Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio
![Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio](/CMS_pictures/2020217162048905_lio.jpg-width.jpg)
Lio is 7 jaar en zit in het eerste leerjaar van het gewoon basisonderwijs. Zij volgt een Individueel Aangepast Curriculum en heeft een verslag type 2. De ouders van Lio, Lies en Sam, vertellen over de noodzaak van samenwerking en ondersteuning.
Lies en Sam: Onze dochter Lio is reeds vanaf de kinderopvang aan haar inclusief traject begonnen samen met haar tweelingbroer Brent. Omdat het voor ons op dat moment in haar leven nog niet duidelijk was hoe haar beperking zou evolueren - wat we tot op heden trouwens nog steeds niet weten – hebben we haar de weg van haar broer laten volgen. Haar welbevinden is zeer belangrijk en we volgen dit dan ook nauwlettend op. We merken dat Lio óns voornamelijk meeneemt op haar inclusiepad!
Onze eerste inschrijving toonde meteen een harde realiteit, de school – een Freinetschool1 - die zichzelf als ‘open voor iedereen’ profileerde, bleek al snel haar slogan niet na te komen. Onze dochter was een groot probleem en zou alleen maar voor extra werk en druk zorgen voor de school en de leerkrachten. De school had het volgens hen al druk genoeg.
Hier is voor ons het échte inclusieverhaal begonnen: het besef dat inclusie geen evidente en vrije keuze is. We hebben toen steun gezocht bij Ouders voor Inclusie2.
We moesten dus op zoek naar een andere school, zowel voor Lio als voor haar broer, want waar zij niet welkom is, kan ook hij niet welkom zijn. We hebben contact opgenomen met de 2 scholen waar we op de wachtlijst stonden. De eerst school die we contacteerden, klonk aan de telefoon meteen afstandelijk en weigerachtig. Bij de tweede school was het gesprek gelukkig beter: het was warm en met veel interesse in onze kinderen. De keuze was voor ons meteen duidelijk. De school had vragen en angsten maar had ook zin om ervoor te gaan. En tot op heden zitten onze kinderen nog steeds op die school.
Onze betrokkenheid in het traject van Lio is heel groot. Die wordt gewaardeerd. We hebben om de 3 maanden een overleg om alles te bespreken. Wij brengen ook tips en advies mee vanuit de therapie (logo, cognitieve, …) en bekijken hoe die gebruikt kunnen worden in de school. De ondersteuner bezorgt ons wekelijks een verslag. Iedereen werkt samen en ondersteunt elkaar. Als we vragen hebben dan kunnen we momenteel bij iedereen terecht. De drempel is laag en veilig om zaken aan te kaarten. Zo kan je naar ons gevoel het beste resultaat behalen. Wanneer bepaalde schakels in het team niet meewerken en er is geen communicatie, geen plan, geen structuur, dan lukt het niet. Ook dit hebben we meegemaakt in deze school.
Maar wat volgend schooljaar en de schooljaren nadien? Dat is een heikel punt in het hele traject. Het gaat nog te vaak over “We zullen het proberen en dan zien we volgend jaar wel weer verder”. Je krijgt als kind en ouder die garantie niet zwart op wit. Je moet dat echt afdwingen en zelfs dan weet je het nog niet zeker. Gaat er wel een leerkracht zich geroepen voelen? Gaan we een andere ondersteuner hebben en gaat die ook goed zijn? Hoeveel uren ondersteuning gaan er zijn? Die twijfels maken het zwaar.
Lio krijgt 2 uur ondersteuning per week van het ondersteuningsnetwerk. Al heeft ze wettelijk recht op 5,3 uur. Maar het ondersteuningsnetwerk mag die uren volgens eigen denken verdelen. Momenteel is de ondersteuning absoluut niet voldoende! Onze dochter heeft veel meer begeleiding nodig om voldoende te kunnen groeien en zich te ontplooien. De middelen die ze in het buitengewoon onderwijs zou krijgen zijn niet evenredig met de uren die nu worden gegeven. De huidige ondersteuning kan geen volwaardige inclusie garanderen. Het zorgt ervoor dat de klasleerkracht te zwaar belast wordt en dat ze te weinig ruimte krijgt om een mooi traject op te bouwen met Lio.
Bij de overgang naar het nieuwe ondersteuningsmodel heeft Lio slechts ondersteuning ontvangen vanaf december. Ze zat toen in de derde kleuterklas en het was geen vruchtvol jaar. Een verloren jaar mag je gerust zeggen. Dat heeft ons als ouders heel veel energie gekost, op elk vlak. Zo erg dat je het wilt opgeven.
Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio, de leerkracht en de school. Een team dat een open blik creëert, goed samenwerkt, elkaar ondersteunt en vooral goed communiceert. Dit jaar hebben we zo een team: dat doet deugd, heel veel deugd. Het zorgt ervoor dat onze dochter zich goed voelt en vooruitgaat op haar eigen ritme. Het blijft echter nog steeds pionierswerk.
1 Een Freinetschool is een methodeschool waar belang gehecht wordt aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op het vergaren van kennis maar ook op sociaalemotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt.
2 www.oudersvoorinclusie.be
In de brochure kan je meer lezen over:
- Soorten verslagen opgemaakt in fase 2 van het zorgcontinuüm?
- Diagnose nodig of niet?
- Types?
- Nood aan ondersteuning
- Gevolg onvoldoende ondersteuning
Bestellen?
