Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari

Onderwijs Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs ook bij telling in februari

Minister Crevits praat de stijging van leerlingen in het buitengewoon onderwijs opnieuw goed.

Stijging aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs

In een persbericht op 4 maart 2019 van minister Crevits staat dat het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs niet alleen bij de telling in oktober is gestegen (zie ook artikel: Stijging aantal leerlingen buitengewoon onderwijs?) maar dat het fenomeen ook waar te nemen is bij de telling van 1 februari 2019 toeneemt. De stijging is zowel in het basis als secundair buitengewoon onderwijs type 9: leerlingen met een autismespectrumstoornis en een normale begaafdheid.

De weg naar inclusie is een geleidelijke weg

De minister haalt in het radionieuws van VRT aan: “De weg naar inclusie is een geleidelijke weg”. GRIP vindt het ook aangewezen om stap voor stap richting een inclusief onderwijssysteem te evolueren. Maar de ambitie die Vlaanderen met het M-decreet toont, is veel te laag. Dit haalt ook Stefan Grielens, directeur van het Vrije CLB-netwerk aan (De Standaard, 5 maart): "Het probleem is dat we vandaag niet duidelijk genoeg kiezen voor inclusief onderwijs. Hoog tijd om nu eens uit te spreken wat onze ambitie echt is".

Volgende legislatuur

GRIP is benieuwd welke stappen de volgende regering zal nemen om te voorzien dat alle leerlingen, en dus ook de leerlingen met autisme, voldoende ondersteuning krijgen in het gewoon inclusief onderwijs. Nu is het zo dat er nog een grote kloof is tussen de middelen die naar ondersteuning gaat voor leerlingen met autisme in het gewoon inclusief onderwijs en de middelen die naar het buitengewoon onderwijs gaan. De recente maatregel die zorgt voor een gelijkschakeling van middelen binnen de “kleine types” is immers niet van toepassing voor leerlingen met een verslag type 9 (zie ook artikels: Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs en Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering).

Beoordeling VN-Comité in Genève

Met deze stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs, heeft Vlaanderen niet meteen geen goede cijfers om voor te leggen aan het VN-Comité in Genève. Dit comité neemt eind deze maand een aanvang met de tweede beoordeling van de implementatie van het VN-Verdrag in België. GRIP zal het comité deze cijfers zeker ook voorleggen en kijkt uit naar de beoordeling van het comité.

Een reactie van een jongere met autisme

Rik Smeets (18 en lid van de Algemene Raad van de Scholierenkoepel) heeft reeds een hobbelig parcours in het onderwijs achter de rug. Momenteel volgt hij les in 4 TSO dankzij zijn eigen initiatief en volharing. In het basisonderwijs heeft hij doordat hij autisme heeft een jaar over gedaan, om dan toch terecht te komen in het buitengewoon basisonderwijs. In het secundair onderwijs is hij gestart in het Beroeps secundair onderwijs (BSO) waar hij al vlug schoolmoe werd en belandde opnieuw in het buitengewoon onderwijs. Lees zijn volledig verhaal via Klasse.

GRIP vroeg hem om te reageren op het persbericht en de uitspraken van minister Crevits.

GRIP: Hoe sta je tegenover de stijging van het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs?

Rik: Persoonlijk gezegd betreur ik het. Het gaat over een groep jongeren met autisme en een normale begaafdheid. Moesten ze geen autisme hebben, zouden ze perfect in het gewoon onderwijs kunnen zitten. Deze jongeren hebben ook dromen en ambities die ze willen volgen: werken, studeren, … De jongeren moeten zelf kunnen uitmaken wat voor hen de beste keuze is. Bij een keuze voor gewoon onderwijs, moet de overstap stapsgewijs gebeuren en moet de leerling goede begeleiding hebben.

GRIP: Welke is volgens jou de oorzaak/de redenen van deze stijging?

Rik: Ik denk vooral dat leerkrachten, studiebegeleiders of directeurs soms helemaal alleen staan, om deze jongeren te ondersteunen. Het zou beter zijn om levenslange vormingen zoals “autiskills” worden gegeven zodat leerkrachten, studiebegeleiders of directeurs beter mee kunnen opvolgen om zo de leerlingen met autisme extra te ondersteunen.

GRIP: Waarom volg jij les in het gewoon inclusief onderwijs en niet in het buitengewoon onderwijs?

Rik: Ik ben overgestapt naar het gewoon onderwijs omdat ik niet genoeg uitdaging had met de leerstof in het buitengewoon onderwijs. Ook vond ik het belangrijk om een diploma te behalen, want ik wil heel graag verder studeren. Dit kan je niet na het buitengewoon secundair onderwijs of je moet examencommissie doen.

Ik kon in het buitengewoon onderwijs gelukkig wel vrienden maken met de leerlingen die autisme hadden en die normale taalvaardigheid hadden maar met andere leerlingen was dit moeilijk.

GRIP: Wat helpt jou om les te volgen in het gewoon onderwijs?

