GRIP stelt voor: #onderwijs
![GRIP stelt voor: #onderwijs](/CMS_pictures/202021110522434_84745885-1006083383097138-2708604452159356928-n.jpg-width.jpg)
Inclusief onderwijs is een recht maar nog niet vanzelfsprekend in Vlaanderen. GRIP toont in de brochure #inclusie#onderwijs vijf inclusieverhalen die werken. Dit wil niet zeggen dat alles altijd van een leien dakje loopt maar dat inclusief onderwijs wel degelijk haalbaar is.
Sofie, een jonge vrouw die verder studeert na een Individueel Aangepast Curriculum, vindt het een evidentie dat personen met of zonder beperking samenleven op alle levensdomeinen. Het recht op inclusief onderwijs is hierin cruciaal. Het is de sleutel naar zelfbeschikking en vormt de opstap tot deelname aan de arbeidsmarkt, naar onafhankelijkheid en op eigen benen staan, naar inclusie in een rijke en diverse samenleving.
Inspirerende inclusieverhalen die werken
Toch is het recht op inclusief onderwijs nog geen vanzelfsprekendheid in Vlaanderen. In #onderwijs vertellen 5 kinderen/jongeren met een handicap en hun ouders over hun schoolloopbaan. Ze getuigen dat er veel mogelijk is op weg naar inclusief onderwijs. "Stuk voor stuk zijn het inspirerende verhalen" zegt Seline Somers, Stafmedewerker bij GRIP, "maar dat neemt niet weg dat ze regelmatig drempels moeten/moesten overwinnen die leerlingen zonder handicap niet tegenkomen". Jonathan verwoordt het als volgt: "Ik ben nog maar 16 jaar maar heb al heel veel moeten vechten voor de dingen die ik echt wil. Ik ben heel blij met de kansen die ik krijg in het gewoon onderwijs maar niemand van mijn leeftijd zou zo moeten vechten voor wat hij wil en wakker liggen over zijn toekomst."
Ja, wij willen
Dit neemt niet weg dat de jongeren hun inclusietraject in het gewoon onderwijs willen verderzetten. Sem, een jongere met Autismespectrumstoornis (ASS), zegt dat hij geen school wil lopen in het buitengewoon onderwijs. Ook Lio die pas 7 jaar is, geeft aan haar ouders te kennen dat ze haar inclusiepad wil aanhouden.
Geen mythe
De jongeren en hun ouders willen aan de hand van hun verhaal aantonen dat inclusief onderwijs geen mythe is maar haalbaar. Ze hopen dat hun verhalen inspirerend werken en meegenomen worden bij het uitwerken van het nieuw begeleidingsdecreet.
Lees hun inspirerende verhalen op onze website
- Ot: beschikbaar vanaf maandag 17 februari 2020
- Lio: beschikbaar vanaf dinsdag 18 februari 2020
- Jonathan: beschikbaar vanaf woensdag 19 februari 2020
- Sem: beschikbaar vanaf donderdag 20 februari 2020
- Sofie: beschikbaar vanaf vrijdag 21 februari 2020
Extra duiding
Wie de verhalen leest krijgt meer inzicht in inclusief onderwijs; in de publicatie geven we extra duiding bij elk verhaal.
Bestellen?
Voor een gedrukt exemplaar: gelieve 20 euro te storten op rekening IBAN BE82 7350 0629 3668 met vermelding '#onderwijs' en een mail te sturen met je gegevens via deze link.
