Reactie conceptnota Decreet leersteun
De Vlaamse regering keurde op vrijdag 25 juni 2021 de conceptnota Decreet leersteun goed. Voor GRIP betekent dit duidelijk geen vooruitgang voor het inclusief onderwijs. In tegendeel op heel wat vlakken gaat men achteruit of blijft men stilstaan: geen enkele ambitie op het vlak van inclusief onderwijs (de term inclusief onderwijs is in de nota zelfs niet terug te vinden), meer doorverwijzing naar en versterking van het buitengewoon onderwijs, …
Door geen financiële input te voorzien in dit grote dossier is het nogmaals duidelijk dat inclusief onderwijs niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Er is momenteel al een te kort aan ondersteuning. De voorgestelde aanpassingen zullen er niet voor zorgen dat de problematiek met betrekking tot voldoende ondersteuning opgelost zal zijn.
GRIP eist meer ambitie
GRIP eist dan ook meer ambitie voor inclusief onderwijs (#meerambitievoorinclusiefonderwijs) door voor elk kind en ouder het recht te vrijwaren om te kunnen kiezen voor inclusief onderwijs en alsook tijdens het inclusietraject ten allen tijde ondersteunt te worden.
Hou ook onze actie #meerambitievoorinclusiefonderwijs in de gaten dat start op 1 september 2021.
Bezorgdheden conceptnota
GRIP formuleerde de volgende bezorgdheden:
- De conceptnota is in strijd met het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap en niet conform art. 22 ter van de grondwet
- Buitengewoon onderwijs wordt opnieuw versterkt
- Er is geen langetermijnvisie naar één inclusief onderwijssysteem en er wordt een extra spoor bij gecreëerd
- ‘Elk kind op de juiste plaats’ is achteruitgang in vergelijking met het M-decreet
- Kaders en taal met betrekking tot inclusief onderwijs is verdwenen
- Kinderen en hun ouders hebben een zwakke rechtspositie
- Zullen kinderen/jongeren betrokken worden in hun inclusietraject?
- Kinderen en hun ouders worden niet gezien als gelijkwaardige partners
- De klassenraad mag niet ‘finaal’ de beslissing hebben om al of niet een inschrijving te ontbinden
- Ouders van leerlingen uit de kleine types mogen niet meer kiezen van waar de ondersteuning komt
- Studiebewijs als men een Individueel Aangepast Curriculum volgt is mogelijk
- Waar kunnen kinderen en hun ouders met een klacht terecht?
- Bij de ouder- en belangenorganisaties was er geen consensus over de vijf speerpunten
- Het in kaart brengen van bepaalde zaken is een noodzaak
- Eindelijk een verplicht begeleidingstraject voor scholen die te veel weigeren
- Leerlingenbegeleiding wordt eindelijk een doorlichtingsitem
- Zullen CLB’s geen schrik hebben om (gemotiveerde) verslagen te schrijven om zo niet sneller doorgelicht te worden?
- Hoe zal de voldoende ondersteuning uitgewerkt worden in de praktijk?
- Professionaliseren van het leerkrachtenteam is echt nog wel nodig
- ‘Slapende’ (gemotiveerde) verslagen kunnen soms toch nog wakker worden
- Enkel zelfstandige instellingen zouden een leersteuncentrum mogen oprichten
- Is het mogelijk om dit decreet budgetneutraal in te voeren?
- Er is geen enkele link gemaakt met het beleidsdomein welzijn
Gerelateerde artikels
GRIP analyseert visienota inclusief onderwijs
Bedenkingen van GRIP bij de visienota inclusiever onderwijs
31 jul 2025 / Nina Boddin
Rapport Onderwijsinspectie: naar een sterkere samenwerking
13 dec 2024 / Seline Somers
Nieuwe beleidsnota onderwijs: een gemiste kans?
11 dec 2024 / Seline Somers
Reactie op het Vlaams regeerakkoord: inclusief onderwijs
12 nov 2024 / Seline Somers
Commissie Inclusief Onderwijs presenteert advies
13 jul 2024 / Seline Somers
Advies van de Commissie Inclusief Onderwijs
12 jul 2024 / Seline Somers
“Waarom wordt mijn dochter naar het buitengewoon onderwijs geduwd?"
Chadia getuigt.
01 jul 2024 / Katrijn Ruts
GRIP is geen voorstander van campusscholen
06 mei 2024 / Seline Somers
Coalitie Inclusief Onderwijs reageert op docu 'Gewoon Buitengewoon'
26 mrt 2024 / Seline Somers
GRIP reageert op TV-reeks Gewoon buitengewoon
06 feb 2024 / Patrick Vandelanotte