Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?
Update coronamaatregelen
Op 21 maart 2021 kondigde minister van onderwijs Ben Weyts extra maatregelen aan om tijdens de 2 weken tot aan de paasvakantie het risico op coronabesmettingen maximaal te beperken via:
- klasgroepen indoor strikt gescheiden;
- zo veel mogelijk activiteiten in open lucht;
- zo weinig mogelijk contact tussen volwassenen;
- in gemeenten met stijgende trend: vanaf 1 besmetting afstandsonderwijs voor klas in kwestie.
Lees hier de volledige update.
Beperk contact tussen volwassenen tot een minimum
Door deze maatregel zijn niet-essentiële derden niet meer toegelaten op scholen. Enkel volgende buitenstaanders zijn nog welkom:
- CLB-personeel
- leraren in opleiding
- externe praktijkleraren
- verpleegkundigen en therapeuten
- persoonlijke assistenten
- personeel van een MFC of revalidatiecentrum
- tolken voor doven en slechthorenden.
In deze opsomming worden de ondersteuners van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften niet vernoemd. Betekent het dat zij niet meer toegelaten worden op een school?
Ondersteuning via een ondersteuner is een redelijke aanpassing
Na contact met het kabinet van minister Weyts werd duidelijk dat dit een bewuste keuze is. Maar ondersteund worden door een ondersteuner is een redelijke aanpassing. Is het opschorten van deze redelijke aanpassing dan geen discriminatie?
In de loop van maandag 22 maart 2021 heeft het kabinet zijn communicatie aangepast:
"De ondersteuners blijven hun kerntaak uitoefenen. Ze bieden ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, de schoolteams en hun leerkrachten. Het is niet de bedoeling dat ondersteuners andere taken uitvoeren.
Van 22 maart tot aan de paasvakantie worden in het leerplichtonderwijs derden niet meer toegelaten binnen de schooluren, behalve de hoogst noodzakelijk uitzonderingen.
Ondersteuners bieden daarom tot aan de paasvakantie maximaal digitaal ondersteuning. Wanneer ondersteuning fysiek in de school nodig is, kan ondersteuning wel op school. Wat niet kan is ondersteuners die van school naar school gaan en zo dus het risico op verspreiding van het virus verhogen. Wat kan is om eventueel ondersteuners aan één school toe te wijzen.
Ondersteuning kan naargelang de fase en de ondersteuningsnoden wel een andere vorm krijgen, naargelang of leerlingen les volgen op school of via afstandsonderwijs.
Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die les volgen op school, bieden ondersteuners –ondersteuning in de school . Houd op vlak van veiligheidsmaatregelen en gebruik van beschermingsmateriaal rekening met de geldende veiligheidsmaatregelen per pandemiefase.
Betrek en informeer in dit proces ook ouders en leerlingen."
Wat betekent dit nu voor de leerling met specifieke onderwijsbehoeften?
- Ondersteuning gaat het liefst zoveel mogelijk digitaal door.
- Het opschorten van de ondersteuning op school mag niet als gevolg hebben dat een leerling niet naar school kan. De ondersteunende instantie dient een alternatief uit te werken zodanig dat de leerling alsnog de lessen fysiek op school kan volgen.
- Een ondersteuner mag fysiek nog ondersteuning geven op maximum 1 school.
- Een ondersteuner mag dus fysiek geen ondersteuning geven op verschillende scholen. Een combinatie van fysieke ondersteuning op 1 school met digitale ondersteuning op andere scholen is ook toegestaan.
Wat zegt het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap in tijden van crisis?
In artikel 11 van dit verdrag lezen we:
'Artikel 11 Risicovolle situaties en humanitaire noodsituaties
De Staten die Partij zijn nemen in overeenstemming met hun verplichtingen uit hoofde van het internationale recht, met inbegrip van het internationale humanitaire recht en internationale mensenrechtenverdragen alle nodige maatregelen om de bescherming en veiligheid van personen met een handicap in risicovolle situaties, met inbegrip van gewapende conflicten, humanitaire noodsituaties en natuurrampen, te waarborgen.'
Het artikel benadrukt dat de rechten van personen met een handicap, dus ook het recht aan ondersteuning binnen het inclusief onderwijs, niet alleen behouden maar versterkt moet worden in tijden van crisis en noodsituaties.
Wat als de leerling met specifieke onderwijsbehoeften tot aan de paasvakantie geen extra ondersteuning meer ontvangt?
- Ga in gesprek met de school: Welke effect zal dit hebben op de leerling met specifieke onderwijsbehoeften? Wie zal de leemte opvangen?
- Ga in gesprek met de ondersteunende instantie: bespreek de noodzakelijkheid en zoek samen naar oplossingen.
- Vind je nergens gehoor? Doe een melding bij UNIA.
Meer info?
Ouders voor Inclusie en Steunpunt voor Inclusie volgen dit ook op de voet op. Hier vind je meer info.
Je kan ook contact opnemen met Evelien van Steunpunt voor Inclusie via:
- evelien@oudersvoorinclusie.be
- 0471 42 10 86