PVF-decreet goedgekeurd door meerderheid commissie welzijn
Nee, het is geen aprilgrap, maar bittere ernst. Op 1 april keurden de parlementsleden van de regeringspartijen (CD&V, sp.a en N-VA) het decreet persoonsvolgende financiering goed. De parlementsleden van de oppositie (Open VLD en Groen) stemden tegen.
Is het serieus om helemaal aan het einde van de legislatuur een decreet goed te keuren waarvan 1/ niet duidelijk is hoeveel het gaat kosten, 2/ vanwaar die budgetten moeten komen en 3/ wie die budgetten bij elkaar mag zoeken? De parlementsleden van de meerderheid verdedigden dat het logisch is dat je eerst een kader vastlegt en daarna gaat kijken hoe het kan worden ingevuld.
De artikelsgewijze bespreking
Eerst werden alle ingediende amendementen een voor een toegelicht door de indieners. Er werden ook nog vragen gesteld aan de minister. Bij wijze van illustratie:
- Vraag: is persoonlijke assistentie een mogelijkheid?
- Minister Vandeurzen: Er staat niet in het decreet staat dat je geen mensen uit de andere cirkels mag inzetten.
- Vraag: Er staat niet in dat je het niet mag, maar er staat ook niet in dat je het wel mag. Als persoonlijke assistentie toch zou mogen, waarom zet je het dan niet duidelijk in het decreet?
Wat vindt GRIP?
'Mensen uit andere cirkels inzetten' is niet hetzelfde als 'mensen uit de verschillende cirkels aanwerven'. Perspectief 2020 (p 56) gaat ervan uit dat mantelzorgers en wettelijke vertegenwoordigers enkel nog als betaalde assistent kunnen optreden via het formele werkgeverschap van een dienst die de overheid hiervoor erkent. Dat betekent een terugschroeven van de huidige vrijheid om zelf te bepalen wie je aanwerft als persoonlijke assistent. Het decreet garandeert het aanwerven van persoonlijke assistenten niet. Herhaaldelijk stelt de regering dat het zelf aanwerven van mantelzorgers en wettelijke vertegenwoordigers niet gewenst is.
De stemming
Vervolgens werd elk amendement gestemd. De oppositie keurde 3 van de 5 amendementen van de meerderheid niet goed. Ze keurde twee amendementen wel goed: 1/ een amendement dat de 2/3de meerderheid van ervaringsdeskundigen bij het bestuur van budgethoudersverenigingen behoudt en 2/ een amendement waardoor het VAPH mensen niet meer a priori kan uitsluiten van een cash budget.
De meerderheid stemde alle amendementen van de oppositie weg. Zelfs het eenvoudige amendement op artikel 20 over de onschendbaarheid van de privé-woning werd weggestemd.
Wat vindt GRIP?
GRIP stelt vast dat de oppositie een inspanning heeft gedaan om, ondanks kritiek op de fundamenten van het decreet, toch de amendementen van de meerderheid die ze goed vindt, te onderschrijven. We betreuren dat de meerderheid alle amendementen van de oppositie heeft weggestemd.
Is dit een doorgedreven spel meerderheid –oppositie? Of vinden de partijen van de meerderheid alle amendementen van de oppositie werkelijk slecht? Als men zelfs het fundamentele recht op privacy in de privé-woning in vraag stelt, vinden wij dit wel zeer vergaand.
Wat vindt GRIP van het decreet PVF?
GRIP betreurt dat het decreet persoonsvolgende financiering is goedgekeurd in de commissie welzijn. We hebben reeds van in het begin laten horen dat we dit een stap achteruit vinden voor het rceht op ondersteuning, zelfbeschikking en inclusie ten opzichte van de huidige decreten. Een aantal van de bezorgdheden:
- De decreten op het Persoonlijek AssistentieBudget en het PersoonsGebonden Budget worden vernietigd.
- De toegangspoort tot een budget op maat van het VAPH wordt beperkt voor wie een sociaal netwerk heeft.
- Een basisondersteuningsforfait is de wortel om personen met een handicap met een onbeantwoorde ondersteuningsnood, hun verenigingen en de budgethoudersverenigingen mee te krijgen. Dit bedrag is echter niet op maat, het is niet duidelijk wie en wanneer er op kan beroep doen, hoe hoog het zal zijn, hoeveel het zal kosten, en vanwaar het geld moet komen.
- Inclusie wordt vertaald als 'zoveel mogelijk op familie, vrienden, vrijwilligers en de gewone welzijnsdiensten beroep doen'. Maar dat is niet de beste weg tot werkelijke inclusie: gelijke kansen om net als iedereen aan de samenleving deel te nemen en daarvoor de juiste ondersteuning te krijgen.
Samen met Ouders voor Inclusie, HAZO en NEMA richtte GRIP eind 2013 de actiegroep RIP PAB PGB op met een bijhorende website rip-pab-pgb.be. Onze analyse van het decreet schreven we neer in een beleidstekst (zie onderan dit artikel).
Lees meer
- Het verslag van de commissie zullen we hier posten wanneer het beschikbaar is
- Lees het ontwerpdecreet persoonsvolgende financiering (p 127) (inclusief de uitgebrachte advies van de strategische adviesraad welzijn en van de raad van state)
- Lees de amendementen en nog een bijkomend amendement
- Lees de conceptnota van Mieke Vogels
- Lees de beleidstekst van actiegroep RIP PAB PGB
- Lees een Q&A