De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget

Onderwijs De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget

Ot is 10 jaar en gaat naar het vijfde leerjaar in het gewoon basisonderwijs. Hij volgt het gewoon curriculum en heeft een verslag type 4. Mama Kaat vertelt over zijn doorzettingsvermogen. 

Kaat: Ot is, voor zover wij weten, zowel in Vlaanderen als in Nederland, het eerste kind met zijn type handicap dat inclusief onderwijs volgt. De meeste kinderen met zijn complexe problematiek krijgen uitzondering van leerplicht . Ze komen dan meestal in de zorg terecht en krijgen geen onderwijs. Slechts enkele uitzonderingen volgen buitengewoon onderwijs. Dus we wisten totaal niet wat we moesten verwachten toen we Ot inschreven in een gewone school.

Ot zit al zijn ganse schoolloopbaan in dezelfde Freinetschool . We ondervonden geen problemen bij de inschrijving omdat we onmiddellijk aangaven dat Ot voltijds ondersteuning nodig heeft en dat wij die zouden bewerkstelligen. Dat wil niet zeggen dat zijn parcours altijd even gemakkelijk is geweest maar de school wou ervoor gaan.

Het is die voltijdse ondersteuning die tot nog toe voor de nodige problemen heeft gezorgd. We stonden bij de start van zijn schoolloopbaan nog op de wachtlijst voor een PAB-budget, dus we moesten heel creatief zijn. We hebben beroep gedaan op stagiairs, vrijwilligers, ondersteuners die wij privé betaalden en diensten van de thuiszorg. Dit zorgde echter niet voor continuïteit in de begeleiding. De kwaliteit van de ondersteuning was ook niet altijd ok maar we hadden geen andere keuze.

In de kleuterschool waren de vele wissels in begeleiding in zeker mate nog haalbaar. Het was ook niet zo erg als Ot een aantal periodes niet naar school kon. Maar vanaf de lagere school diende er continuïteit te zijn zowel voor de school als voor Ot. Het begon dus moeilijker te worden. 

De overgang van de kleuterschool naar het eerste leerjaar is voor elk kind een grote stap. Toch is het voor Ot vlot verlopen, mede dankzij het feit dat hij op dezelfde school is gebleven: het is een kleine school en er wordt klasoverschrijdend gewerkt, alle kinderen kennen hem en, natuurlijk ook belangrijk, de inzet van de juf. De juf van het eerste leerjaar heeft het super gedaan al was het een heel moeilijk jaar, zowel voor Ot als voor zijn klasgenoten.

Een aantal dagen voor de start van het tweede leerjaar kregen we van de dienst waarmee we onze belangrijkste samenwerking hadden, plots te horen dat zij Ot niet meer gingen ondersteunen. We hadden toen ook nog geen PAB-budget. Dit betekende dat we voor Ot in een paar dagen tijd ongeveer een halftijdse ondersteuning moesten zoeken en dit met zo goed als geen financiële middelen. Ik heb toen besloten om mijn werk op te geven om Ot voltijds te kunnen ondersteunen op school. Ook voor de school was het een grote stap om een ouder hiervoor voltijds in de klas toe te laten. Maar de school begreep dat er geen andere oplossingen waren en in overleg met de juf ging de directie akkoord. Over de jaren heen gaven leerkrachten soms aan dat het teveel werd maar we hebben steeds manieren gevonden om verder te doen. De school heeft ook altijd met ons naar oplossingen gezocht.

De periode zonder PAB-budget was een periode met constante stress omdat we zo afhankelijk waren van vrijwilligers er geen continuïteit was in Ot zijn ondersteuning. De juf bijvoorbeeld moest die wisselende ondersteuning steeds zien zitten. En ook van Ot vroeg het veel. Het duurt ongeveer 2 maanden voordat een ondersteuner Ot volledig begrijpt. Door de vele wissels heeft hij het een tijd moeilijk gehad om nieuwe ondersteuners te vertrouwen en blokkeerde hij volledig. 

Tijdens dat tweede leerjaar werd in mei het PAB-budget effectief toegekend. We stonden 6 jaar op de wachtlijst. Die toekenning heeft onmiddellijk stress en (financiële) druk weggenomen. Het budget zorgt voor een standvastiger ondersteuning en dat maakt heel veel verschil voor Ot. De ondersteuning is ook veel kwaliteitsvoller omdat we de assistenten zelf kunnen kiezen. Vroeger ging Ot zijn energie naar het opbouwen van een relatie met zijn ondersteuners. Dat is nu niet meer aan de orde. Hij kan nu meer energie steken in zijn vriendschappen en zijn ontwikkeling.

