Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs

Onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs

Jonathan is 16 jaar en zit in het tweede middelbaar van het gewoon onderwijs. Hij volgt een Individueel Aangepast Curriculum en heeft verslag type 4. Hij vertelt zelf zijn verhaal over zijn zoektocht naar een school die hem wil helpen zich ten volle te ontplooien en de onzekerheden die daaraan vasthangen.

Jonathan: Als kleutertje zat ik in het gewoon onderwijs maar tijdens de laatste kleuterklas gaven de leerkrachten aan dat ik niet meer verder kon in het gewoon lager onderwijs. Er werd besloten dat ik beter af was in het buitengewoon lager onderwijs type 4. Van deze verandering herinner ik me niet zoveel meer. Wat ik me wel nog herinner is dat ik om 7 uur ‘s morgens werd opgehaald door de schoolbus en pas rond 18 uur ‘s avonds terug thuis was. Ik herinner me dat ik dit niet aangenaam vond.

Na 4 jaar in type 4 vonden de leerkrachten dat ik daar toch niet op mijn plaats zat omdat ik autisme heb. Misschien zou ik toch beter passen in type 1 (leerlingen met een matige verstandelijke beperking nu type basisaanbod) met een auti-werking? Ik heb maar 2 trimesters les gevolgd in die school omdat ik er ontzettend gepest werd. Er werd besloten dat ik mijn 5de leerjaar zou afmaken in de school voor buitengewoon onderwijs type 4 en daar ook mijn 6de leerjaar zou volgen.

Tijdens het 6de leerjaar vertelden de leerkrachten aan mijn ouders dat ik in het secundair onderwijs best les zou volgen in het buitengewoon onderwijs OV1. Maar ik vertelde aan iedereen die het wilde horen dat ik landbouw wilde doen. Die opleiding hebben ze niet in het buitengewoon onderwijs. Ik wilde kost wat kost landbouw doen.

Samen met mijn ouders zijn we op zoek gegaan naar een school waar ze dit aanbieden. Na veel gesprekken heb ik een school gevonden waar ik landbouw mocht volgen in het beroeps. Na het 2de jaar bleek dat de praktijk te zwaar werd. Wat nu?

We zijn met verschillende scholen gaan praten en de zoektocht begon opnieuw. Maar behalve het buitengewoon secundair onderwijs OV1 had ik geen enkele keuze. Ik was op geen enkele school voor gewoon onderwijs welkom.

Tijdens de eerste weken in het buitengewoon secundair onderwijs OV1 wist ik het onmiddellijk: dit is niets voor mij. De toekomst die ze me daar voorspiegelden was heel deprimerend en stemde totaal niet overeen met mijn talenten en ambities … Ik werd daar gek. Het was echt geen fijne tijd. Ik moest daar weg! Ik nam zelf contact op met het Steunpunt voor Inclusie met de vraag om me te helpen zoeken naar een school voor gewoon onderwijs waar ik welkom was.

Het was niet eenvoudig maar we hebben er één gevonden. Mijn huidige school stond open voor mij maar ik moest wel opnieuw starten in het eerste middelbaar. Dat had ik ervoor over.

Ik heb een Individueel Aangepast Curriculum (IAC) en volg alle lessen in het ASO behalve Nederlands, Frans en lichamelijke opvoeding. Voor al de andere
vakken leg ik toetsen en examens af zoals alle andere leerlingen en behaal ik mooie resultaten. Toch zal ik op het einde van het middelbaar geen diploma behalen zoals mijn klasgenoten en vrienden. Dat houdt me nu al bezig.

Ok, ik heb moeilijkheden met lezen. Dat vraagt enorm veel inspanningen van mij en lange woorden lukken niet zo goed. Hiervoor gebruik ik voorleessoftware en leg ik toetsen en examens mondeling af want ik heb ook dyslexie. Ik kan me mondeling perfect uitdrukken en ben een spraakwaterval. Kan ik dan de eindtermen van Nederlands niet halen mits enige aanpassing? Ik behaal ze wel voor Engels.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het veel moeilijker zou zijn zonder de extra ondersteuning van 2u per week vanuit het buitengewoon onderwijs en een vrijwilliger, betaald door mijn ouders, die me 1 uur per week ondersteunt. Misschien zou ik wel de eindtermen van de lessen Nederlands en Frans kunnen behalen indien ik nog meer ondersteuning zou hebben. Ik wacht al bijvoorbeeld 11 jaar op mijn persoonlijk assistentiebudget (PAB). Deze PAB zou ik kunnen inzetten om tijdens de lessen voor mij te noteren en om samen mijn lessen te studeren. Nu doe ik vooral beroep op technologie en mijn mama om te studeren. Maar mijn mama is mijn mama en niet mijn assistent.

Na het middelbaar zou ik graag verder studeren. Maar omdat ik een IAC volg is dat nog heel onzeker. Ik ben gefascineerd door ogen en brillen en zou graag opticien worden. Zal ik deze studie kunnen aanvatten met enkel een oplijsting van behaalde doelstellingen/eindtermen? Waarom krijg ik geen deelcertificaten van de vakken waarvoor ik de eindtermen heb behaald? Misschien krijg ik dan gemakkelijker toegang tot het hoger onderwijs.

