Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs
Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen voert Minister Crevits vanaf 1 september 2019 een open end financiering in. Wat zal er veranderen?
Onderwijsdecreet XXIX
In het ontwerp van decreet over het onderwijs XXIX, goedgekeurd op de ministerraad van 1 februari 2019, zijn een aantal maatregelen opgenomen om de ondersteuning van leerlingen met een (gemotiveerd) verslag[1] type 2, 4, 6 of 7 te verhogen.
GRIP geeft al lang aan dat leerlingen die les volgen in het buitengewoon onderwijs kunnen rekenen op meer ondersteuning dan in het gewoon onderwijs. Met andere woorden: leerlingen die les volgen in het gewoon onderwijs en een verslag hebben ontvangen te weinig ondersteuning (zie onder andere artikel 'Overgangsmaatregelen kleine types'). De maatregelen opgenomen in onderwijsdecreet XXIX vinden wij dan ook een verdere stap in de richting van kwaliteitsvol inclusief onderwijs.
In dit artikel geven we enkel een overzicht van de maatregelen die in het decreet zijn opgenomen. Het effect van deze maatregelen dienen we nog grondig te bestuderen. We komen hier zeker nog op terug in de loop van de komende weken.
Leerlingen type 7 spraak- en taalontwikkelingsstoornissen (STOS)
Leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type 7 STOS worden uit de regeling van de ondersteuningsnetwerken gehaald en zullen vanaf 1 september 2019 ondersteuning ontvangen vanuit het buitengewoon onderwijs. Zo komen ze terecht in de open end financiering verbonden aan de scholen buitengewoon onderwijs en zijn ze niet meer afhankelijk van een ondersteuningsnetwerk.
Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7
Vanaf 1 september 2019 zullen leerlingen met een verslag type 2, 4, 6, of 7 (of inschrijvingsverslag[2] type 2) een gelijke financiering ontvangen ongeacht of ze naar gewoon of buitengewoon onderwijs gaan. Met financiering wordt zowel omkadering als werkingsmiddelen bedoeld. De omkadering zal kunnen ingezet worden voor begeleiding in het gewoon onderwijs. De werkingsmiddelen moeten aangewend worden om de kosten te dekken die met de begeleiding van de leerling in het gewoon onderwijs samenhangen.
Leerlingen uit het basisonderwijs genereren volgende omkadering:
- type 2: 3,225 lestijden en 3,9 uren;
- type 4: 3,225 lestijden en 5,0 uren;
- type 6: 4,170 lestijden en 2,1 uren;
- type 7: 4,170 lestijden en 2,9 uren.
De lestijden kunnen aangewend worden voor onderwijzend personeel en de uren kunnen aangewend worden voor medisch, paramedisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel.
Leerlingen uit het secundair onderwijs generen volgende omkadering:
- type 2: 4 lesuren en 1,5 uren;
- type 4: 3,420 lesuren en 3,5 uren;
- type 6: 4,436 lesuren en 1,5 uren;
- type 7: 3,850 lesuren en 1,6 uren.
De lesuren kunnen aangewend worden voor onderwijzend personeel en de uren kunnen aangewend worden voor medisch, paramedisch, sociaal, psychologisch en orthopedagogisch personeel.
Een CLB kan vanaf 1 september 2019 voor leerlingen met een verstandelijke, fysieke, visuele of auditieve beperking of met een spraak- of taalontwikkelingsstoornis die voor het eerst naar school gaan en die van bij de start nood hebben aan een individueel aangepast curriculum[3] in het gewoon onderwijs, een verslag opmaken op basis van een inschatting van het onredelijk of onvoldoende zijn van de aanpassingen die nodig zijn om de leerling mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum. Let op: daar de leerlingen in het bezit zijn van een verslag, gebeurt de inschrijving onder ontbindende voorwaarde[4].
Leerlingen met een gemotiveerd verslag type 2, 4, 6 of 7
Leerlingen met een gemotiveerd verslag (of inschrijvingsverslag) zullen vanaf 1 september 2019 de volgende begeleidingseenheden genereren:
- type 2: 2 begeleidingseenheden;
- type 4: 2 begeleidingseenheden;
- type 6: 3,51 begeleidingseenheden;
- type 7: 2,38 begeleidingseenheden.
Regie
Scholen voor gewoon onderwijs zullen voor elke leerling type 2,4, 6 en 7 na overleg met de ouders moeten aangeven met welke school voor buitengewoon onderwijs ze zullen samenwerken. Dit kan netoverschrijdend. Het is de school voor gewoon onderwijs die de regie in handen heeft maar de school voor buitengewoon onderwijs zal de middelen voor ondersteuning ontvangen.