Ot volgt geen individueel aangepast curriculum (IAC) omdat de school zegt: elk individu is uniek. Hij volgt de leerstof zoals zijn vrienden en de aanpassingen zijn doorgedreven. We zien dat we alles kunnen aanpassen zodat hij de leerstof kan opnemen. Hij verwerkt niet alles op dezelfde manier als de andere leerlingen maar we gaan af op wat hij ons aangeeft. 

We vertrekken niet altijd van de handboeken op school maar we vertrekken van de eindtermen. Wat moet Ot behalen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij de leerstof opneemt? Zowel Ot als wij hebben veel inspraak. Hij is heel graag met taal bezig en communiceert met een spraakcomputer. Zijn stem in het verhaal is heel belangrijk. Dat werkt heel goed. Het is plezant voor hem dat zijn inspanningen gezien en geapprecieerd worden. Want wij weten niet hoe het voelt om in zijn lichaam te functioneren.

Tot op heden kan hij heel mooi volgen. Op zijn manier maar steeds mee met het curriculum. Hij kan dus nog steeds op het einde van het 6de leerjaar zijn getuigschrift basisonderwijs behalen. De school heeft een heel grote basiszorg. Ze werken niet alleen zo voor Ot maar bekijken elke leerling als uniek. We hebben met onze school wel echt heel veel geluk. 

We denken nu zelfs al aan het middelbaar onderwijs. Niet alleen aan welke richtingen haalbaar zijn maar ook aan waar zijn vriendjes naar school zullen gaan. Die zijn heel belangrijk voor hem en zijn natural support. Ze vragen bijvoorbeeld: “Wanneer mogen we naar de film zonder een begeleider?”

Ot krijgt ongeveer 2 uur ondersteuning vanuit het buitengewoon onderwijs. Dat is niet altijd met dezelfde begeleider. Er waren jaren dat we al na een aantal maanden de samenwerking stopzetten. Het is voor een begeleider - met 2 uur in de week – moeilijk om Ot goed te leren kennen. Je voelt dat er binnen de begeleiders van het buitengewoon onderwijs weinig expertise is om de kinderen met zo een complexe problematiek en hun leerkrachten te ondersteunen. Er wordt niet gewerkt vanuit een inclusieve visie. Door de begeleiders van Ot werden werkmethoden uit het buitengewoon onderwijs  dikwijls gekopieerd naar het gewone onderwijs en dat werkt voor ons niet en ook niet voor de juffen van Ot. We zijn niet op zoek naar taakjes met een timer. We zijn op zoek naar hoe hij zinvol deel uitmaakt van de klas. Dat botste heel hard. 

We krijgen ook steeds de minst ervaren begeleiders alhoewel Ot één van de leerlingen met de meest complexe problematiek is. We hebben hier nooit iets over gezegd omdat we de begeleiding nodig hebben. 
Maar het afgelopen jaar hadden we wel een goede samenwerking met een  ondersteuner, zij deed het naar ons gevoel zoals het moest. Ze concentreerde zich vooral op de eindtermen. En als ze ergens vast zat, dan ging ze te rade bij anderen. Ze heeft ons als ouder ontlast en oplossingen aangeboden. Maar die begeleider zal het komende schooljaar niet meer de begeleider van Ot zijn wegens een wijziging binnen haar school. We hopen dat de opvolger de begeleiding van Ot op dezelfde manier zal aanpakken en dat we niet terug van nul moeten beginnen. Dit is echt heel frustrerend voor ons als ouder. Ook de begeleider van Ot zelf en de Freinetschool waren vragende partij om de begeleiding verder te zetten. 

Het is soms heel moeilijk. We hebben momenten gehad van “het gaat niet meer, het vergt te veel”. We twijfelden niet aan de keuze voor inclusief onderwijs, maar wel over hoe het praktisch haalbaar maken zonder de structurele ondersteuning waarop we lang hebben moeten wachten. We hebben heel veel veranderd in ons leven om Ot de kans te geven om gewoon onderwijs te kunnen volgen. Enerzijds ben ik heel blij dat we volgehouden hebben maar anderzijds is het heel jammer dat het zoveel energie vergt. Als ouder moet je stevig in je schoenen staan, overtuigd zijn om door te zetten. We begrijpen dat sommige gezinnen inclusie wel heel hard willen maar spijtig genoeg een ander pad moeten opgaan door het gebrek aan ondersteuning. Dat is spijtig. Het is niet voor iedereen weggelegd. Je hebt namelijk geen zekerheid dat het gaat lukken. Je bent heel kwetsbaar. Je geeft je job op maar morgen kan de school zeggen dat je kind niet meer welkom is. 

