Minister Weyts legt het VN-Verdrag naast zich neer
Artikel Knack
Het weekblad Knack publiceerde deze week een artikel waarin een aantal leerkrachten in debat gaat met minister van Onderwijs Ben Weyts.
GRIP is verontwaardigd
GRIP keek toch op bij het lezen van dit stukje uit het gesprek:
Lezen we dit goed?
De Vlaamse minister van Onderwijs meent dat hij het VN-Verdrag dat de rechten van leerlingen met een handicap vastlegt, niet moet volgen?
En de heer Van Holderbeke, zelf leerkracht in het buitengewoon onderwijs, noemt verenigingen die opkomen voor inclusief onderwijs op basis van het VN-Verdrag "fundamentalisten"?
GRIP is verontwaardigd en reageert.
Minister Ben Weyts legt het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap naast zich neer
De uitspraken van minister Weyts zijn heel verontrustend. Hij legt het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap gewoon naast zich neer. Kan een minister eigenhandig beslissen om een aangegaan internationaal engagement zomaar te negeren? En gaan zijn collega-ministers hiermee akkoord?
Wat zegt het VN-Verdrag nu over inclusief onderwijs?
In 2009 ratificeerde België het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (VRPH). Dit wil zeggen dat de overheid zich engageert om het Verdrag stap voor stap in te voeren.
Wat betekent dat nu voor het onderwijs?
Artikel 24 stelt heel duidelijk dat inclusief onderwijs een recht is voor alle leerlingen met een handicap en dat kinderen met een handicap niet op grond van hun handicap worden uitgesloten. Er dient dus werk gemaakt te worden van een inclusief onderwijssysteem. Er staat letterlijk: "teneinde dit recht zonder discriminatie en op basis van gelijke kansen te verwezenlijken, waarborgen Staten die Partij zijn een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus".
Het VN-comité heeft ook aangegeven (in General Comment n°4) dat de overheid een tijdsgebonden stappenplan dient uit te werken om te evolueren naar één inclusief onderwijssysteem voor alle leerlingen. Veertien jaar na de ondertekening heeft Vlaanderen geen stappenplan. Sterker nog: de huidige minister van onderwijs legt het VN-Verdrag naast zich neer en blijft pleiten voor het behoud van een apart, segregerend buitengewoon onderwijs.
In augustus 2024 moet België zich in Genève verantwoorden tegenover het VN-Comité. Inclusief onderwijs zal één van de topics zijn. De minister van onderwijs zal worden uitgenodigd om de vragen te beantwoorden. Zal minister Weyts hierop ingaan om de leden van het VN-Comité ervan te overtuigen dat inclusief onderwijs niet de toekomst is?
Wie zijn die fundamentalistische organisaties?
Mr Van Holderbeke zegt in het gesprek: " ... maar veel organisaties die op een soms fundamentalistische manier opkomen voor inclusie …"
GRIP voelt zich aangesproken. GRIP is de Vlaamse mensenrechtenorganisatie van en voor personen met een handicap. Dus ja: wij komen op voor de mensenrechten van personen met een handicap, zoals vastgelegd in het VN-Verdrag handicap. Zijn wij dan fundamentalistisch?
'Fundamentalisme is het teruggrijpen op normen en waarden zoals deze oorspronkelijk het meest bekend en vaak ook algemeen gebruikelijk waren.' (Wikipedia)
Het VN-Verdrag legt een vernieuwende kijk op handicap vast, waarbij inclusie als nieuwe waarde én als recht wordt vastgelegd. We merken dat men het in Vlaanderen, niet alleen binnen onderwijs, heel moeilijk heeft met die paradigmashift.
Maar wie is er hier fundamentalistisch?