De scholen voor gewoon onderwijs bekijken samen met de ouders, CLB en ondersteunende school/scholen voor buitengewoon onderwijs hoe het pakket aan gegenereerde middelen ingezet gaat worden.
Van scholen buitengewoon onderwijs wordt verwacht dat ze netoverschrijdend gaan samenwerken om zo expertise te delen.
Open end
Ondersteuning vanuit het buitengewoon onderwijs zal voor deze leerlingen kunnen starten op 1 september of op 1 februari. Indien het aantal aanmeldingen van leerlingen met (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 of 7 aangroeit zal de school voor buitengewoon onderwijs extra budget ontvangen vanaf de volgende startdag. Leerlingen die gekend zijn krijgen steeds ondersteuning vanaf 1 september.
Kwaliteit
GRIP strijdt voor kwaliteitsvol inclusief onderwijs en is dan ook blij dat de onderwijsinspectie de taak toebedeeld krijgt om kwaliteitscontrole uit te voeren op de opmaak van (gemotiveerde) verslagen type 2, 4, 6 en 7.
Leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type basisaanbod, 3 of 9
De leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type basisaanbod, 3 of 9 zullen nog steeds ondersteuning ontvangen vanuit een ondersteuningsnetwerk.
De open end financiering zal geen invloed hebben op het budget van de ondersteuningsnetwerken daar ze sinds 2018 – 2019 een eigen budget hebben, waar het budget van 2018 - 2019 als ondergrens geldt. Let wel op: het totale budget voor de ondersteuningsnetwerken kunnen enkel stijgen als het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs afneemt. Het totale budget is dus niet afhankelijk van het aantal aangemelde leerlingen.
Stand van zaken decreet
Na advies van de Raad van State en de VLOR heeft de Vlaamse Regering het ontwerp van decreet over het onderwijs XXIX goedgekeurd op de ministerraad van 1 februari 2019. De volgende stap is dat het ontwerpdecreet voorgelegd wordt aan het Vlaamse Parlement ter goedkeuring.
[1] Met een verslag kan een leerling school lopen in een gewone school met een individueel aangepast curriculum of les volgen in het buitengewoon onderwijs. Een gemotiveerd verslag geeft een leerling met specifieke onderwijsnoden die het gewoon curriculum volgt, recht op ondersteuning via het ondersteuningsnetwerk of het buitengewoon onderwijs.
[2] Sommige leerlingen beschikken nog over een inschrijvingsverslag dat gebruikt werd vóór het M-decreet van kracht werd.
[3] Een individueel aangepast curriculum (IAC) is een leerprogramma op maat van een leerling met een verslag die school loopt in het gewoon onderwijs.
[4] Met een verslag mag een leerling zich inschrijven in het gewoon onderwijs. De gewone school mag die inschrijving niet weigeren. De school zal de leerling voorlopig inschrijven onder ontbindende voorwaarde. De school overlegt met de leerling, de ouders, de klassenraad en het CLB en gaat na welke aanpassingen nodig zijn. Vindt de school die aanpassingen redelijk, dan wordt de leerling definitief ingeschreven.
Contact
Seline Somers 0499 34 94 80 seline@gripvzw.be
Gerelateerde artikels
![Commissie Inclusief Onderwijs presenteert advies: Vlaamse Regering aan zet om toekomst van Scholen voor Iedereen te bepalen](/CMS_pictures/202471514265087_tekengebied-1.jpg-square.jpg)
![vraag en antwoord: onderwijs](/CMS_pictures/20231114143845664_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Info en gespreksavond inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2023428124310957_canva-avond-io.jpg-square.jpg)
![De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school?](/CMS_pictures/202082514438305_corona-5213394-1920.jpg-square.jpg)
![Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst](/CMS_pictures/2020723175412167_keep-it-simple-3340381990.jpg-square.jpg)
![Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia?](/CMS_pictures/2020512162334181_unia.jpg-square.jpg)
![Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen](/CMS_pictures/2020512144746837_cover-draaiboek.jpg-square.jpg)
![Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’](/CMS_pictures/2020429134941958_schema-beleidscyclus.jpg-square.jpg)
![Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet?](/CMS_pictures/202054115234783_inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen](/CMS_pictures/20204209743762_hefbomen-voor-inclusie.jpg-square.jpg)
![Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister](/CMS_pictures/20204294958889_bezorgdheden-van-ouders.jpg-square.jpg)
![Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum](/CMS_pictures/20202219353497_foto-sofie-2.jpg-square.jpg)
![Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202022085942122_sem.jpg-square.jpg)
![Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs](/CMS_pictures/2020218153634685_jonathan.jpg-square.jpg)
![Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio](/CMS_pictures/2020217162048905_lio.jpg-square.jpg)
![De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget](/CMS_pictures/202023153351584_ot2.jpg-square.jpg)