Momenteel ben ik nog steeds niet aan het werk omdat ik nog regelmatig inval als ondersteuner. Hopelijk lukt werken weer in de toekomst. Maar als we Ot nu samen zien met zijn vrienden, dan zien we dat het allemaal de moeite was en is. 

In de brochure kan je meer lezen over:

  • Zorgcontinuüm
  • Brede basiszorg en verhoogde zorg
  • PAB: concurrentie tussen gezinnen in noo
  • Waarom kiezen ouders voor inclusief onderwijs?
  • Wat is de meerwaarde van inclusief onderwijs voor elk kind?

Bestellen?

Mail naar info@gripvzw.be

Digitaal beschikbaar

Downloaden

Andere inspirerende verhalen?

Gerelateerde artikels

Onderwijs Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ 23 mrt 2020 / Seline Somers Onderwijs Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum 21 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs 20 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs 19 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio 18 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs 14 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof 07 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op 06 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs Potential: Power to teach all Potential: Power to teach all (Toekomstige) leerkrachten competenter maken in het creëren van een inclusieve leeromgevingen. 09 dec 2019 / Seline Somers Onderwijs Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend 26 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ 19 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts 08 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ 06 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs Inclusief onderwijs wordt niet naar de prullenmand verwezen. GRIP is tevreden met de duidelijkheid die minister Weyts brengt. 28 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs 28 okt 2019 / Marie Aeles Onderwijs Opiniestukken regeerakkoord Opiniestukken regeerakkoord Op 1 oktober 2019 publiceerde de nieuwe Vlaamse regering hun regeerakkoord. 11 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Q&A inclusief onderwijs Q&A inclusief onderwijs Op zondag 8 september 2019 was de documentaire ‘Inclusief’ van Ellen Vermeulen te zien op Canvas. Daar een film niet alles kan tonen beantwoordt GRIP de 5 meest gestelde vragen. 10 sep 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat na het basisonderwijs? Wat na het basisonderwijs? Vanaf schooljaar 2019 – 2020 zijn er een aantal wijzigingen aan de toelatingsvoorwaarden voor het eerste leerjaar van het secundair onderwijs. Wat betekent dit nu? 19 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Startnota Vlaamse onderhandelingen Startnota Vlaamse onderhandelingen Wat betekenen nu deze enkele zinnen in de startnota? 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school In 2017 schreef GRIP een adviesnota over de ondersteuning in het gewoon onderwijs. Ondertussen is het nieuwe ondersteuningsmodel ingevoerd en bijgestuurd. Tijd voor een update van onze nota. 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Onderwijs is een veel besproken thema tijdens de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei 2019. Wat verwacht GRIP rond inclusie en M-decreet? 20 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Officiële communicatie met betrekking tot nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning  types 2, 4, 6 en 7. 06 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Inclusie, ervaring uit het buitenland Inclusie, ervaring uit het buitenland Hoe ervaren Vlamingen inclusief onderwijs in het buitenland? 10 apr 2019 / Seline Somers Onderwijs Hoe verder met het M-decreet? Hoe verder met het M-decreet? De Vlaamse, federale en Europese verkiezingen komen er aan en onderwijs is een hot topic in aanloop naar deze verkiezingen. Het M-decreet wordt alweer druk bediscussieerd. 29 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari Minister Crevits praat de stijging van leerlingen in het buitengewoon onderwijs opnieuw goed. 04 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Hoe staat GRIP tegenover de nieuwe maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften opgenomen in onderwijsdecreet XXIX? 11 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen ... 04 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs? Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs? Op 18 oktober 2018 verspreidde minister Hilde Crevits een persbericht met de mededeling dat er opnieuw meer leerlingen zijn ingeschreven in het buitengewoon onderwijs ten opzichte van de vorige school ... 26 nov 2018 / Seline Somers Onderwijs School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap School wordt veroordeeld wegens weigeren van leerling met een handicap Primeur in Vlaanderen: rechter doet uitspraak over het niet naleven van het M-decreet. 