Rik: Goh eigenlijk m’n autisme, mijn overstap van BSO-kantoor naar TSO Sociale technische wetenschappen zou nooit zijn gelukt als het niet lag aan mijn autisme. Door m’n Asperger kan ik namelijk goed onthouden op visueel en auditief vlak, daarnaast heb ik een heel grote gedrevenheid om dit parcours van me positief te laten eindigen.

GRIP: Wat zou jouw schoolloopbaan helpen of geholpen hebben om minder drempels te ondervinden?

Dat het zorgteam van de school mij minder bekijkt als jongen met autisme maar eerder als Rik. Daarnaast moeten ze meer een growth mindset volgen in plaats van een fixed mindset. Autisme is een uitdaging die niet alleen duurt tijdens de schoolbanken maar gedurende het hele leven voort.

Wat scholen ook meer zouden kunnen doen is om de mogelijkheden die het M-decreet aanreikt ook daadwerkelijk gebruiken:

  • Remediërende maatregelen: leerlingen individueel helpen
  • Differentiërende maatregelen: leerstof en lesaanpak variëren
  • Compenserende maatregelen: hulpmiddelen zoals een laptop toelaten
  • Dispenserende maatregelen: vrijstellingen van onderdelen van het curriculum toelaten

GRIP: Wat vind je van de volgende uitspraak van minister Crevits: “We zien dat het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs toeneemt. Voornamelijk voor leerlingen met autisme zien we dat het nieuwe aanbod (type 9) dat er deze legislatuur kwam, inspeelt op een vraag voor een kwaliteitsvolle begeleiding op maat van hun zorgnoden. In Vlaanderen zijn er 71 scholen in het kleuteronderwijs, 102 scholen in het lager onderwijs en 82 scholen in het secundair onderwijs die een aanbod Type 9 hebben voor leerlingen met autisme. Dit zorgt ervoor dat kinderen met autisme op het best mogelijke onderwijs en de best mogelijke ondersteuning kunnen rekenen. Daarbij is het belangrijk telkens te vertrekken van de leerkansen van elk kind, elke jongere. Soms is de beste plaats om te leren een gewone school soms is dat een school buitengewoon onderwijs.”

Rik: Elk kind is uniek, en sommige jongeren met autisme hebben noden die extra ondersteuning vragen. Momenteel wordt deze specifieke ondersteuning alleen in het buitengewoon onderwijs aangeboden. Hierdoor krijgen ze niet de mogelijkheid om zich optimaal te ontplooien. De overheid moet actief optreden waarbij ze jongeren met autisme al hun kansen en potentieel kunnen laten bereiken in een inclusieve maatschappij.

Want onze samenleving mist neurodiversiteit, en dit zorgt voor vooroordelen in de maatschappij. Want uiteindelijk zijn wij autistjes de wereldverbeteraars, wij hebben een ongelooflijke kennis. Onze kennis van Fysica zal de eerste mens op Mars zetten, onze kennis van taal zal ons een nieuwe 2de taal makkelijk doen leren of onze kennis die ervoor zorgt dat de wereldwijde energieopwekking volledig hernieuwbaar is.

GRIP: Dank je wel voor het interview.