![Potential: Power to teach all](/CMS_pictures/20191251453344_power-to-teach-all.jpg-square.jpg)
![Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’](/CMS_pictures/2019111917649462_20191114-133637.jpg-square.jpg)
![' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs](/CMS_pictures/2019102812348632_gripkomop.jpg-square.jpg)
![Opiniestukken regeerakkoord](/CMS_pictures/2019101120359545_reacties.jpg-square.jpg)
![Q&A inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Wat na het basisonderwijs?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Startnota Vlaamse onderhandelingen](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs?](/CMS_pictures/201952010421287_wat-verwacht-grip.jpg-square.jpg)
![Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Inclusie, ervaring uit het buitenland](/CMS_pictures/2019410102019353_vigo.jpg-square.jpg)
![Hoe verder met het M-decreet?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs?](/CMS_pictures/20181126142453453_shutterstock-560369872.jpg-square.jpg)
![School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap](/CMS_pictures/20181113113110149_maxim.jpg-square.jpg)
![GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits](/CMS_pictures/20181019153136753_hilde-crevits-1445144080--kopie.jpg-square.jpg)
![Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend?](/CMS_pictures/2018101194253730_shoe-red-color-student-christmas-hipster-700367-pxhere.com.jpg-square.jpg)
![Rapport onderwijsexperts](/CMS_pictures/2018910151044728_shutterstock-1174870978-1.jpg-square.jpg)
![Overgangsmaatregelen kleine types](/CMS_pictures/2018627141555947_hilde-crevits-overgangsmaatregelen.jpg-square.jpg)
![M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs.](/CMS_pictures/201851114644305_m-decreet.jpg-square.jpg)
![Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/201841221364780_inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Geweigerd op school: het verhaal van Merel](/CMS_pictures/2018328184126563_foto-merel.jpg-square.jpg)
![Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel?](/CMS_pictures/20171031133054467_teacher-aide1.jpg-square.jpg)
![Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Een schooljaar begint op 1 september...](/CMS_pictures/201710101513755_opstart-1-september.jpg-square.jpg)
![Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap](/CMS_pictures/20171010143312122_932d6570-0ba8-11e6-8c53-235c0252d20a-web-scale-0-0820441-0-0820441--.jpg-square.jpg)
![Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20171010141435142_pabs-nodig.jpg-square.jpg)
![GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel](/CMS_pictures/201710101364564_ondersteuningsnetwerk.jpg-square.jpg)
![Ondersteuningsmodel een valse start?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017](/CMS_pictures/2017101011214560_1-september.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding](/CMS_pictures/2017821622444_rechtszaak.jpg-square.jpg)
![Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor](/CMS_pictures/2017811135541638_crevits.jpg-square.jpg)
![Financieringsmodellen inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2018126171016728_onderwijs-potlood.jpg-square.jpg)
![Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs](/CMS_pictures/201781484046698_plein013-lr10311.jpg-square.jpg)
![Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie](/CMS_pictures/2018126173535864_logo-ovi.jpg-square.jpg)
![Aan het werk met een handicap: redelijke aanpassingen op het werk](/CMS_pictures/20171016114316781_brochure-werk-2017.jpg-square.jpg)
![Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert.](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201781495217674_studentteacher-700x300.jpg-square.jpg)
![Inclusief onderwijs na het M-decreet?](/CMS_pictures/201812118385553_kinderen-in-de-klas.jpg-square.jpg)
![Actie 2016 - Onderwijs](/CMS_pictures/201912814472848_still-03.jpg-square.jpg)
![Actie 2016 - PAB in onderwijs](/CMS_pictures/201912815522106_mijnassistent13.jpg-square.jpg)
![Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2018121184316444_kinderen-in-de-klas2.jpg-square.jpg)
![Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Open brief ouders Maxim](/CMS_pictures/2018111381043325_io-maxim.jpg-square.jpg)
![1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![De M van 'Meer inclusie'?](/CMS_pictures/2018121192950905_kind-in-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Europese klacht inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20181211102515635_logo-mdac.jpg-square.jpg)
![Persbericht: M-decreet goedgekeurd](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Uitbreiding tolkuren in het onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs'](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/201911583424824_dsc01299.jpg-square.jpg)
![Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Persbericht: Onderwijs met een handicap, genoeg rondjes gedraaid!](/Content/pictures/placeholderarticle.png)