Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?
![Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?](/CMS_pictures/202132314726189_schermafbeelding-2021-03-22-171618.jpg-width.jpg)
Update coronamaatregelen
Op 21 maart 2021 kondigde minister van onderwijs Ben Weyts extra maatregelen aan om tijdens de 2 weken tot aan de paasvakantie het risico op coronabesmettingen maximaal te beperken via:
- klasgroepen indoor strikt gescheiden;
- zo veel mogelijk activiteiten in open lucht;
- zo weinig mogelijk contact tussen volwassenen;
- in gemeenten met stijgende trend: vanaf 1 besmetting afstandsonderwijs voor klas in kwestie.
Lees hier de volledige update.
Beperk contact tussen volwassenen tot een minimum
Door deze maatregel zijn niet-essentiële derden niet meer toegelaten op scholen. Enkel volgende buitenstaanders zijn nog welkom:
- CLB-personeel
- leraren in opleiding
- externe praktijkleraren
- verpleegkundigen en therapeuten
- persoonlijke assistenten
- personeel van een MFC of revalidatiecentrum
- tolken voor doven en slechthorenden.
In deze opsomming worden de ondersteuners van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften niet vernoemd. Betekent het dat zij niet meer toegelaten worden op een school?
Ondersteuning via een ondersteuner is een redelijke aanpassing
Na contact met het kabinet van minister Weyts werd duidelijk dat dit een bewuste keuze is. Maar ondersteund worden door een ondersteuner is een redelijke aanpassing. Is het opschorten van deze redelijke aanpassing dan geen discriminatie?
In de loop van maandag 22 maart 2021 heeft het kabinet zijn communicatie aangepast:
"De ondersteuners blijven hun kerntaak uitoefenen. Ze bieden ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, de schoolteams en hun leerkrachten. Het is niet de bedoeling dat ondersteuners andere taken uitvoeren.
Van 22 maart tot aan de paasvakantie worden in het leerplichtonderwijs derden niet meer toegelaten binnen de schooluren, behalve de hoogst noodzakelijk uitzonderingen.
Ondersteuners bieden daarom tot aan de paasvakantie maximaal digitaal ondersteuning. Wanneer ondersteuning fysiek in de school nodig is, kan ondersteuning wel op school. Wat niet kan is ondersteuners die van school naar school gaan en zo dus het risico op verspreiding van het virus verhogen. Wat kan is om eventueel ondersteuners aan één school toe te wijzen.
Ondersteuning kan naargelang de fase en de ondersteuningsnoden wel een andere vorm krijgen, naargelang of leerlingen les volgen op school of via afstandsonderwijs.
Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die les volgen op school, bieden ondersteuners –ondersteuning in de school . Houd op vlak van veiligheidsmaatregelen en gebruik van beschermingsmateriaal rekening met de geldende veiligheidsmaatregelen per pandemiefase.
Betrek en informeer in dit proces ook ouders en leerlingen."
Wat betekent dit nu voor de leerling met specifieke onderwijsbehoeften?
- Ondersteuning gaat het liefst zoveel mogelijk digitaal door.
- Het opschorten van de ondersteuning op school mag niet als gevolg hebben dat een leerling niet naar school kan. De ondersteunende instantie dient een alternatief uit te werken zodanig dat de leerling alsnog de lessen fysiek op school kan volgen.
- Een ondersteuner mag fysiek nog ondersteuning geven op maximum 1 school.
- Een ondersteuner mag dus fysiek geen ondersteuning geven op verschillende scholen. Een combinatie van fysieke ondersteuning op 1 school met digitale ondersteuning op andere scholen is ook toegestaan.
Wat zegt het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap in tijden van crisis?
In artikel 11 van dit verdrag lezen we:
'Artikel 11 Risicovolle situaties en humanitaire noodsituaties
De Staten die Partij zijn nemen in overeenstemming met hun verplichtingen uit hoofde van het internationale recht, met inbegrip van het internationale humanitaire recht en internationale mensenrechtenverdragen alle nodige maatregelen om de bescherming en veiligheid van personen met een handicap in risicovolle situaties, met inbegrip van gewapende conflicten, humanitaire noodsituaties en natuurrampen, te waarborgen.'
Het artikel benadrukt dat de rechten van personen met een handicap, dus ook het recht aan ondersteuning binnen het inclusief onderwijs, niet alleen behouden maar versterkt moet worden in tijden van crisis en noodsituaties.
Wat als de leerling met specifieke onderwijsbehoeften tot aan de paasvakantie geen extra ondersteuning meer ontvangt?
- Ga in gesprek met de school: Welke effect zal dit hebben op de leerling met specifieke onderwijsbehoeften? Wie zal de leemte opvangen?
- Ga in gesprek met de ondersteunende instantie: bespreek de noodzakelijkheid en zoek samen naar oplossingen.
- Vind je nergens gehoor? Doe een melding bij UNIA.
Meer info?
Ouders voor Inclusie en Steunpunt voor Inclusie volgen dit ook op de voet op. Hier vind je meer info.