In het buitengewoon secundair onderwijs zat ik in opleidingsvorm 1 (OV1)1. Ik werd daar voorbereid voor dagbesteding, ten hoogste vrijwilligerswerk. Maar ik wil geen dagbesteding of vrijwilligerswerk doen. Ik wil echt werk: betaald werk op de gewone arbeidsmarkt. Waarom? Omdat dit belangrijk is voor mijn zelfvertrouwen en eigenwaarde. Het extra centje is leuk meegenomen maar niet het belangrijkste voor mij.

Ik ben nog maar 16 jaar maar heb al heel veel moeten vechten voor de dingen dat ik echt wil. Als ik iets bereikt heb, ben ik steeds heel tevreden maar tegelijkertijd heel voorzichtig: hoelang zal dit blijven duren? Ik werk even hard voor alles als mijn leeftijdsgenoten maar ik krijg niet altijd waar ik recht op heb. Momenteel zijn mijn grootste bekommernissen: Kan ik mijn middelbaar afmaken in het gewoon onderwijs? En wat na het middelbaar? Begrijp me zeker niet verkeerd: ik ben heel blij met de kansen die ik krijg in het gewoon onderwijs maar niemand van mijn leeftijd zou zo moeten vechten voor wat hij wil en wakker liggen over zijn toekomst.

1 Opleidingsvorm 1 is gericht op maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving waar ondersteuning voorzien is. Dit onderwijs geeft de leerling een sociale vorming die leidt naar integratie in een beschermd leef- en/of werkmilieu.

In de brochure kan je meer lezen over:

  • inschrijvingsrecht
  • de grens tussen gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepast curriculum

Bestellen?

Mail naar info@gripvzw.be

Digitaal beschikbaar

Downloaden

Andere inspirerende verhalen?

Gerelateerde artikels

Onderwijs De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school? De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school? 26 aug 2020 / Seline Somers Onderwijs Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst 27 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten Validity, vroeger MDAC (Mental Disability Advocacy Center), blijft met de steun van GRIP vzw de klacht bij het Europees Comité voor de Sociale Rechten in verband met inclusief onderwijs in Vlaanderen ... 23 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? In 2 afleveringen kom je meer te weten over inclusief onderwijs. 15 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen 12 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ 05 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? 04 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? 29 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen 20 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister 03 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ 23 mrt 2020 / Seline Somers Onderwijs Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum 21 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs 20 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio 18 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget 17 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs 14 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof 07 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op 06 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs Potential: Power to teach all Potential: Power to teach all (Toekomstige) leerkrachten competenter maken in het creëren van een inclusieve leeromgevingen. 09 dec 2019 / Seline Somers Onderwijs Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend 26 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ 19 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts 08 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ 06 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs Inclusief onderwijs wordt niet naar de prullenmand verwezen. GRIP is tevreden met de duidelijkheid die minister Weyts brengt. 28 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs 28 okt 2019 / Marie Aeles Onderwijs Opiniestukken regeerakkoord Opiniestukken regeerakkoord Op 1 oktober 2019 publiceerde de nieuwe Vlaamse regering hun regeerakkoord. 11 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Q&A inclusief onderwijs Q&A inclusief onderwijs Op zondag 8 september 2019 was de documentaire ‘Inclusief’ van Ellen Vermeulen te zien op Canvas. Daar een film niet alles kan tonen beantwoordt GRIP de 5 meest gestelde vragen. 10 sep 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat na het basisonderwijs? Wat na het basisonderwijs? Vanaf schooljaar 2019 – 2020 zijn er een aantal wijzigingen aan de toelatingsvoorwaarden voor het eerste leerjaar van het secundair onderwijs. Wat betekent dit nu? 19 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Startnota Vlaamse onderhandelingen Startnota Vlaamse onderhandelingen Wat betekenen nu deze enkele zinnen in de startnota? 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school In 2017 schreef GRIP een adviesnota over de ondersteuning in het gewoon onderwijs. Ondertussen is het nieuwe ondersteuningsmodel ingevoerd en bijgestuurd. Tijd voor een update van onze nota. 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Onderwijs is een veel besproken thema tijdens de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei 2019. Wat verwacht GRIP rond inclusie en M-decreet? 20 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Officiële communicatie met betrekking tot nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning  types 2, 4, 6 en 7. 06 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Inclusie, ervaring uit het buitenland Inclusie, ervaring uit het buitenland Hoe ervaren Vlamingen inclusief onderwijs in het buitenland? 10 apr 2019 / Seline Somers Onderwijs Hoe verder met het M-decreet? Hoe verder met het M-decreet? De Vlaamse, federale en Europese verkiezingen komen er aan en onderwijs is een hot topic in aanloop naar deze verkiezingen. Het M-decreet wordt alweer druk bediscussieerd. 29 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Minister Crevits praat de stijging van leerlingen in het buitengewoon onderwijs opnieuw goed. 04 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Hoe staat GRIP tegenover de nieuwe maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften opgenomen in onderwijsdecreet XXIX? 11 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen ... 04 feb 2019 / Seline Somers
Verberg submenu