Commissie inclusief onderwijs is gestart
![Commissie inclusief onderwijs is gestart](/CMS_pictures/2023929173729427_whatsapp-image-2023-09-29-at-17.37.03.jpeg-width.jpg)
In het Decreet Leersteun staat vermeld dat er een onafhankelijk commissie inclusief onderwijs dient samengesteld te worden. De commissie heeft als opdracht een advies te formuleren over de evolutie naar een nog meer inclusief onderwijs en de rol van gewoon en buitengewoon onderwijs, en dit tegen 30 juni 2024.
Het eerste overleg is doorgegaan op donderdag 28 september 2023.
Opdracht commissie
Die houdt ten minste in dat de commissie:
1° nagaat op welke wijze een gefaseerde evolutie naar een nog meer inclusief onderwijssysteem verdergezet kan worden, conform het decreet van 8 mei 2009 houdende instemming met het Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap, en het facultatief protocol bij het Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap, opgemaakt in New York op 13 december 2006;
2° een visie en strategie ontwikkelt over hoe dat beleidsmatig aangepakt kan worden;
3° een concreet plan van aanpak voorstelt dat maximaal rekening houdt met de haalbaarheid en uitvoerbaarheid voor de onderwijsinstellingen en hun personeelsleden, voor ouders en leerlingen;
4° de rol van het buitengewoon onderwijs expliciteert die ze ziet in de gefaseerde evolutie naar een nog meer inclusief onderwijssysteem.
Samenstelling commissie
De samenstelling van de onafhankelijke commissie ziet er als volgt uit:
1° de voorzitter van de commissie;
2° vier experten uit het hoger onderwijs met deskundigheid op het vlak van onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, vanuit het perspectief van een inclusieve onderwijscontext, vanuit de context van het buitengewoon onderwijs en vanuit een juridisch perspectief;
3° zes onderwijsprofessionals waarvan twee uit het gewoon onderwijs, één uit het leersteunmodel, twee uit het buitengewoon onderwijs en één uit de centra voor leerlingenbegeleiding;
4° één ouder van een leerling met specifieke onderwijsbehoeften, op voordracht van NOOZO, de Vlaamse adviesraad handicap;
5° één persoon met een handicap, op voordracht van NOOZO, de Vlaamse adviesraad handicap;
6° één leerling, op voordracht van de Vlaamse scholierenkoepel;
7° twee personeelsleden van het Departement Onderwijs en Vorming, die de werking van de commissie ondersteunen.
Wat daarna?
Het advies wordt in consensus tussen de leden van de commissie opgesteld en uiterlijk tegen 30 juni 2024 bezorgd aan de Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, bezorgt het advies aan het Vlaams Parlement en legt het advies voor aan de Vlaamse onderwijsraad.
Gerelateerde artikels
![Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs: Evolutie naar Scholen voor Iedereen](/CMS_pictures/202471113352131_schermafbeelding-2024-07-11-om-13.34.48.jpg-square.jpg)
![Chadia: “Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd in plaats van haar inclusief onderwijstraject goed te ondersteunen?”](/CMS_pictures/202471113855854_chadia.jpeg-square.jpg)
![GRIP is geen voorstander van campusscholen](/CMS_pictures/2024424165332328_shutterstock-2278587971.jpg-square.jpg)
![Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'](/CMS_pictures/202432618194371_coalitie-inclusief-onderwijs.jpg-square.jpg)
![GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon](/CMS_pictures/202425912992_download.jpg-square.jpg)
![Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel](/CMS_pictures/20231130123956506_b4200e008e7921b25748242d1f3c392d.jpg-square.jpg)
![Wat betekent het Decreet Leersteun nu voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?](/CMS_pictures/202391103813974_20228251993730-banner.jpg-width.jpg-square.jpg)
![Alweer een forse stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/2023830144353205_shutterstock-632278037.jpg-square.jpg)
![Gaat de Vlaamse regering ermee akkoord dat minister Weyts het VN-Verdrag naast zich neerlegt?](/CMS_pictures/2023630135127577_shutterstock-1838738371.jpg-square.jpg)
![Het fundament van het M-decreet ‘inschrijvingsrecht voor alle leerlingen in het gewoon onderwijs’ blijft overeind in het Decreet Leersteun](/CMS_pictures/20235419371350_sequence-01.00-00-09-23.still001.jpg-square.jpg)
![Waarom blijft minister Weyts aanhouden om leerlingen die niet voldoen aan de ‘norm’ uit te sluiten?](/CMS_pictures/202342410551823_img-2020.jpg-square.jpg)