13 nov 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits GRIP is verontwaardigd over de uitspraken van Minister Crevits Op 18 oktober 2018 verspreidde minister Crevits een persbericht over de stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Haar reactie op deze ‘groei’ is in strijd met de inclusieve vi ... 19 okt 2018 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend? Is de overgangsmaatregel kleine types door alle scholen gekend? Hoeveel ondersteuning kunnen scholen buitengewoon onderwijs bieden aan de kinderen met een (gemotiveerd) verslag kleine types en hun school voor gewoon onderwijs? GRIP ontvangt signalen van ouders dat ... 01 okt 2018 / Seline Somers Onderwijs Gelijke kansenbeleid VN-Verdrag Rapport onderwijsexperts Rapport onderwijsexperts De laatste dagen hebben een aantal onderwijsexperts zich uitgesproken over het Vlaamse onderwijs. Minister Crevits kreeg een nipte voldoende voor inclusief onderwijs. 10 sep 2018 / Seline Somers Overgangsmaatregelen kleine types Overgangsmaatregelen kleine types GRIP is tevreden met de overgangsmaatregelen die minister Crevits aankondigt voor de ondersteuning van leerlingen met een handicap bij inclusief onderwijs. 27 jun 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving M-decreet: wijzigingen aan bestaande regelgeving Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) legde op 7 juni 2018 het ontwerp van een wijzingsdecreet voor aan de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement. 06 jun 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs. Nog eens: debat over het M-decreet en inclusief onderwijs. Op donderdag 3 mei in de commissie onderwijs van het Vlaams parlement. 01 mei 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs? Discussie M-decreet: vooruit of achteruit met inclusief onderwijs? Heel wat discussie over het M-decreet. Moeten we nu op het vlak van inclusie stappen vooruit of achteruit zetten? 12 apr 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Geweigerd op school: het verhaal van Merel Geweigerd op school: het verhaal van Merel Nog steeds worden leerlingen met Downsyndroom geweigerd in Vlaamse scholen. 30 mrt 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs 30 mrt 2018 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Hoe verliep de opstart van het nieuwe ondersteuningsmodel? Vanuit een eerste inschatting komt GRIP tot de conclusie dat het nieuwe ondersteuningsmodel (nog) geen antwoord biedt op alle ondersteuningsnoden. 31 okt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs VN-Verdrag Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Huiswerk niet klaar voor ondersteuning leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs In De Juristenkrant staat Annelies D’Espallier stil bij de uitspraak van de rechter over het tekort aan ondersteuning voor leerlingen met een visuele handicap en de vraag hoe men, overeenkomstig het V ... 24 okt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Ondersteuning Een schooljaar begint op 1 september... Een schooljaar begint op 1 september... Op 1 september ging met het nieuwe schooljaar ook het nieuwe model voor ondersteuning voor het M-decreet van start. Eind goed, al goed? Journaliste Kaja Verbeke van Apache liet GRIP, het Steunpunt voo ... 08 sep 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap Persbericht GRIP: Inclusief schooljaar start met een handicap GRIP verstuurde een persbericht naar aanleiding van de opstart van het nieuwe schooljaar. Hierin besluiten we dat het ondersteuningsmodel een stap voorwaarts is maar onvoldoende. We focussen extra op ... 30 aug 2017 / Katrijn Ruts Onderwijs Ondersteuning Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Meer PAB's nodig voor inclusief onderwijs Het ontbreken van de toegang tot persoonlijke assistentie zet een rem op de doorbraak van het inclusief onderwijs in Vlaanderen. Minister Crevits en minister Vandeurzen dienen ervoor te zorgen dat er ... 24 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel GRIP spreekt zich uit over het nieuwe ondersteuningsmodel We wagen ons aan een eerste, voorlopige beoordeling van het ondersteuningsmodel zoals dit vanaf 1 september 2017 van start gaat. 23 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Ondersteuningsmodel een valse start? Ondersteuningsmodel een valse start? Er bereiken ons heel wat signalen dat veel scholen - in het gewoon en het buitengewoon onderwijs - niet klaar zijn om op 1 september van start te gaan met het nieuwe ondersteuningsmodel. 22 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Info nieuw ondersteuningsmodel 1 september 2017 Vanaf 1 september 2017 treedt een nieuw ondersteuningsmodel in werking. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de scholen voor gewoon onderwijs zullen op een nieuwe wijze ondersteund worden. 