Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio

Onderwijs Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio

Lio is 7 jaar en zit in het eerste leerjaar van het gewoon basisonderwijs. Zij volgt een Individueel Aangepast Curriculum en heeft een verslag type 2. De ouders van Lio, Lies en Sam, vertellen over de noodzaak van samenwerking en ondersteuning.

Lies en Sam: Onze dochter Lio is reeds vanaf de kinderopvang aan haar inclusief traject begonnen samen met haar tweelingbroer Brent. Omdat het voor ons op dat moment in haar leven nog niet duidelijk was hoe haar beperking zou evolueren - wat we tot op heden trouwens nog steeds niet weten – hebben we haar de weg van haar broer laten volgen. Haar welbevinden is zeer belangrijk en we volgen dit dan ook nauwlettend op. We merken dat Lio óns voornamelijk meeneemt op haar inclusiepad!

Onze eerste inschrijving toonde meteen een harde realiteit, de school – een Freinetschool1 - die zichzelf als ‘open voor iedereen’ profileerde, bleek al snel haar slogan niet na te komen. Onze dochter was een groot probleem en zou alleen maar voor extra werk en druk zorgen voor de school en de leerkrachten. De school had het volgens hen al druk genoeg.

Hier is voor ons het échte inclusieverhaal begonnen: het besef dat inclusie geen evidente en vrije keuze is. We hebben toen steun gezocht bij Ouders voor Inclusie2.

We moesten dus op zoek naar een andere school, zowel voor Lio als voor haar broer, want waar zij niet welkom is, kan ook hij niet welkom zijn. We hebben contact opgenomen met de 2 scholen waar we op de wachtlijst stonden. De eerst school die we contacteerden, klonk aan de telefoon meteen afstandelijk en weigerachtig. Bij de tweede school was het gesprek gelukkig beter: het was warm en met veel interesse in onze kinderen. De keuze was voor ons meteen duidelijk. De school had vragen en angsten maar had ook zin om ervoor te gaan. En tot op heden zitten onze kinderen nog steeds op die school.

Onze betrokkenheid in het traject van Lio is heel groot. Die wordt gewaardeerd. We hebben om de 3 maanden een overleg om alles te bespreken. Wij brengen ook tips en advies mee vanuit de therapie (logo, cognitieve, …) en bekijken hoe die gebruikt kunnen worden in de school. De ondersteuner bezorgt ons wekelijks een verslag. Iedereen werkt samen en ondersteunt elkaar. Als we vragen hebben dan kunnen we momenteel bij iedereen terecht. De drempel is laag en veilig om zaken aan te kaarten. Zo kan je naar ons gevoel het beste resultaat behalen. Wanneer bepaalde schakels in het team niet meewerken en er is geen communicatie, geen plan, geen structuur, dan lukt het niet. Ook dit hebben we meegemaakt in deze school.

Maar wat volgend schooljaar en de schooljaren nadien? Dat is een heikel punt in het hele traject. Het gaat nog te vaak over “We zullen het proberen en dan zien we volgend jaar wel weer verder”. Je krijgt als kind en ouder die garantie niet zwart op wit. Je moet dat echt afdwingen en zelfs dan weet je het nog niet zeker. Gaat er wel een leerkracht zich geroepen voelen? Gaan we een andere ondersteuner hebben en gaat die ook goed zijn? Hoeveel uren ondersteuning gaan er zijn? Die twijfels maken het zwaar.

Lio krijgt 2 uur ondersteuning per week van het ondersteuningsnetwerk. Al heeft ze wettelijk recht op 5,3 uur. Maar het ondersteuningsnetwerk mag die uren volgens eigen denken verdelen. Momenteel is de ondersteuning absoluut niet voldoende! Onze dochter heeft veel meer begeleiding nodig om voldoende te kunnen groeien en zich te ontplooien. De middelen die ze in het buitengewoon onderwijs zou krijgen zijn niet evenredig met de uren die nu worden gegeven. De huidige ondersteuning kan geen volwaardige inclusie garanderen. Het zorgt ervoor dat de klasleerkracht te zwaar belast wordt en dat ze te weinig ruimte krijgt om een mooi traject op te bouwen met Lio.

Bij de overgang naar het nieuwe ondersteuningsmodel heeft Lio slechts ondersteuning ontvangen vanaf december. Ze zat toen in de derde kleuterklas en het was geen vruchtvol jaar. Een verloren jaar mag je gerust zeggen. Dat heeft ons als ouders heel veel energie gekost, op elk vlak. Zo erg dat je het wilt opgeven.

Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio, de leerkracht en de school. Een team dat een open blik creëert, goed samenwerkt, elkaar ondersteunt en vooral goed communiceert. Dit jaar hebben we zo een team: dat doet deugd, heel veel deugd. Het zorgt ervoor dat onze dochter zich goed voelt en vooruitgaat op haar eigen ritme. Het blijft echter nog steeds pionierswerk.

1 Een Freinetschool is een methodeschool waar belang gehecht wordt aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op het vergaren van kennis maar ook op sociaalemotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt.
2 www.oudersvoorinclusie.be

In de brochure kan je meer lezen over:

  • Soorten verslagen opgemaakt in fase 2 van het zorgcontinuüm?
  • Diagnose nodig of niet?
  • Types?
  • Nood aan ondersteuning
  • Gevolg onvoldoende ondersteuning

Bestellen?

Mail naar info@gripvzw.be

Digitaal beschikbaar

Downloaden

Andere inspirerende verhalen?

Gerelateerde artikels

Verberg submenu