersteund worden. 21 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Gelijke kansenbeleid Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding De Vlaamse Gemeenschap wordt veroordeeld voor tekort aan GON-begeleiding. 30 jun 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Als reactie op een vraag van Caroline Gennez (sp.a), stelde minister Crevits in de commissie onderwijs van 18 mei (2017) het nieuwe ondersteuningsmodel voor. De vraag is natuurlijk of er nu vanaf 1 se ... 18 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP 10 mei 2017: minister Crevits komt te laat met duidelijkheid over de ondersteuning binnen inclusief onderwijs. 10 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school GRIP pleit voor de realisatie van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Met het M-decreet werd daar een eerste stap voor gezet, maar verdere stappen zijn dringend nodig. GRIP verwacht dat vanaf september ... 17 feb 2017 / Patrick Vandelanotte
Verberg submenu