21 aug 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Gelijke kansenbeleid Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding Vlaamse Gemeenschap veroordeeld wegens te weinig GON-begeleiding De Vlaamse Gemeenschap wordt veroordeeld voor tekort aan GON-begeleiding. 30 jun 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Minister Crevits stelt nieuw ondersteuningsmodel voor Als reactie op een vraag van Caroline Gennez (sp.a), stelde minister Crevits in de commissie onderwijs van 18 mei (2017) het nieuwe ondersteuningsmodel voor. De vraag is natuurlijk of er nu vanaf 1 se ... 18 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Financieringsmodellen inclusief onderwijs Financieringsmodellen inclusief onderwijs De huidige bespreking in verband met het ondersteuningsmodel komt terecht in het woelig watertje van de belangen van de Vlaamse onderwijskoepels. Maar wat weten we eigenlijk over financieringsmodellen ... 17 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs Persbericht GRIP 10 mei 2017: minister Crevits komt te laat met duidelijkheid over de ondersteuning binnen inclusief onderwijs. 10 mei 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie Inclusiedag van Ouders voor Inclusie: pleidooi voor een onderwijssysteem zonder segregatie Op zaterdag 18 maart ging in de Thomas More Hogeschool in Geel de Inclusiedag van Ouders voor Inclusie door. Machteld Verbruggen opende de dag met een oproep om werk te maken van ondersteuning en flex ... 20 mrt 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert. Minister Crevits tevreden met evolutie inclusief onderwijs. GRIP relativeert. "De invoering van het M-decreet leidt er inderdaad toe dat meer kinderen les volgen in het regulier onderwijs", zegt minister Crevits. Dit lezen we op de nieuwssite van de VRT naar aanleiding van het ... 19 feb 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school Adviesnota: ondersteuning nodig in de gewone school GRIP pleit voor de realisatie van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Met het M-decreet werd daar een eerste stap voor gezet, maar verdere stappen zijn dringend nodig. GRIP verwacht dat vanaf september ... 17 feb 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs VN-Verdrag Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? GRIP streeft naar het recht op inclusief onderwijs. Naar aanleiding van een artikel in De Standaard (24 januari) kregen we heel wat reacties van ouders die vinden dat hun kinderen best geholpen worden ... 31 jan 2017 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Inclusief onderwijs na het M-decreet? Inclusief onderwijs na het M-decreet? Er is een jarenlange discussie aan vooraf gegaan, maar sinds september 2015 is het M-decreet van kracht.  Hoe moet het nu verder met dat inclusief onderwijs, na dit M-decreet ? 12 dec 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs Nieuwe richtlijnen van de VN voor inclusief onderwijs Het VN-Comité voor de Rechten van Personen met een Handicap stelt aanbevelingen op om inclusief onderwijs waar te maken. Een wegwijzer voor iedereen die in Vlaanderen betrokken is bij onderwijs en het ... 02 sep 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast Na een jaar M-decreet: inschrijvingsrecht niet steeds correct toegepast Met de start van het nieuwe schooljaar, komt ook de discussie over inclusief onderwijs terug 'uit vakantie'. Het M-decreet is in voege sinds het vorige schooljaar. Een van de vaststellingen is dat de ... 22 aug 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Mensenrechten Open brief ouders Maxim Open brief ouders Maxim Dat er nog een lange weg te gaan is om inclusief onderwijs waar te maken wordt duidelijk uit de brief van de ouders van Maxim aan de leerkrachten van de Sint-Lutgardis Openluchtschool in Schoten. GRIP ... 28 mei 2016 / Patrick Vandelanotte Onderwijs 1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs 1 jaar Bourgeois I: inclusief onderwijs Een dik jaar geleden startte de huidige Vlaamse Regering haar beleid. We bekeken het beleid voor het beleidsdomein Onderwijs vanuit een handicap-gelijkekansenbril. 16 nov 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs De M van 'Meer inclusie'? De M van 'Meer inclusie'? Op 1 september 2015 trad het M-decreet in werking. Dit liet heel veel stof opwaaien. GRIP probeert wat klaar te zien in al dat stof. 20 jul 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs Minister Hilde Crevits wil werk maken van meer ondersteuning bij inclusief onderwijs Op zaterdag 14 maart 2015 was minister van Onderwijs, Hilde Crevits, te gast op de inclusiedag van Ouders voor Inclusie. 