Het VN-Comité publiceerde zijn vragenlijst voor België
VN stelt kritische vragen over inclusie in Vlaanderen
De implementatie van het VN-Verdrag voor de Rechten van Personen met een Handicap (VRPH) houdt een uitgebreide rapportage- en evaluatieprocedure in.
Eén van de stappen in de rapportagecyclus is een LOIPR (List of Issues Prior to Reporting): een lijst met prioritaire vragen, gepubliceerd door het VN-Comité. De vragenlijst voor België verscheen op 30 april en geldt als indicatie van de verwachtingen die het VN-Comité heeft over het daaropvolgende staatsrapport. Deze lijst komt na de inzendingen of submissions van geaccrediteerde ngo’s, maar zoals de naam doet vermoeden vóór het staatsrapport van de Belgische staat.
GRIP sprak met het VN-comité in Genève
Op vrijdag 29 maart stelden Inge Ranschaert en Patrick Vandelanotte de inzending van GRIP voor, dit tijdens de 21ste sessie van het Comité voor de Rechten van Personen met een Handicap. GRIP werkte hierbij samen met UNIA en het Belgium Disability Forum (BDF). De vertegenwoordigers van GRIP stonden vooral stil bij bevordering van bewustwording (art. 8), zelfstandig wonen en deel uitmaken van de maatschappij (art. 19) en onderwijs (art. 24).
VN-comité stelt vragen over inclusie
GRIP schenkt onder meer aandacht aan volgende vragen uit de vragenlijst.
- Het Comité vraagt meer informatie over het aantal kinderen en jongeren met een handicap die niet bij hun families wonen, m.a.w. in een instelling verblijven. Ook wenst het Comité meer informatie over de financiële middelen die moeten dienen voor de deïnstitutionalisering van kinderen en jongeren en de transitie naar leven in de maatschappij.
- Het Comité vraagt meer informatie over de implementatie van een actieplan op het federaal, regionaal en zelfs gemeentelijk niveau die verzekert dat personen met een handicap het recht toegekend krijgen om zelfstandig te wonen en volwaardig deel te kunnen uitmaken van de maatschappij. Hierbij hoort bij uitstek het wegwerken van de wachtlijsten voor Persoonlijke Assistentie Budgetten (PAB) en wachttijden tot andere diensten en ondersteuning.
- Het Comité vraagt gedetailleerde informatie over de verschillende stappen ondernomen in de implementatie van een coherente en inclusieve onderwijsstrategie, een strategie waarbij alle gemeenschappen in het land het tweesporenbeleid van regulier en buitengewoononderwijs omvormen tot één kwalitatief, inclusief systeem dat ondersteuning geeft aan alle kinderen, ook aan kinderen met een verstandelijke handicap. Het VN-Comité drukt zijn verlangen uit om meer inzicht te krijgen op ijkpunten, uitgangswaarden, indicatoren en iedere vorm van toegewezen middelen aangewend in die onderwijsstrategie.
- De leden van het comité vragen een update over de stand van zaken van de vorige aanbeveling rond de systematische verzameling, analyse en verspreiding van gegevens over de rechten van personen met een handicap, zodoende beter beleid uit te stippelen met desaggregatie van bestaande beleidsmaatregelen naar sekse, leeftijd, scholingsgraad en tewerkstellingsgraad of graad van sociale bescherming en zelfdefiniëring.
GRIP hoopt dat de Belgische staat oog heeft voor deze prioritaire vragenlijst in het staatsrapport. Zo zal de Belgische staat verder het gesprek aangaan met het VN-comité én de ngo’s ter bevordering van de rechten van personen met een handicap.