Het kenniscentrum Leerpunt is operationeel
Verschillende evaluaties van het huidige onderwijssysteem geven aan dat binnen het zorgcontinuüm fase 0 en 1 dienen versterkt te worden. De overheid investeert om deze fases te versterken door een nieuw kenniscentrum Leerpunt op te richten.
We stellen graag het Leerpunt even voor.
Doelstellingen Leerpunt
Bij de oprichting kreeg Leerpunt van de Vlaamse regering concrete doelstellingen opgelegd:
- Ontwikkelen van een onafhankelijke, toegankelijke en wetenschappelijk onderbouwde kennisbasis over wat werkt op het vlak van didactisch handelen, rekening houdende met diverse contexten en leermiddelen;
- Vertalen van deze kennisbasis naar de Vlaamse klas- en schoolpraktijk om leraren te ondersteunen in hun dagelijkse klaspraktijk;
- Gericht en helder communiceren, verspreiden en valoriseren van de kennis;
- Ondersteunen en stimuleren van het gebruik van deze kennis door leraren(teams) in de dagelijkse klas- en schoolpraktijk, met respect voor de eigen pedagogische projecten en met expliciete aandacht voor het versterken van het reflecterend en onderzoekend handelen van de leraren.
Lancering website en toolkit
Het Leerpunt heeft zijn eerste initiatieven voorgesteld: een website met een toolkit voor leerkrachten. De toolkit vat internationaal onderzoek samen en visualiseert 3 kerncomponenten: effect, kost en sterkte van de evidentie. Dit kan scholen en leerkrachten richting geven bij het nemen van beslissingen over bijvoorbeeld huiswerk, feedback, werken met niveaugroepen of peer tutoring.
Effect, kost en sterkte van de evidentie van het Leerpunt
Zal de investering van 3 miljoen euro per jaar te voelen zijn tot in de klaslokalen? Zullen schoolteams hiermee voldoende ondersteund worden om fase 0 en 1 binnen hun school verder uit te bouwen? Zullen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften beter begeleid worden?
Wie zal het effect, kost en sterkte van de evidentie van het Leerpunt onderzoeken?
Wat verwacht GRIP van het Leerpunt?
GRIP is tevreden dat de overheid investeert in het versterken van fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm. Hoe sterker scholen zijn in deze fases, hoe minder leerlingen/scholen er beroep dienen te doen op extra ondersteuning van een leersteuncentrum.
GRIP verwacht dan ook dat de tools, aangereikt door het Leerpunt, een effect zullen hebben op de klasvloer. Dat de scholen en leerkrachten met deze tools aan de slag kunnen, om zo leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften extra te ondersteunen. Het Leerpunt kan dus bijdragen tot het verder implementeren van inclusief onderwijs.
GRIP vindt het wel een gemiste kans dat er geen vertegenwoordiging is van leerlingen met een handicap binnen de structuur van het Leerpunt.
In de missie en visie wordt er echter niet gesproken over inclusie(f onderwijs). GRIP vindt dit zeer merkwaardig daar de doelstelling van het Leerpunt het versterken is van scholen om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften beter te begeleiden. GRIP zal dit grondig blijven opvolgen.