16 mrt 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits Het ABC van het M-decreet volgens minister Crevits Naar aanleiding van een aantal beslissingen van de Vlaamse regering op vrijdag 13 februari, geeft minister Crevits meer uitleg in een 'ABC van het M-decreet'. Heel duidelijk stelt ze ook dat elk kind ... 13 feb 2015 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd Het M-decreet moet correct worden uitgevoerd Inclusief onderwijs en het M-decreet kwamen begin december aan bod bij Hautekiet (Radio 1) en Koppen (Eén). 16 dec 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Europese klacht inclusief onderwijs Europese klacht inclusief onderwijs MDAC (Mental Disability Advocacy Center) dient, met de steun van GRIP, een klacht in bij de Europese Sociale Raad omdat er in Vlaanderen te weinig werk wordt gemaakt van inclusief. 25 apr 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht: M-decreet goedgekeurd Persbericht: M-decreet goedgekeurd Het Vlaams parlement keurde het M-decreet goed. GRIP wijst er in een persbericht op dat dit M-decreet geen recht voorziet op inclusief onderwijs en dus in strijd is met het VN-Verdrag inzake de Rechte ... 12 mrt 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs Twee hoorzittingen over inclusief onderwijs Al wie inclusief onderwijs een warm hart toedraagt kijkt al jarenlang uit naar de nodige beleidsmaatregelen. 17 jan 2014 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Uitbreiding tolkuren in het onderwijs Uitbreiding tolkuren in het onderwijs De Vlaamse overheid breidt de ondersteuning van dove leerlingen door tolken Vlaamse Gebarentaal en schrijftolken fors uit. 04 dec 2013 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag Persbericht GRIP: Vlaamse regering gaat in tegen VN-Verdrag De Vlaamse regering gaf vandaag (20 september 2013) haar goedkeuring aan het voorontwerp van 'decreet betreffende belangrijke en noodzakelijke maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoe ... 20 sep 2013 / Patrick Vandelanotte Onderwijs GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht GRIP kijkt toe op nieuw decreet inschrijvingsrecht De minister van Onderwijs Pascal Smet legt eerstdaags een voorstel van decreet voor aan de Vlaamse regering omtrent het inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap. GRIP dringt erop aan om een ... 08 mei 2012 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen Hof van Beroep: Vlaamse Gemeenschap discrimineert dove leerlingen Mijlpaal voor gelijke onderwijskansen voor dove leerlingen: Het Hof van Beroep te Gent bevestigt de veroordeling van de Vlaamse Gemeenschap wegens de weigering van redelijke aanpassingen voor personen ... 12 sep 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap? Het einde van leerzorg, maar toch op weg naar een steviger inschrijvingsrecht voor leerlingen met een handicap? Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) maakte begin september de beslissingen bekend in verband met leerzorg. GRIP betreurt dat het leerzorgkader opgegeven wordt, maar hoopt dat de aangekond ... 07 sep 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer Nieuw voorstel inschrijvingsrecht legt VN-Verdrag naast zich neer In juni en juli wordt op de commisie Onderwijs en Gelijke Kansen van het Vlaams Parlement een voorstel van decreet betreffende het inschrijvingsrecht besproken. Volgens GRIP houdt dit voorstel geen re ... 20 jun 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs Standpuntnota inschrijvingsrecht inclusief onderwijs In oktober 2010 verspreidde GRIP een recent onderzoek omtrent de inschrijvingsproblematiek van kinderen met een beperking in het reguliere onderwijs. 29 apr 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs' Congres: 'Het recht op inclusief onderwijs' Naar aanleiding van het verschijnen van het boek 'Het recht op inclusief onderwijs' van Machteld Verbruggen, ging op vrijdag 20 januari een congres door rond dit thema. 24 jan 2011 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school Onderzoek: barrières bij de zoektocht naar geschikte school Gelijke rechten voor ieder kind? Of toch niet? Overal ter wereld voeren kinderen met een beperking, samen met hun ouders, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden ingeschreven en opgenomen in ... 05 jul 2010 / Patrick Vandelanotte Onderwijs 10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs 10 jaar pleidooi voor inclusief onderwijs Onderwijs ligt aan de basis van inclusie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat GRIP vanaf de beginjaren een actief pleidooi houdt voor meer en beter inclusief onderwijs. We overlopen 10 jaar pleidooi ... 26 apr 2010 / Patrick Vandelanotte Onderwijs Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs Persconferentie: de kostprijs van inclusief onderwijs Inclusief onderwijs beter ondersteunen. Onderzoek brengt hoge kost voor ouders aan het licht. 15 sep 2008 / Patrick Vandelanotte
Verberg submenu