Vlaamse Parlementsleden commissie onderwijs op inclusieve uitstap

Onderwijs Foto van kleuters op een speelplaats waaronder Pia

Op vrijdag 18 november organiseerden Ouders voor Inclusie en GRIP een inspiratiedag inclusief onderwijs voor Vlaamse parlementsleden. Ze konden kennismaken met een tal van uiteenlopende trajecten.

Pia volgt inclusief kleuteronderwijs

Pia is 4 jaar zit in de tweede kleuterklas in BS De Wilg. Haar mama, Ellen De Meyer, is heel blij met het warme onthaal door de school. Moeilijkheden worden besproken tussen alle actoren (ouders, leerkracht, ondersteuners, vrijwilligers, …) en samen zoeken ze naar oplossingen. Het loopt zodanig vlot dat de leerkracht aangeeft dat er minder vrijwilligers tijdens de lessen nodig zijn. Ellen gaf wel aan de parlementsleden mee dat het niet ok is dat leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften afhankelijk zijn van vrijwilligers om een inclusietraject te laten slagen.

Zal het nieuwe Decreet Leersteun ervoor zorgen dat alle kinderen met specifieke onderwijsbehoeften de kans krijgen om inclusief onderwijs te volgen of is het enkel weggelegd als de ouders de regierol op zich nemen?

GRIP vraagt al langer om de regierol te geven aan de school voor gewoon onderwijs én om de ondersteuning te voorzien die leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften nodig hebben om inclusief onderwijs kwaliteitsvol te volgen.

De parlementsleden waren niet de enige bezoekers in de school van Pia. VTM en Het Laatste Nieuws zijn ook even langs geweest:

“In het weekend is ze zelfs teleurgesteld dat ze bij mama en papa moet blijven”: ‘baby Pia’ doet het bijzonder goed in ‘gewone’ kleuterklas

Hier staat mogelijk content uit een social media netwerk dat cookies kan gebruiken. U heeft hiervoor nog geen toestemming gegeven. Klik hier om dit toe te laten.

Groepsfoto van Jorrit en enkele Vlaamse parlementsleden

Jorrit studeert toegepaste psychologie

Groepsfoto van Jorrit en enkele Vlaamse parlementsleden

De aanwezigen konden ook kennis maken met Jorrit. Ook hij liep school in BS De Wilg. Na een geslaagd inclusief traject in het middelbaar studeert hij nu verder aan de hogeschool waar hij een bacheloropleiding volgt.

Jorrit werkte in het verleden mee aan het filmpje #mijn assistent. Hij  zat toen in het Sint-Rita College en volgde er inclusief onderwijs.

Overzichtsfoto van de lunch

Lunch

Overzichtsfoto van de lunch

Tijdens de lunch gingen de parlementsleden in gesprek met 3 jongeren die een inclusietraject in het regulier onderwijs hebben doorlopen en die nu in de ‘Wat na?-fase zitten.

Bedankt Ward en zijn medeleerlingen van OLVC Zottegem Centrum voor het lekkere eten.

Foto van Wout tijdens de lunch

Wout zoekt betaald werk

Foto van Wout tijdens de lunch

We maakten kennis met Wout die momenteel als vrijwilliger werkt op de reguliere arbeidsmarkt en ernaar uitkijkt om betaald te worden voor zijn job.

Hij getuigde vorig jaar over zijn inclusief schooltraject in dit filmpje

Foto van Sofie die haar verhaal vertelt aan enkele parlementsleden

Sofie wil zelfstandig gaan wonen

Foto van Sofie die haar verhaal vertelt aan enkele parlementsleden

Sofie studeert moraalwetenschappen aan de universiteit. Met dit interview van 2 jaar geleden kan je haar beter leren kennen. 

Ze is bezig met uit te zoeken op welke manier zelfstandig wonen mogelijk is. Je kan haar volgen via haar blog

De parlementsleden luisterden geboeid naar haar inclusietraject.

 

Foto van Femke tijdens de lunch in gesprek met parlementsleden

Femke heeft bijna haar bachelordiploma op zak

Foto van Femke tijdens de lunch in gesprek met parlementsleden

Femke zit in haar laatste maanden toegepaste psychologie. Ze heeft een visuele en motorische beperking door een niet aangeboren hersenletsel. Tijdens haar reguliere schoolloopbaan is ze op heel veel onbegrip gestoten. Opgeven was echter niet aan de orde en naar het buitengewoon onderwijs gaan zeker niet. Dankzij ondersteuning zowel in het reguliere- als hogeronderwijs heeft ze al een gans traject afgelegd. In februari start ze met een masteropleiding.

 

Inclusie is een totaalvisie

Na de lunch maakten we kennis met OLVC Zottegem campus centrum. Deze school is een TSO/BSO school met een inclusieve visie die ingebed is in de cultuur van de school. De leerling staat centraal en er worden oplossingen gezocht voor de moeilijkheden die leerlingen ondervinden. Dit kunnen zowel leerlingen met of zonder een handicap zijn. 

Tijdens de presentatie en het netwerkmoment gingen de parlementsleden in gesprek gaan met (ex)leerlingen, ouders, leerkrachten, leerlingbegeleiders, ondersteuners en directie.

Overzichtsfoto van ouders van de school
Overzichtsfoto van de personeelsleden en leerlingen van de school
Overzichtsfoto van de aanwezige genodigden

Gerelateerde artikels

Verberg submenu