Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend?
Hoeveel ondersteuning kunnen scholen buitengewoon onderwijs bieden aan de kinderen met een (gemotiveerd) verslag kleine types en hun school voor gewoon onderwijs? GRIP ontvangt signalen van ouders dat scholen en CLB hun niet altijd een duidelijk antwoord geven.
Wijzigingsdecreet M
Vorig schooljaar heeft de Vlaamse Regering een wijzigingsdecreet M goedgekeurd om het nieuw ondersteuningsmodel, dat vanaf 1 september 2017 van kracht is, bij te sturen.
Voor meer uitleg over het wijzigingsdecreet verwijzen we naar het info-filmpje van het Steunpunt voor Inclusie.
Overgangsmaatregel ondersteuning leerlingen met (gemotiveerd) verslag kleine types
Eén van de maatregelen is de overgangsmaatregel ondersteuning voor leerlingen met (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 auditieve beperking en leerlingen met een verslag type 7 spraak- of taalontwikkelingsstoornis (wat men “de kleine types” noemt). GRIP merkt dat deze overgangsmaatregel nog voor velen onduidelijk is.
In een toelichtende nota bij het Besluit van de Vlaamse Regering staat dat het Departement Onderwijs en Vorming voor een leerling die op 1 februari 2018 geteld is, het volgende voorziet:
- voor leerlingen met een verslag type 2: 5,5 begeleidingseenheden;
- voor leerlingen met een verslag type 4, 6 en 7 (auditieve beperking) en enkel in het basisonderwijs leerlingen met een verslag type 7 (spraak- of taalontwikkelingsstoornis): 4 begeleidingseenheden;
- voor leerlingen met een gemotiveerd verslag type 2, 4, 6 en 7 (auditieve beperking): 2 begeleidingseenheden.
Van Kabinet Onderwijs en Vorming heeft GRIP vernomen dat ze momenteel de ondersteuning voor de kleine types aan het monitoren zijn. Op deze manier willen ze de hiaten inde komende weken opsporen en oplossen.
GRIP vraagt nog steeds om verder in te zetten op inclusief onderwijs door:
- meer monitoring te voorzien
- de ouderverenigingen meer te betrekken bij de opvolging van het beleid en hen een volwaardige plaats geven in de stuurgroep die het M-decreet opvolgt
- ook de ondersteuningsmogelijkheden vanuit welzijn (PAB) ten volle te benutten (dus de wachtlijsten aanpakken)
- dat er voor het schooljaar 2019-2020, voor alle onderwijsactoren en ouders, toch tijdig duidelijkheid komt over de ondersteuning
- dat er bij de uitwerking van de open-end financiering een gelijk pakket aan middelen voorzien wordt voor leerlingen binnen inclusief onderwijs als voor leerlingen binnen buitengewoon onderwijs.