Mail naar info@gripvzw.be
Digitaal beschikbaar
Gerelateerde artikels
![Commissie Inclusief Onderwijs presenteert advies: Vlaamse Regering aan zet om toekomst van Scholen voor Iedereen te bepalen](/CMS_pictures/202471514265087_tekengebied-1.jpg-square.jpg)
![vraag en antwoord: onderwijs](/CMS_pictures/20231114143845664_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Info en gespreksavond inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2023428124310957_canva-avond-io.jpg-square.jpg)
![De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school?](/CMS_pictures/202082514438305_corona-5213394-1920.jpg-square.jpg)
![Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst](/CMS_pictures/2020723175412167_keep-it-simple-3340381990.jpg-square.jpg)
![Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia?](/CMS_pictures/2020512162334181_unia.jpg-square.jpg)
![Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen](/CMS_pictures/2020512144746837_cover-draaiboek.jpg-square.jpg)
![Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’](/CMS_pictures/2020429134941958_schema-beleidscyclus.jpg-square.jpg)
![Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet?](/CMS_pictures/202054115234783_inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen](/CMS_pictures/20204209743762_hefbomen-voor-inclusie.jpg-square.jpg)
![Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister](/CMS_pictures/20204294958889_bezorgdheden-van-ouders.jpg-square.jpg)
![Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum](/CMS_pictures/20202219353497_foto-sofie-2.jpg-square.jpg)
![Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202022085942122_sem.jpg-square.jpg)
![Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs](/CMS_pictures/2020218153634685_jonathan.jpg-square.jpg)
![De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget](/CMS_pictures/202023153351584_ot2.jpg-square.jpg)
![Potential: Power to teach all](/CMS_pictures/20191251453344_power-to-teach-all.jpg-square.jpg)
![Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’](/CMS_pictures/2019111917649462_20191114-133637.jpg-square.jpg)
![' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs](/CMS_pictures/2019102812348632_gripkomop.jpg-square.jpg)
![Opiniestukken regeerakkoord](/CMS_pictures/2019101120359545_reacties.jpg-square.jpg)
![Q&A inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Wat na het basisonderwijs?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Startnota Vlaamse onderhandelingen](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs?](/CMS_pictures/201952010421287_wat-verwacht-grip.jpg-square.jpg)
![Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Inclusie, ervaring uit het buitenland](/CMS_pictures/2019410102019353_vigo.jpg-square.jpg)
![Hoe verder met het M-decreet?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs?](/CMS_pictures/20181126142453453_shutterstock-560369872.jpg-square.jpg)
![School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap](/CMS_pictures/20181113113110149_maxim.jpg-square.jpg)
![GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits](/CMS_pictures/20181019153136753_hilde-crevits-1445144080--kopie.jpg-square.jpg)
![Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend?](/CMS_pictures/2018101194253730_shoe-red-color-student-christmas-hipster-700367-pxhere.com.jpg-square.jpg)
![Rapport onderwijsexperts](/CMS_pictures/2018910151044728_shutterstock-1174870978-1.jpg-square.jpg)
![Overgangsmaatregelen kleine types](/CMS_pictures/2018627141555947_hilde-crevits-overgangsmaatregelen.jpg-square.jpg)
![M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs.](/CMS_pictures/201851114644305_m-decreet.jpg-square.jpg)
![Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/201841221364780_inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Geweigerd op school: het verhaal van Merel](/CMS_pictures/2018328184126563_foto-merel.jpg-square.jpg)
![Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel?](/CMS_pictures/20171031133054467_teacher-aide1.jpg-square.jpg)
![Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Een schooljaar begint op 1 september...](/CMS_pictures/201710101513755_opstart-1-september.jpg-square.jpg)
![Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap](/CMS_pictures/20171010143312122_932d6570-0ba8-11e6-8c53-235c0252d20a-web-scale-0-0820441-0-0820441--.jpg-square.jpg)
![Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20171010141435142_pabs-nodig.jpg-square.jpg)
![GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel](/CMS_pictures/201710101364564_ondersteuningsnetwerk.jpg-square.jpg)
![Ondersteuningsmodel een valse start?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017](/CMS_pictures/2017101011214560_1-september.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding](/CMS_pictures/2017821622444_rechtszaak.jpg-square.jpg)
![Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor](/CMS_pictures/2017811135541638_crevits.jpg-square.jpg)
![Financieringsmodellen inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2018126171016728_onderwijs-potlood.jpg-square.jpg)
![Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs](/CMS_pictures/201781484046698_plein013-lr10311.jpg-square.jpg)
![Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie](/CMS_pictures/2018126173535864_logo-ovi.jpg-square.jpg)
![Aan het werk met een handicap: redelijke aanpassingen op het werk](/CMS_pictures/20171016114316781_brochure-werk-2017.jpg-square.jpg)
![Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert.](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201781495217674_studentteacher-700x300.jpg-square.jpg)
![Inclusief onderwijs na het M-decreet?](/CMS_pictures/201812118385553_kinderen-in-de-klas.jpg-square.jpg)
![Actie 2016 - Onderwijs](/CMS_pictures/201912814472848_still-03.jpg-square.jpg)
![Actie 2016 - PAB in onderwijs](/CMS_pictures/201912815522106_mijnassistent13.jpg-square.jpg)
![Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2018121184316444_kinderen-in-de-klas2.jpg-square.jpg)
![Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Open brief ouders Maxim](/CMS_pictures/2018111381043325_io-maxim.jpg-square.jpg)
![1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![De M van 'Meer inclusie'?](/CMS_pictures/2018121192950905_kind-in-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Europese klacht inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20181211102515635_logo-mdac.jpg-square.jpg)
![Persbericht: M-decreet goedgekeurd](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Uitbreiding tolkuren in het onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap?](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs'](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/201911583424824_dsc01299.jpg-square.jpg)
![Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs](/Content/pictures/placeholderarticle.png)
![Persbericht: Onderwijs met een handicap, genoeg rondjes gedraaid!](/Content/pictures/placeholderarticle.png)