![Toedienen van medische zorgen op school](/CMS_pictures/202344141851289_shutterstock-1046242816.jpg-square.jpg)
![Ontwerp Decreet leersteun schiet tekort](/CMS_pictures/2023329153825140_ben-weyts.jpg-square.jpg)
![GRIP lanceert mini-docu ‘SAMen inclusief onderwijs’](/CMS_pictures/202331912495697_campagnebeeld.jpg-square.jpg)
![‘Leer mij groeien’ over onderwijs en kinderrechten](/CMS_pictures/20231291646154_schermafbeelding-2023-01-25-151343.jpg-square.jpg)
![Vlaamse parlementsleden Commissie Onderwijs ondergedompeld in inspirerende inclusietrajecten](/CMS_pictures/2022112815540830_bs-de-wilg-27.jpg-square.jpg)
![Persbericht: De ouders van ‘baby’ Pia kiezen voor inclusief onderwijs](/CMS_pictures/2022111512479428_persbericht-vlaamse-parlementsleden.jpg-square.jpg)
![Stop met het uitbreiden van het buitengewoon en investeer in kwalitatief inclusief onderwijs](/CMS_pictures/202210515282368_schermafbeelding-2022-10-05-om-15.26.53.jpg-square.jpg)
![Handvaten tot meer inclusief onderwijs](/CMS_pictures/20228251993730_banner.jpg-square.jpg)
![Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie](/CMS_pictures/202271181736858_220603-inclusie-onderwijs-felien-354.jpg-square.jpg)
![Het Decreet Leersteun is nog niet voor morgen](/CMS_pictures/2022611121515626_shutterstock-1827541484.jpg-square.jpg)
![Van M-decreet naar begeleidingsdecreet](/CMS_pictures/202241916936443_torb.jpg-square.jpg)
![Kijk jij ook naar de hoorzitting over de conceptnota Decreet Leersteun?](/CMS_pictures/2022313113735730_commissie-onderwijs.jpg-square.jpg)
![Het inschrijvingsrecht blijft ongewijzigd voor alle leerlingen](/CMS_pictures/202211320856795_schermafbeelding-2022-01-13-195934.jpg-square.jpg)
![#meerambitievoorinclusiefonderwijs](/CMS_pictures/2021826165117598_meerambitie.jpg-square.jpg)
![Hoe meer buitengewoon onderwijs hoe beter. Is dit onderwijsbeleid wel legaal?](/CMS_pictures/20211220181048766_shutterstock-1858663297.jpg-square.jpg)
![Onderwijsinspectie lanceert een app om in gesprek te gaan met alle onderwijsactoren](/CMS_pictures/2021123144113613_voice.jpg-square.jpg)
![Wat als busvervoer voor leerlingen buitengewoon onderwijs overbodig werd?](/CMS_pictures/2021122135054594_shutterstock-1817387276.jpg-square.jpg)
![Reactie conceptnota Decreet leersteun](/CMS_pictures/202182616432813_shutterstock-536236978.jpg-square.jpg)
![Welke vraag over het nieuwe Decreet Leersteun brandt er op jouw lippen?](/CMS_pictures/20218261530155_grip-inclusiecongres2021-logo-mailing.jpg-square.jpg)
![Koud](/CMS_pictures/20216291834628_206461592-330487868607261-6988993099507343904-n.jpg-square.jpg)
![Minister Weyts neemt het recht op inclusief onderwijs niet serieus](/CMS_pictures/2021628152453848_conceptnota.jpg-square.jpg)
![Persbericht: GRIP vraagt programmatiestop in het buitengewoon onderwijs](/CMS_pictures/202161611577419_terzake.jpg-square.jpg)
![Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school?](/CMS_pictures/20214117295928_welke-juridische-houvast.jpg-square.jpg)
![Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner?](/CMS_pictures/202132314726189_schermafbeelding-2021-03-22-171618.jpg-square.jpg)
![Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs?](/CMS_pictures/2021211174333627_shutterstock-702264304.jpg-square.jpg)
![Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië](/CMS_pictures/202122163241886_unnamed.jpg-square.jpg)
![GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten](/CMS_pictures/2020716162632209_europees-sociaal-handvest.jpg-square.jpg)
![Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’?](/CMS_pictures/202042884423470_rendered.jpg-square.jpg)
![Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’](/CMS_pictures/202032311422956_rapport-ondersteuningsmodel.jpg-square.jpg)
![GRIP stelt voor: #onderwijs](/CMS_pictures/202021110522434_84745885-1006083383097138-2708604452159356928-n.jpg-square.jpg)
![M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof](/CMS_pictures/20201714367601_rekenhof.jpg-square.jpg)
![België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op](/CMS_pictures/20201614628831_logo-nl-ec.jpg-square.jpg)
![Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school](/CMS_pictures/201986114710423_support-2355701-1920.jpg-square.jpg)
![Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ?](/CMS_pictures/202425151456173_220603-inclusie-onderwijs-felien-122.jpg-square.jpg)