Je kan ook contact opnemen met Evelien van Steunpunt voor Inclusie via:
- evelien@oudersvoorinclusie.be
- 0471 42 10 86
Gerelateerde artikels
![Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs: Evolutie naar Scholen voor Iedereen](/CMS_pictures/202471113352131_schermafbeelding-2024-07-11-om-13.34.48.jpg-square.jpg)
![Chadia: “Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd in plaats van haar inclusief onderwijstraject goed te ondersteunen?”](/CMS_pictures/202471113855854_chadia.jpeg-square.jpg)
![GRIP is geen voorstander van campusscholen](/CMS_pictures/2024424165332328_shutterstock-2278587971.jpg-square.jpg)
![Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'](/CMS_pictures/202432618194371_coalitie-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon](/CMS_pictures/202425912992_download.jpg-square.jpg)
![Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel](/CMS_pictures/20231130123956506_b4200e008e7921b25748242d1f3c392d.jpg-square.jpg)
![Commissie inclusief onderwijs is gestart](/CMS_pictures/2023929173729427_whatsapp-image-2023-09-29-at-17.37.03.jpeg-square.jpg)
![Wat betekent het Decreet Leersteun nu voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?](/CMS_pictures/202391103813974_20228251993730-banner.jpg-width.jpg-square.jpg)
![Alweer een forse stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/2023830144353205_shutterstock-632278037.jpg-square.jpg)
![Gaat de Vlaamse regering ermee akkoord dat minister Weyts het VN-Verdrag naast zich neerlegt?](/CMS_pictures/2023630135127577_shutterstock-1838738371.jpg-square.jpg)
![Het fundament van het M-decreet ‘inschrijvingsrecht voor alle leerlingen in het gewoon onderwijs’ blijft overeind in het Decreet Leersteun](/CMS_pictures/20235419371350_sequence-01.00-00-09-23.still001.jpg-square.jpg)
![Waarom blijft minister Weyts aanhouden om leerlingen die niet voldoen aan de ‘norm’ uit te sluiten?](/CMS_pictures/202342410551823_img-2020.jpg-square.jpg)
![Toedienen van medische zorgen op school](/CMS_pictures/202344141851289_shutterstock-1046242816.jpg-square.jpg)
![Ontwerp Decreet leersteun schiet tekort](/CMS_pictures/2023329153825140_ben-weyts.jpg-square.jpg)
![GRIP lanceert mini-docu ‘SAMen inclusief onderwijs’](/CMS_pictures/202331912495697_campagnebeeld.jpg-square.jpg)
![‘Leer mij groeien’ over onderwijs en kinderrechten](/CMS_pictures/20231291646154_schermafbeelding-2023-01-25-151343.jpg-square.jpg)
![Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten](/CMS_pictures/2022112815540830_bs-de-wilg-27.jpg-square.jpg)
![Persbericht: De ouders van ‘baby’ Pia kiezen voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2022111512479428_persbericht-vlaamse-parlementsleden.jpg-square.jpg)
![Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs](/CMS_pictures/202210515282368_schermafbeelding-2022-10-05-om-15.26.53.jpg-square.jpg)
![Handvaten tot meer inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20228251993730_banner.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie](/CMS_pictures/202271181736858_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Het Decreet Leersteun is nog niet voor morgen](/CMS_pictures/2022611121515626_shutterstock-1827541484.jpg-square.jpg)
![Van M-decreet naar begeleidingsdecreet](/CMS_pictures/202241916936443_torb.jpg-square.jpg)
![Kijk jij ook naar de hoorzitting over de conceptnota Decreet Leersteun?](/CMS_pictures/2022313113735730_commissie-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Het inschrijvingsrecht blijft ongewijzigd voor alle leerlingen](/CMS_pictures/202211320856795_schermafbeelding-2022-01-13-195934.jpg-square.jpg)
![#meerambitievoorinclusiefonderwijs](/CMS_pictures/2021826165117598_meerambitie.jpg-square.jpg)
![Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?](/CMS_pictures/20211220181048766_shutterstock-1858663297.jpg-square.jpg)
![Onderwijsinspectie lanceert een app om in gesprek te gaan met alle onderwijsactoren](/CMS_pictures/2021123144113613_voice.jpg-square.jpg)
![Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?](/CMS_pictures/2021122135054594_shutterstock-1817387276.jpg-square.jpg)
![Reactie conceptnota Decreet leersteun](/CMS_pictures/202182616432813_shutterstock-536236978.jpg-square.jpg)
![Welke vraag over het nieuwe Decreet Leersteun brandt er op jouw lippen?](/CMS_pictures/20218261530155_grip-inclusiecongres2021-logo-mailing.jpg-square.jpg)
![Koud](/CMS_pictures/20216291834628_206461592-330487868607261-6988993099507343904-n.jpg-square.jpg)
![Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus](/CMS_pictures/2021628152453848_conceptnota.jpg-square.jpg)
![Persbericht: GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202161611577419_terzake.jpg-square.jpg)
![Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school?](/CMS_pictures/20214117295928_welke-juridische-houvast.jpg-square.jpg)
![Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/2021211174333627_shutterstock-702264304.jpg-square.jpg)
![Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië](/CMS_pictures/202122163241886_unnamed.jpg-square.jpg)
![GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten](/CMS_pictures/2020716162632209_europees-sociaal-handvest.jpg-square.jpg)
![Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’?](/CMS_pictures/202042884423470_rendered.jpg-square.jpg)
![Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’](/CMS_pictures/202032311422956_rapport-ondersteuningsmodel.jpg-square.jpg)
![GRIP stelt voor: #onderwijs](/CMS_pictures/202021110522434_84745885-1006083383097138-2708604452159356928-n.jpg-square.jpg)
![M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof](/CMS_pictures/20201714367601_rekenhof.jpg-square.jpg)
![België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op](/CMS_pictures/20201614628831_logo-nl-ec.jpg-square.jpg)
![Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201986114710423_support-2355701-1920.jpg-square.jpg)
![Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ?](/CMS_pictures/202425151456173_220603-inclusie-onderwijs-felien-122.jpg-square.jpg)