Gratis digitaal beschikbaar
Gerelateerde artikels
![Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs: Evolutie naar Scholen voor Iedereen](/CMS_pictures/202471113352131_schermafbeelding-2024-07-11-om-13.34.48.jpg-square.jpg)
![Chadia: “Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd in plaats van haar inclusief onderwijstraject goed te ondersteunen?”](/CMS_pictures/202471113855854_chadia.jpeg-square.jpg)
![GRIP is geen voorstander van campusscholen](/CMS_pictures/2024424165332328_shutterstock-2278587971.jpg-square.jpg)
![Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'](/CMS_pictures/202432618194371_coalitie-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon](/CMS_pictures/202425912992_download.jpg-square.jpg)
![Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel](/CMS_pictures/20231130123956506_b4200e008e7921b25748242d1f3c392d.jpg-square.jpg)
![Commissie inclusief onderwijs is gestart](/CMS_pictures/2023929173729427_whatsapp-image-2023-09-29-at-17.37.03.jpeg-square.jpg)
![Wat betekent het Decreet Leersteun nu voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?](/CMS_pictures/202391103813974_20228251993730-banner.jpg-width.jpg-square.jpg)
![Alweer een forse stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/2023830144353205_shutterstock-632278037.jpg-square.jpg)
![Gaat de Vlaamse regering ermee akkoord dat minister Weyts het VN-Verdrag naast zich neerlegt?](/CMS_pictures/2023630135127577_shutterstock-1838738371.jpg-square.jpg)
![Het fundament van het M-decreet ‘inschrijvingsrecht voor alle leerlingen in het gewoon onderwijs’ blijft overeind in het Decreet Leersteun](/CMS_pictures/20235419371350_sequence-01.00-00-09-23.still001.jpg-square.jpg)
![Waarom blijft minister Weyts aanhouden om leerlingen die niet voldoen aan de ‘norm’ uit te sluiten?](/CMS_pictures/202342410551823_img-2020.jpg-square.jpg)
![Toedienen van medische zorgen op school](/CMS_pictures/202344141851289_shutterstock-1046242816.jpg-square.jpg)
![Ontwerp Decreet leersteun schiet tekort](/CMS_pictures/2023329153825140_ben-weyts.jpg-square.jpg)
![GRIP lanceert mini-docu ‘SAMen inclusief onderwijs’](/CMS_pictures/202331912495697_campagnebeeld.jpg-square.jpg)
![‘Leer mij groeien’ over onderwijs en kinderrechten](/CMS_pictures/20231291646154_schermafbeelding-2023-01-25-151343.jpg-square.jpg)
![Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten](/CMS_pictures/2022112815540830_bs-de-wilg-27.jpg-square.jpg)
![Persbericht: De ouders van ‘baby’ Pia kiezen voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2022111512479428_persbericht-vlaamse-parlementsleden.jpg-square.jpg)
![Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs](/CMS_pictures/202210515282368_schermafbeelding-2022-10-05-om-15.26.53.jpg-square.jpg)
![Handvaten tot meer inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20228251993730_banner.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie](/CMS_pictures/202271181736858_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Het Decreet Leersteun is nog niet voor morgen](/CMS_pictures/2022611121515626_shutterstock-1827541484.jpg-square.jpg)
![Van M-decreet naar begeleidingsdecreet](/CMS_pictures/202241916936443_torb.jpg-square.jpg)
![Kijk jij ook naar de hoorzitting over de conceptnota Decreet Leersteun?](/CMS_pictures/2022313113735730_commissie-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Het inschrijvingsrecht blijft ongewijzigd voor alle leerlingen](/CMS_pictures/202211320856795_schermafbeelding-2022-01-13-195934.jpg-square.jpg)
![#meerambitievoorinclusiefonderwijs](/CMS_pictures/2021826165117598_meerambitie.jpg-square.jpg)
![Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?](/CMS_pictures/20211220181048766_shutterstock-1858663297.jpg-square.jpg)
![Onderwijsinspectie lanceert een app om in gesprek te gaan met alle onderwijsactoren](/CMS_pictures/2021123144113613_voice.jpg-square.jpg)
![Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?](/CMS_pictures/2021122135054594_shutterstock-1817387276.jpg-square.jpg)
![Reactie conceptnota Decreet leersteun](/CMS_pictures/202182616432813_shutterstock-536236978.jpg-square.jpg)
![Welke vraag over het nieuwe Decreet Leersteun brandt er op jouw lippen?](/CMS_pictures/20218261530155_grip-inclusiecongres2021-logo-mailing.jpg-square.jpg)
![Koud](/CMS_pictures/20216291834628_206461592-330487868607261-6988993099507343904-n.jpg-square.jpg)
![Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus](/CMS_pictures/2021628152453848_conceptnota.jpg-square.jpg)
![Persbericht: GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202161611577419_terzake.jpg-square.jpg)
![Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school?](/CMS_pictures/20214117295928_welke-juridische-houvast.jpg-square.jpg)
![Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?](/CMS_pictures/202132314726189_schermafbeelding-2021-03-22-171618.jpg-square.jpg)
![Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/2021211174333627_shutterstock-702264304.jpg-square.jpg)
![Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië](/CMS_pictures/202122163241886_unnamed.jpg-square.jpg)
![GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten](/CMS_pictures/2020716162632209_europees-sociaal-handvest.jpg-square.jpg)
![Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’?](/CMS_pictures/202042884423470_rendered.jpg-square.jpg)
![Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’](/CMS_pictures/202032311422956_rapport-ondersteuningsmodel.jpg-square.jpg)
![M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof](/CMS_pictures/20201714367601_rekenhof.jpg-square.jpg)
![België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op](/CMS_pictures/20201614628831_logo-nl-ec.jpg-square.jpg)
![Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201986114710423_support-2355701-1920.jpg-square.jpg)
![Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ?](/CMS_pictures/202425151456173_220603-inclusie-onderwijs-felien-122.jpg-square.jpg)