Decreet Individueel Maatwerk is goedgekeurd maar wat nu?
Op 14 januari 2022 werd het decreet Maatwerk bij individuele inschakeling (in de volksmond: Decreet Individueel Maatwerk) door de ministerraad bekrachtigd en afgekondigd. Dit decreet werd aangenomen door het Vlaams Parlement op 12 januari 2022. Op 1 januari 2023 gaat het van start.
Doelstelling
Het Decreet Individueel Maatwerk heeft door middel van een vereenvoudigd regelgevend kader als doelstelling tijdelijke, maar verlengbare ondersteuning op maat te bieden aan mensen met een arbeidshandicap in functie van tewerkstelling op (in eerste instantie) de reguliere arbeidsmarkt.
Een stap in de goede richting maar … met een aantal bezorgdheden
Zoals u al kon lezen in het artikel ‘Reactie ontwerpdecreet maatwerk bij individuele inschakeling’ is dit decreet een stap in de goede richting maar had GRIP een aantal bezorgdheden:
- Het ontwerpdecreet blijft in strijd met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap. Ook al is het een stap vooruit.
- Het ontwerpdecreet is niet geschreven vanuit een werknemersperspectief.
- Het verplicht maken van een ondersteuningsplan is een goede zaak indien doelstellingen, noden en aanpassingen worden opgenomen.
- Een begeleidingspremie naast een loonpremie is een stap voorwaarts.
- Persoonlijke assistentie is niet opgenomen in het ontwerpdecreet.
- Zelfstandigen zetten weinig stappen vooruit.
- Redelijke aanpassingen worden niet vernoemd.
- De grens tussen wat gedekt wordt door de loonpremie en wat gedekt wordt door een begeleidingspremie is onduidelijk.
- Een open end financiering voor beide premies is een must.
- Er is een verderzetting van de uitsluiting van de federale en Vlaamse overheid. Voor lokale en provinciale overheden zijn er nog steeds beperkingen voorzien, voor personen in dienst vóór 1 januari 2008.
Lees de volledige nota:
Verdere verfijning is nodig
Het Decreet Individueel Maatwerk schetst het kader met betrekking tot de ondersteuning van personen met een handicap op de werkvloer. Via uitvoeringsbesluiten dient deze wetgeving nog concreter gemaakt te worden.
GRIP vraagt om in deze uitvoeringsbesluiten:
- Rekening te houden met art. 27 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap.
- Meer rekening te houden met wat een werknemer nodig heeft.
- Het verplicht maken dat doelstellingen, noden en aanpassingen worden opgenomen in een ondersteuningsplan.
- Duidelijk te omschrijven wat er onder loonpremie valt en wat er onder begeleidingspremie valt.
- De mogelijkheid toestaan om assistentie in te schakelen onder begeleidingspremie.
- De andere bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregelen (BTOM’s) te vermelden en specifiëren.
- Het recht op redelijke aanpassingen te benoemen en Universal Design naar voren te schuiven als een goede geïntegreerde aanpak om een organisatie te organiseren.
- Een open-end financiering te voorzien voor beide premies.
- Geen beperkingen te voorzien voor lokale en provinciale overheden.
- De ondersteuningspremie tot 75% van het gewaarborgd gemiddelde minimummaandinkomen niet af te toppen.