Gerelateerde artikels

Onderwijs Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school? Welke juridische houvast hebben ouders bij de inschrijving van hun kind in een gewone school? 01 apr 2021 / Seline Somers Onderwijs Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner? Kan een leerling met specifieke onderwijsbehoeften nog rekenen op zijn ondersteuner? 23 mrt 2021 / Seline Somers Onderwijs Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs? Wat vertraagt momenteel volgens GRIP de verdere uitbouw van inclusief onderwijs? 16 feb 2021 / Seline Somers Onderwijs Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië Persconferentie over klacht inclusief onderwijs in Wallonië 03 feb 2021 / Seline Somers Onderwijs De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school? De lessen starten op 1 september 2020. Mijn kind behoort tot een risicogroep. Kan mijn kind naar school? 26 aug 2020 / Seline Somers Onderwijs Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst Administratieve vereenvoudiging gemotiveerd verslag op komst 27 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten GRIP volgt de klacht op over inclusief onderwijs bij het Europees Comité voor sociale rechten Validity, vroeger MDAC (Mental Disability Advocacy Center), blijft met de steun van GRIP vzw de klacht bij het Europees Comité voor de Sociale Rechten in verband met inclusief onderwijs in Vlaanderen ... 23 jul 2020 / Seline Somers Onderwijs Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? Beluister jij ook de podcasts over inclusief onderwijs van Unia? In 2 afleveringen kom je meer te weten over inclusief onderwijs. 15 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen Netwerk onderwijs van GRIP maakt zich zorgen over de heropstart van de scholen 12 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ Reactie GRIP op het advies van de VLOR ‘Een pleidooi voor strategische beleidsplanning om inclusief onderwijs te kunnen realiseren’ 05 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? Wat is de stand van zaken van het nieuw begeleidingsdecreet? 04 mei 2020 / Seline Somers Onderwijs Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? Wat vindt GRIP van het rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’? 29 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen ‘Hefbomen voor inclusie’ – ouders vertellen 20 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister Ouders voor Inclusie overhandigde de bezorgdheden van ouders met betrekking tot het begeleidingsdecreet aan de minister 03 apr 2020 / Seline Somers Onderwijs Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ Rapport ‘Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel’ 23 mrt 2020 / Seline Somers Onderwijs Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum Sofie studeert verder na een Individueel Aangepast Curriculum 21 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs Sem wil geen les volgen in het buitengewoon onderwijs 20 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs Jonathan maakt zich zorgen over zijn diploma secundair onderwijs 19 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio Alles valt of staat met een goed team en voldoende ondersteuning voor Lio 18 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget De begeleiding van Ot is veel standvastiger dankzij het PAB-budget 17 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs GRIP stelt voor: #onderwijs 14 feb 2020 / Seline Somers Onderwijs M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs: Rapport van het Rekenhof 07 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op België volgt Europese onderwijsaanbevelingen onvoldoende op 06 jan 2020 / Seline Somers Onderwijs Potential: Power to teach all Potential: Power to teach all (Toekomstige) leerkrachten competenter maken in het creëren van een inclusieve leeromgevingen. 09 dec 2019 / Seline Somers Onderwijs Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend Minister Ben Weyts maakt zijn ambitie voor het Vlaams onderwijs bekend 26 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ Onderzoek bevestigt de uitspraak van de minister: ‘Inclusie is een recht, geen gunst’ 19 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts ' Inclusie blijft wel ons uitgangspunt. Het is een recht en geen gunst.' zegt Minister Weyts 08 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ ‘Een nieuw begeleidingsdecreet! Welke redelijke aanpassingen aan het M-decreet?’ 06 nov 2019 / Seline Somers Onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs De Vlaamse regering blijft zich inzetten voor inclusief onderwijs Inclusief onderwijs wordt niet naar de prullenmand verwezen. GRIP is tevreden met de duidelijkheid die minister Weyts brengt. 28 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs Word vrijwilliger in het Netwerk Onderwijs 28 okt 2019 / Marie Aeles Onderwijs Opiniestukken regeerakkoord Opiniestukken regeerakkoord Op 1 oktober 2019 publiceerde de nieuwe Vlaamse regering hun regeerakkoord. 11 okt 2019 / Seline Somers Onderwijs Q&A inclusief onderwijs Q&A inclusief onderwijs Op zondag 8 september 2019 was de documentaire ‘Inclusief’ van Ellen Vermeulen te zien op Canvas. Daar een film niet alles kan tonen beantwoordt GRIP de 5 meest gestelde vragen. 10 sep 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat na het basisonderwijs? Wat na het basisonderwijs? Vanaf schooljaar 2019 – 2020 zijn er een aantal wijzigingen aan de toelatingsvoorwaarden voor het eerste leerjaar van het secundair onderwijs. Wat betekent dit nu? 19 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Startnota Vlaamse onderhandelingen Startnota Vlaamse onderhandelingen Wat betekenen nu deze enkele zinnen in de startnota? 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school Update adviesnota: Ondersteuning nodig in de gewone school In 2017 schreef GRIP een adviesnota over de ondersteuning in het gewoon onderwijs. Ondertussen is het nieuwe ondersteuningsmodel ingevoerd en bijgestuurd. Tijd voor een update van onze nota. 13 aug 2019 / Seline Somers Onderwijs Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Wat verwacht GRIP van de volgende minister van onderwijs? Onderwijs is een veel besproken thema tijdens de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei 2019. Wat verwacht GRIP rond inclusie en M-decreet? 20 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning types 2, 4, 6 en 7 Officiële communicatie met betrekking tot nieuw omkaderingsmechanisme voor ondersteuning  types 2, 4, 6 en 7. 06 mei 2019 / Seline Somers Onderwijs Inclusie, ervaring uit het buitenland Inclusie, ervaring uit het buitenland Hoe ervaren Vlamingen inclusief onderwijs in het buitenland? 10 apr 2019 / Seline Somers Onderwijs Hoe verder met het M-decreet? Hoe verder met het M-decreet? De Vlaamse, federale en Europese verkiezingen komen er aan en onderwijs is een hot topic in aanloop naar deze verkiezingen. Het M-decreet wordt alweer druk bediscussieerd. 29 mrt 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Voorlopige standpunten GRIP over de open end financiering voor kinderen die inclusief onderwijs volgen met een (gemotiveerd) verslag type 2, 4, 6 en 7 Hoe staat GRIP tegenover de nieuwe maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften opgenomen in onderwijsdecreet XXIX? 11 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs Ondersteuning Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Doorbraak ondersteuning voor leerlingen met een handicap in het gewoon onderwijs Leerlingen met een verslag type 2, 4, 6 of 7 ontvangen momenteel veel minder ondersteuning in het gewoon onderwijs in vergelijking met de leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Om dit op te lossen ... 04 feb 2019 / Seline Somers Onderwijs VN-Verdrag Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? Wat als... we nu eens werk zouden maken van één inclusief onderwijssysteem ? GRIP streeft naar het recht op inclusief onderwijs. Naar aanleiding van een artikel in De Standaard (24 januari) kregen we heel wat reacties van ouders die vinden dat hun kinderen best geholpen worden ... 31 jan 2017 / Patrick Vandelanotte
Verberg submenu